בארטרים, פיצויים ורופי הודי: כך תילחם איראן בעיצומים האמריקאים הצפויים

בעוד פחות משלושה שבועות ייכנסו לתוקפם העיצומים שארה"ב שבה והטילה על איראן • העיצומים החדשים יכללו איסורים על קיום עסקאות מכל סוג עם מגוון ענפי כלכלה ותעשייה, ובהם תפעול נמלי ים, תעשיית בניית ספינות ותפעול קווים ימיים ועוד, אך המכה העיקרית תהיה על עסקאות הקשורות בתחום האנרגיה

חסן רוחאני נשיא איראן / צילום: רויטרס
חסן רוחאני נשיא איראן / צילום: רויטרס

בעוד פחות משלושה שבועות ייכנסו לתוקפם העיצומים שארצות-הברית שבה והטילה על איראן, לאחר הודעת הנשיא דונלד טראמפ בחודש מאי על יציאתה של אמריקה מהסכם הגרעין. גל העיצומים הראשון גרם בין השאר להפסקת הפעילות של מאות חברות, גדולות כקטנות, באיראן. מפעלים נסגרו או הקטינו פעילות, אלפים הפכו למובטלים ושער הריאל, המטבע האיראני, התרסק מ-40-50 אלף לדולר בשוק השחור לכ-120 אלף ריאל לדולר כיום. איראן איבדה כמה מרוכשות הנפט הגדולות שלה, ובראשן יפן וקוריאה הדרומית וכן כמה ממדינות אירופה. אשר על כן דורשים האיראנים מהאיחוד האירופי פיצויים בגין ההפסדים שנגרמו וייגרמו להן.

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, העלה נושא זה בפגישותיו עם עמיתיו האירופים, וגם השבוע דיבר על כך בראיון מקומי לטלוויזיה. לדבריו, המדינות החתומות על הסכם הגרעין ערבות לקיומו, וכעת, כשהוא בסכנה, עליהן לממש ערבות זו. היקף ההפסדים נאמד בעשרות מיליארדי דולרים או אירו בשנה, וקשה לראות כיצד מדינות האיחוד, או רוסיה שגם היא שותפה להסכם, יהיו מוכנות לשלם פיצויים אלה.

העיצומים החדשים יכללו איסורים על קיום עסקאות מכל סוג עם מגוון ענפי כלכלה ותעשייה, ובהם תפעול נמלי ים, תעשיית בניית ספינות ותפעול קווים ימיים ועוד. אבל המכה העיקרית תהיה על עסקאות הקשורות בתחום האנרגיה, וכך אוסר הממשל האמריקאי על עסקים עם חברת הנפט האיראנית הלאומית, עם חברות סחר לאומיות איראניות וחברות תובלה; ובראש העיצומים ניצב האיסור לרכוש נפט, מוצרי נפט וחומרים פטרוכימיים המיוצרים באיראן. כמו כן יורחבו העיצומים על התחום הבנקאי באיראן וייאסר לעשות עסקים עם הבנק המרכזי של איראן, עם מוסדות פיננסיים נוספים, וחוקי ה-Divestment - איסור לעשות עסקאות עם גופים המבצעים עסקאות עם גופים פיננסיים באיראן - יופעלו מחדש.

חברות שיפרו את האיסורים יזכו לחרם אמריקאי על העסקים איתן, ובחודשים האחרונים נרשמה בשל כך בריחה רבתי של חברות ותאגידים מאיראן.

כביש עוקף נוסח מוגריני

האיחוד האירופי מתנגד למדיניות האמריקאית, והמובילה של מדיניות החוץ שלו, פדריקה מוגריני, מנסה כבר חודשים למצוא דרכים לעקוף את העיצומים האמריקאים ולצמצם פגיעה בחברות אירופיות שיתעלמו מהאיסורים שהטילה וושינגטון.

כך, בחודש שעבר הכריזה מוגריני על הקמת גוף שיסייע לממש עסקאות כלכליות לגיטימיות, כהגדרתה, עם איראן, כדי לאפשר את המשך הפעילות הכלכלית של מדינות אירופה עם טהראן. האיחוד האירופי רואה חשיבות רבה בפיתוח מה שכינתה "ערוצי התשלום" עם איראן. הגוף הזה הוא התשובה האירופית לביקורת האיראנית על ההצעות הקודמות, שהיו לפי האיראנים לא מספקות ולא מעשיות. אבל גם כעת לא ברור כיצד יפעל. הוא מכונה SPV - special purpose vehicle, ועד כה נתן האיחוד רמזים בלבד על דרך פעולתו.

לפי פרסומים בתקשורת האיראנית, מדובר בגוף משפטי בעיקרו שיעסוק בתיווך עסקאות בין איראן לחברות אירופיות בדרכים עוקפות לחרם ולעיצומים האמריקאים. בכיר איראני אמר בראיון מקומי כי הכוונה היא לקיים עסקאות בארטר, כלומר תשלום בסחורות ושירותים במקום במזומן, ובאופן כללי כמעט ולא תהיה העברה של כספים. ולא רק עם אירופה: משרד המסחר האיראני הודיע השבוע על פתיחת מרכז סחר עם מדינות אפריקה שיהיה מבוסס כולו על עסקאות בארטר, חילופי סחורות ושירותים עם נגיעה מינימלית של העברות כספים.

אבל לכל ברור כי צורה כזו של מימוש עסקאות מוגבלת בהיקפה בשל השליטה האמריקאית במערכת הסליקה הבנקאית העולמית, ובשל היכולת לנטר ולעקוב אחר כל עסקה או העברת כספים משמעותית. הגוף החדש לא יוכל לכלול את הנפט ומוצריו, ענף התעשייה והיצוא העיקרי של איראן, שהעיצומים עליו ייכנסו לתוקף בנובמבר.

הודו תזרום עם הנפט

המאבק בימים אלה על יצוא הנפט של איראן מתמקד כעת בהודו, היבואנית השנייה בגודלה, אחרי סין, של נפט מאיראן. תאגיד הנפט והגז הטבעי של הודו הודיע כי הוא ממתין לאישור אמריקאי לרכישה זמנית ומוגבלת של נפט מאיראן בחודש נובמבר, למרות העיצומים. הודעת התאגיד הסתמכה על הצהרה של מייק פומפאו, מזכיר המדינה האמריקאי, ולפיה במהלך נובמבר תסכים וושינגטון להשלמת עסקאות ולכמויות מוגבלות של יבוא נפט מאיראן.

הודו, צרכנית הנפט השלישית בגודלה בעולם, חתומה על חוזים לרכישת 25 מיליון טונות של נפט מאיראן עד אפריל 2019. יותר מ70% מהכמות כבר הגיעה להודו, בשל האצת הרכישה לקראת העיצומים, ומנכ"ל חברת הנפט ההודית אמר כי אם אכן תיפסק רכישת הנפט מאיראן, יש חוזי רכישה מוכנים מהיצואניות האחרות ובראשן סעודיה ועיראק.

עם זאת, הודו לא ממהרת להכריז כי היא מפסיקה לרכוש נפט איראני. שר הנפט ההודי, דרמנדרה פרדהאן, הכריז כי החוזים עם טהראן ימומשו גם בנובמבר, אך סירב לומר מה יקרה אחר כך. לפי דיווחים בהודו, הממשלה בניו דלהי בודקת את האפשרות להמשיך לקנות ולו חלק מהנפט שלה מאיראן בשל היותו זול יחסית, ולשלם עבורו במטבע ההודי, הרופיה. בדיווחים נאמר כי איראן מתכוונת לשלם עבור רכישות שהיא תעשה בהודו, באותם תשלומים שתקבל במטבע זה.

השיטה, שתנוסה כאמור גם באירופה, עונה רק על החלק הטכני של העיצומים, קרי העברות הכספים, אך לא מעניקה הגנה מפני עיצומים אמריקאים על החברות הסוחרות עם איראן, בלי קשר לאופן העברת הכספים ביניהן. נשיא ארצות-הברית טראמפ אמר בשבוע שעבר כי ידע כיצד "לטפל" במדינות שיפרו את העיצומים על הסחר בנפט עם איראן. המבחן לרצינות האמריקאית ולכושר האלתור האירופי יהיה בנובמבר ובחודשיים-שלושה שאחריו.