סקר חדש: יהודי ארה"ב מסתייגים מטראמפ, יצביעו בעד דמוקרטים

למרות העברת השגרירות לירושלים ותמיכת הממשל במדיניות ממשלת ישראל כלפי הפלסטינים, 75% מיהודי ארה"ב מסתייגים מביצועי טראמפ: רק 24% מרוצים (שיעור התמיכה בטראמפ באוכלוסייה הכללית: קצת יותר מ-40%) • אבל את אובמה היהודים אוהבים • תמיכה בישראל – לא בראש סולם העדיפויות של יהודי ארה"ב

דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב, נואם בעצרת האו"ם / צילום: Reuters, Carlos Barria
דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב, נואם בעצרת האו"ם / צילום: Reuters, Carlos Barria

רוב יהודי ארה"ב מסתייגים מדונלד טראמפ ומעדיפים את המפלגה הדמוקרטית על פני המפלגה הרפובליקאית, למרות העברת השגרירות האמריקאית לירושלים ותמיכת ממשל טראמפ במדיניות ממשלת ישראל כלפי הפלסטינים. כך העלה סקר חדש שפורסם אתמול (ד').

הסקר נערך ע"י Mellman Group, חברה לחקר דעת קהל שבין לקוחותיה הבולטים נמנו הסנטורים הדמוקרטים לשעבר הארי ריד וברברה בוקסר. את הסקר הזמין המכון היהודי לענייני בחירות (Jewish Electorate Institute), מוסד חדש שמזוהה עם המפלגה הדמוקרטית. הממצאים אינם מפתיעים והם משקפים מסקנות דו"ח של המכון למדיניות העם היהודי, מירושלים, שפורסם בספטמבר, וממצאים של סקרים קודמים.

הסקר החדש העלה, כי רוב גדול מאוד של יהודי ארה"ב מתכנן להצביע בעד מחוקקים דמוקרטים בבחירות הביניים לקונגרס, בנובמבר, ובעד מועמד דמוקרטי לנשיאות בבחירות ב-2020.

68% מהבוחרים היהודיים מגדירים את עצמם כדמוקרטים ו-25% מזהים עצמם כרפובליקאים, על פי הסקר. להשוואה, באוכלוסיה הכללית בארה"ב, 47% מגדירים עצמם דמוקרטים, ו-44% - רפובליקאים. במילים אחרות: שיעור ההזדהות של היהודים כדמוקרטים גדול ביותר מ-20% משיעור ההזדהות של כלל תושבי ארה"ב כדמוקרטים. הפער הזה קיים כבר דורות, מציינים עורכי הסקר. אין זה מפתיע, אפוא, ש-64% מהיהודים רואים עצמם ליברלים; רק 29% מגדירים עצמם שמרנים.

כפועל יוצא, ריכוזים יהודיים בארה"ב הם בבחינת שטח עוין לפוליטיקאים רפובליקאים. 74% מהיהודים האמריקאים מתכננים להצביע בעד מועמד דמוקרטי בבחירות לבית-הנבחרים ולכשליש מהסנט בעוד פחות מחודש, ובעד מועמד דמוקרטי לנשיאות ב-2020. רק 26% אמרו שיצביעו בעד מחוקק רפובליקאי בנובמבר ובעד טראמפ בעוד שנתיים.

למעשה, מורת הרוח מטראמפ בקרב יהודי ארה"ב גדולה בהרבה ממורת הרוח ממנו בקרב האוכלוסייה הכללית: ל-76% מהיהודים דעות שליליות על הנשיא; רק 23% הביעו דעות חיוביות עליו. נתוני כלל האוכלוסייה: ל-42% דעות חיוביות, ל-55% - דעות שליליות. לעומת זאת, כשמדובר בברק אובמה, המצב הפוך: ל-72% מהיהודים יש דעות חיוביות על אובמה; רק 28% הביעו דעות שליליות.

על פי הסקר, רוב קטן של היהודים האמריקאים - 51% - אמנם מרוצה מהדרך שבה מנהל טראמפ את היחסים בין ארה"ב לישראל, אך שביעות רצון זו אינה מגדילה את שיעור התמיכה בו בקרב הקהילה היהודית. רק 6% מהיהודים אמרו, כי מדיניותו של טראמפ כלפי ישראל תניע אותם לשקול האם להצביע בעדו, למרות התנגדותם להתנהלותו בנושאים אחרים. 20% אמרו, כי הם "תומכים במדיניות טראמפ כלפי ישראל, אך הם חולקים עליו בתחומים חשובים רבים אחרים ולכן לא ישקלו אפשרות להצביע בעדו". בסך הכל, 71% מהיהודים אמרו, כי אפילו לא ישקלו האם להצביע בעד טראמפ ב-2020.

מזווית אחרת: כמעט שני שלישים מיהודי ארה"ב סבורים שהמפלגה הדמוקרטית היא פרו-ישראלית.

על פי הסקר, 92% מיהודי ארה"ב מגדירים עצמם פרו-ישראלים, אך רק פחות משליש (32%) אמרו, שהם תומכים בקווי המדיניות של הממשלה הנוכחית בישראל. 59% אמרו שהם פרו-ישראלים, אך יש להם ביקורת על לפחות חלק מקווי המדיניות של ממשלת נתניהו. 24% הסתייגו מרוב קווי המדיניות של הממשלה.

רבים מהנשאלים ציינו שתמיכתו של מועמד כלשהו בישראל היא שיקול חשוב בהחלטתם האם להצביע בעד מועמד זה. בכל זאת, הנתונים מעלים שהתמיכה בישראל היא רק שיקול אחד מני רבים - ולא בראש סולם הקדימויות של יהודי ארה"ב. 90% מהם אמרו, כי הסוגיה במי יתמוך מועמד זה או אחר למשרת שופט בבית-המשפט העליון חשובה מאוד בעיניהם; 87% ייחסו חשיבות רבה לסוגיות כלכלה ומקומות עבודה; 84% - להגנה על הביטוח הלאומי ומדיקייר. אך רק 52% אמרו, כי תמיכתו של מועמד בישראל חשובה מאוד בעיניהם.

כאמור, ממצאי הסקר עולים בקנה אחד עם מסקנות דו"ח של המכון למדיניות העם היהודי מירושלים בחודש שעבר. אחת ממסקנות אותו דו"ח היא, שממשל טראמפ מאוכזב מיהודי ארה"ב. לדעת בכירים בממשל, שמצוטטים בדו"ח, רוב היהודים האמריקאים כפויי טובה ואינם מעריכים את מתנתו הגדולה של נשיא ארה"ב לעם היהודי: העברת השגרירות האמריקאית לירושלים.

הדו"ח, שהוגש באחרונה לממשלת ישראל ושקיבל תהודה חזקה בממסד היהודי בארה"ב, מצביע על הסתמנות קרע בין הבית הלבן לבין הרוב המכריע של הקהילה היהודית בארה"ב - הפלח החילוני או לא אורתודוקסי.

המיעוט האורתודוקסי/חרדי בארה"ב, שתומך בחום בנשיא ובמדיניותו כלפי ישראל, יקר ללב הבית הלבן. הבעיה, מבחינת טראמפ וממשלו, היא רוב היהודים האמריקאים, אותם חילונים, קונסרבטיבים ורפורמים, אותם 70% שהצביעו בעד הילארי קלינטון בבחירות לנשיאות ב-2016. טראמפ איבד אותם אז והוא יאבד אותם שוב ב-2020, אם ירצה או יוכל לרוץ שוב, בהתחשב בחקירת מעורבות רוסיה בבחירות וקשריו הפוטנציאליים עם המעורבות הזו.

"ישראל והארגונים היהודיים בארה"ב צריכים לחדד את מודעותם למגמה של תסכול הולך וגובר בקרב ממשל טראמפ מהעובדה שמגזרים נרחבים של הקהילה היהודית בארה"ב אינם מעריכים מספיק את הצעדים הפרו-ישראליים שנקט הנשיא, ובמיוחד העברת השגרירות לירושלים", נאמר בדו"ח של הארגון.

המסמך מצטט "פקיד בכיר בממשל" שאמר למכון החשיבה כך: "אנו יכולים לקבל ביקורת מוצדקת, אך לו אובמה היה מעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים, הקהילה היהודית האמריקאית כולה הייתה מתאחדת בתרועות הלל".

בתגובה אמר בספטמבר ל"גלובס" רון האלבר, מנכ"ל המועצה היהודית ליחסי קהילה (JCRC) בוושינגטון רבתי, כי הרוב המכריע של יהודי ארה"ב אמנם תומך בהעברת השגרירות, אך יהודים רבים כל כך סולדים מטראמפ עד שהם מתקשים לתת אשראי לנשיא על החלטתו להעביר את השגרירות או להודות לו על כך.