נתניהו: הכפר הבדואי חאן אל אחמר יפונה, הדחייה היא למועד קצוב

(עדכונים): על אף שבג"ץ אישר למדינה להתקדם עם פינוי הכפר הבדואי, במשרד ראש הממשלה הוחלט לעכב את ביצועו • הבוקר התפרסם בגלי צה"ל כי תושבי חאן אל אחמר הסכימו לפינוי מרצון, וזו הסיבה לכך שנתניהו הורה לעצור את הפינוי ולהמתין • נתניהו: "חאן אל אחמר יפונה, זאת החלטה של בית משפט, זאת המדיניות שלנו והיא גם תתבצע. אין לי כוונה לדחות את זה עד להודעה חדשה, בניגוד לפרסומים"

הכפר הבדואי חאן אל-אחמר / צילום: רויטרס
הכפר הבדואי חאן אל-אחמר / צילום: רויטרס

לאחר שבועות ארוכים של לחצים מצד מדינות אירופאיות, איומים מן התובעת הראשית בבית הדין הפלילי בהאג, פאטו בנסודה שהריסת ופינוי הכפר הבדואי חאן אל אחמר עשויה להיכנס תחת הקטגוריה של פשעי מלחמה - ועל אף שבג"ץ אישר למדינה להתקדם עם הפינוי - הוחלט במשרד ראש הממשלה לעכב את ביצוע הפינוי.

גורמים בלשכת ראש הממשלה אמרו אתמול (מוצאי שבת) בערב שבכוונתם לנסות ולמצות את המו"מ ואת ההצעות שהתקבלו מגורמים שונים כולל בימים האחרונים. 

הבוקר (א') התפרסם בגלי צה"ל שתושבי חאן אל אחמר הסכימו לפינוי מרצון, וזו הסיבה לכך שרה"מ הורה לעצור את הפינוי ולהמתין. ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לפינוי חאן אל אחמר בהצהרות לתקשורת עם מזכיר האוצר האמריקני מנוצ'ין, ואמר כי "חאן אל אחמר יפונה, זאת החלטה של בית משפט, זאת המדיניות שלנו והיא גם תתבצע. אין לי כוונה לדחות את זה עד להודעה חדשה, בניגוד לפרסומים, אלא למועד קצוב, קצר.

"משך הזמן שניתן לנסות לפנות את זה בהסכמה ייקבע על ידי הקבינט. אני אכנס אותו היום, נקבע, זה יהיה קצר, ואני מאמין שזה גם יהיה בהסכמה".

התדהמה בה התקבלה החלטת דחיית הפינוי אתמול

שינוי הכיוון ב-180 בנושא פינוי אל אחמר התקבל אתמול בתדהמה בחוגי הימין. נתניהו, הידוע כמי שקשוב לבייס הימני, יצטרך לספוג בימים הקרובים ביקורת עצומה מפוליטיקאים מהימין, בעלי טורים ופעילים פוליטיים. הפינוי של הכפר, הנמצא ממזרח לירושלים באיזור כפר אדומים אמור היה להתבצע ביממות הקרובה.

כבר אתמול בלילה החלו לזרום אמירות ביקורתיות במיוחד על עצירת החלטת הפינוי, במיוחד במקרה בו בג"ץ אישר את המהלך.

ח"כ בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי) הודיע שיציע לכל חברי הקואליציה להצטרף לסיור במקום ביום ב' בזמן ההצבעות בכנסת. "אנחנו חברים בקואליציה ונושאים באחריות למעשיה, ולכן לא יכולים להסתפק עוד רק בדיבורים. דחיית הפינוי חמורה אסטרטגית ולכן חובתנו לפעול לבטלה" הוא צייץ בחשבון הטוויטר שלו.

מזכ"ל האיחוד הלאומי אופיר סופר שלח הודעה לפיה מדובר "בהחלטה מבישה וצבועה. לא ראינו את הממשלה מהססת בשיטתיות כזו בפינוי נתיב האבות, עמונה, ויישובים נוספים" הוא כתב.

ארגון ישראל שלי הגדירו את המהלך כניצחון של חגי אלעד, מנכ"ל בצלם. "בושה וחרפה לממשלת ישראל" נכתב בחשבון הטוויטר של הארגון "כניעה לשמאל הקיצוני, טרור, איומים באלימות, כניעה לאירופה שמרשה לעצמה להתערב פה בכל מה שזז".

בכפר הבדואי שתושביו מוגדרים פליטים פלסטינים, מתגוררות עשרות משפחות בנות שבט ג'הלין. מקורם בנגב והם גורשו לגדה המערבית בשנות ה-50. המדינה הציעה למשפחות פתרון תושבות באתר הנמצא כמה קילומטרים מן המקום הנוכחי של הכפר, אך המשפחות סירבו.

יצוין שבשנים האחרונות יצאו, גם מכפר אדומים, שחשבו שאין לפנות את הכפר אל אחמר, בין השאר אחד ממייסדי כפר אדומים, יו"ר הסוכנות לשעבר סלי מרידור אשר שלח מכתב לכל תושבי כפר אדומים "אני כותב על סף דמעה. קראתי את ההחלטה של בג"ץ בעניין שכנינו הבדואים. נשגב מבינתי מדוע בחרה הנהגת כפר אדומים לפעול לגירוש שכנינו. איזה יצר הוביל אותנו לרצות בחורבן בתיהם. איזה מוסר הניע אותנו לחפוץ בגירוש אנשים בפעם שניה לאחר שמשפחותיהם כבר גורשו מישראל בשנות ה-50. איזו אטימות, ואולי גבהות לב הביאו אותנו לסרב להצטרף להצעת חברים מן הישוב להגיע לפיתרון מוסכם?" כתב מרידור לפני כחצי שנה.

אתמול אמרה יו"ר מרצ ח"כ תמר זנדברג שהפינוי של הכפר הוא טעות קשה שתגרום נזק מדיני ובינלאומי. "זה בעיקר עוול כלפי קהילת המוחלשים שבבני האדם. לכן טוב מאוד שנדחה" היא צייצה בטוויטר "בניגוד לדמגוגיה הנטענת, בית המשפט לא חייב פינוי כמו בעמונה (שם נבנה מאחז לא חוקי על קרקע פלסטינית פרטית) אלא התיר לפנות וטוב שהמדינה לא עשתה זאת".