דנון למנכ"ל בצלם: "תתבייש, משת"פ"; אלעד: "איני בוגד"

בדיון במועצת הביטחון אמר חגי אלעד: "נתניהו, לעולם לא תצליח להשתיק אותנו" • שגריר ישראל באו"ם, דני דנון השיב לו: "חגי אלעד, אתה אזרח ישראל. אתה משרת את אויביך. חיילי צהל מגינים עליך, ואתה מכפיש אותם. תתבייש לך, משת"פ"

חגי אלעד / צילום: Reuters, Ammar Awad
חגי אלעד / צילום: Reuters, Ammar Awad

הדיון התקופתי במועצת הביטחון על הסכסוך הישראלי-פלסטיני, הערב (ה'), קיבל צביון אישי בעקבות הצהרות טעונות שהשמיעו שני הישראלים שהשתתפו בו, שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, ומנכ"ל "בצלם", חגי אלעד, שני קטבים של החברה הישראלית שקיבלו הזדמנות שווה להציג לפני העולם את הנראטיב של ישראל כפי שהם רואים אותו. ההבדל לא היה יכול להיות גדול יותר, והוא הודגש, אולי, ע"י העובדה שאלעד ישב ליד נציג המשלחת הפלסטינית באו"ם.

אלעד הכריז: "אני אומר לראש הממשלה, בנימין נתניהו: לעולם לא תצליח להשתיק אותנו - ולא את מאות אלפי הישראלים שדוחים מכל וכל הווה שמבוסס על אדנות ועל דיכוי, ואשר תומכים בעתיד שמבוסס על שוויון, חופש וזכויות האדם".

דנון, שנאם אחרי אלעד, אמר בעברית: "מר אלעד. אתה אזרח מדינת ישראל שמשרת את האויבים שלנו. הם משתמשים בך נגדנו. חיילי צה"ל מגינים עליך ואתה בא לפה כדי להכפיש אותם. תתבייש לך, משת"פ".

אלעד אמר בנאומו: "אינני בוגד ואינני גיבור. הגיבורים האמיתיים הם הפלסטינים שנושאים בנטל הכיבוש באומץ ובנחישות; שמתעוררים באמצע הלילה למצוא חיילים פושטים על בתיהם; שיודעים שאם ייהרג בן משפחה, אין כמעט סיכוי שמישהו ייתן על כך את הדין; ושנאחזים באדמתם בידיעה שהבולדוזרים יגיעו במוקדם או במאוחר".

דנון לא נותר חייב: "ארגון 'בצלם' מקבל מימון מהאיחוד האירופי והוזמן לדיון באו"ם ע"י בוליוויה, מדינה שרומסת זכויות אדם, כדי להשמיץ את הדמוקרטיה הישראלית. למעשה, ההזמנה הזו רק מחזקת אותנו. תראו לי פלסטיני או בוליוויאני שיגיע למועצת הביטחון ויעז להשמיץ את מדינתו. במקרה הטוב הוא יסיים בכלא".

השגריר חשף בנאום ספר שמופץ בבתי-ספר ברשות הפלסטינית ושבו מוגדרת דלאל מוגרבי, שרצחה 38 ישראלים בפיגוע טרור, כ"גיבורה" וכ"כתר של האומה". דנון הניף את הספר בידו והכריז: "זה הספר שאבו מאזן מחלק בבתי-הספר... זו עדות לתרבות השנאה שלו וזו הסיבה לכך שילדים מעדיפים ללכת ולהרוג ישראלים במקום למצוא עבודה. זה מתחיל בבית-הספר ונגמר בפיגוע בברקן".

על ירי הרקטות של חמאס בימים שחלפו אמר דנון: "אנו על סף הסלמה בעזה וחמאס ישלם מחיר כבד על התקפותיו. הוא משתמש בסיוע בינלאומי כדי להרחיב את ארסנל הנשק שלו. משלוחי בטון שמיועדים לבתי-ספר ובתי-חולים מנותבים לבניית מנהרות טרור".

מנכ"ל "בצלם" קרא לנקיטת פעולה בינלאומית נגד ישראל ואמר, כי פעולה כזו היא "האפשרות הריאלית הלא אלימה היחידה" לשים קץ לכיבוש: "על העולם להבהיר לישראל כי הוא לא ימשיך לעמוד מנגד ושהוא יפעל נגד ריסוקו המתמשך של העם הפלסטיני... הסדר הבינלאומי לא יגן על עצמו ושבירת פלסטין לחתיכות מזיקה הן לפלסטינים והן לישראלים, ובה בעת גם למשפט הבינלאומי ולערכים שעליהם הוא נועד לשמור".

"זה תפקידה של מועצת הביטחון של או"ם, של המשלחות שלכם באולם הזה, להגן על כל אלה", קרא אלעד.

את פעילות ארגונו הוא תיאר כך: "אני אחד מצוות של כ-40 ישראלים ופלסטינים מחויבים. איננו עוסקים בשאלה כמה מדינות צריך כדי להגיע ל'פיתרון'. אנו מתמקדים במימושן של זכויות האדם. לכן, אנו מתנגדים לכיבוש, כי המציאות כיום נוגדת את כל מה שצודק ונכון, מציאות שעומדת בסתירה מוחלטת לחיים בחופש ובכבוד עבור כל 13 מיליון האנשים - ישראלים ופלסטינים, החיים בין הירדן לים. וזה העתיד שאליו אנו שואפים".

אלעד אמר, כי מאז נאומו הקודם לפני המועצה, ב-2016, הרגו כוחות הביטחון של ישראל 317 פלסטינים, ופלסטינים הרגו 13 ישראלים. ישראל הרסה 294 בתים של פלסטינים. "מציאות זו מתוארת פעמים רבות כ'סטטוס קוו', אולם היא רחוקה מלהיות סטטית. מדובר בתהליך מחושב היטב של קריעת עם שלם לגזרים, פיצול אדמותיו ושיבוש חייו: ניתוק רצועת עזה מהגדה המערבית, פיצול הגדה למובלעות קטנות ובידוד מזרח ירושלים משאר הגדה באמצעות חומות".

"כל מה שנותר הוא פירורים מבודדים, שקל לדכאם: משפחה המיועדת ל'פינוי' בשכונת סילוואן במזרח ירושלים; קהילות כמו הכפר עוריף שמדרום לשכם, שתושביו מנסים להיאחז כנגד כל הסיכויים באדמותיהם".

על עזה אמר אלעד: "רצועת עזה, על כמעט שני מיליון אזרחיה, הפכה לכלא ענקי תחת כיפת השמיים. מזה חצי שנה מוחים האסירים על המצור שהטילה עליהם ישראל לפני יותר מעשור, מצור שהביא לקריסה כלכלית, לנסיקת שיעורי האבטלה, לזיהום מקורות המים ולצמצום אספקת החשמל, ובסופו של דבר לייאוש עמוק".

ניקי היילי, השגרירה היוצאת של ארה"ב באו"ם, הקדישה את רוב נאומה להתקפה על איראן, אך בתחילת דבריה היא מתחה ביקורת על נאום אלעד: "נאומו של אלעד היה תיאור מעוות וחד-צדדי , מסוג ההתבטאויות ששומעים לעיתים קרובות מדי באו"ם בדיונים על הסכסוך הישראלי-פלסטיני".