הפד: הריבית תמשיך לעלות; מדיניות טראמפ מסוכנת לצמיחה

הפרוטוקולים מהמפגש האחרון של הפד, שנערך ב-25-26 בספטמבר, מראים כי בכירי הבנק המרכזי משוכנעים כי המשך מדיניות העלאת הריבית בארה"ב היא הדרך הנכונה ביותר לשמור על יציבות הכלכלה

ג'רום פאואל / צילום: רויטרס
ג'רום פאואל / צילום: רויטרס

בכירי הבנק המרכזי בארה"ב, הפדרל ריזרב, משוכנעים כי המשך מדיניות העלאת הריבית היא הדרך הנכונה ביותר לשמור על יציבות הכלכלה, כך לפי הפרוטוקולים מהפגישה האחרונה של הפד, ששוחררו היום (ד'). הגישה הזו עשויה שלא לשמח את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שהתנגד בנחרצות למדיניות הפד. 

סיכומי מפגש ועדת הפד ב-25-26 בספטמבר, שהתרחשה לפני הנפילה האחרונה בשוקי המניות, משקפים ביטחון להמשך עליית הריבית והיסוס לגבי השפעת המכסים שהטיל טראמפ על המשך הדרך. באותו מפגש החליטה הוועדה לעלות את הריבית לטווח של 2% עד 2.5% ולציין כי עליות נוספות צפויות בהמשך. 

הרצון של הפד להמשיך במדיניות הריבית נתקל בזלזול עמוק מצד טראמפ. בעוד שנישאים בארה"ב בדרך כלל העדיפו לא להתייחס פומבית למדיניות הפד, טראמפ הטיח בבנק המרכזי ביקורת פומבית. הוא אמר כי הפד "השתגע", ביקר את יו"ר הפד ג'רום פאוול ואף ציין כי המשך העלאת הריבית הוא הסיכון הגדול ביותר להתאוששות הכלכלה. 

בכירי הפד גם התייחסו למדיניות של טראמפ, וכך שהיא עשויה לסכן את נתוני הצמיחה הגבוהים במהלך הכהונה שלו. "למרות האופטימיות, ישנם מספר פקטורים שעושים להשפיע לרעה על הזדמנויות ייצור או השקעות, בהם מחסור בכוח עבודה וחוסר וודאות לגבי מדיניות הסחר", נכתב בפרוטוקולים. "במיוחד מדובר במכסים על אלומיניום ופלדה, שציון כי הם מביאים לירידה בהשקעות חדשות בסקטור האנרגיה".