"מאמינים ש-Ajovy של טבע יכולה להפוך לטיפול משמעותי"

אנליסטים שמסקרים את טבע מסכימים שהעובדה שלא קיבלה שיפוי לתרופה המקורית שלה למיגרנה היא אמנם מכה לחברה, אך לא קטלנית • האנליסטים מעריכים כי טבע עדיין עשויה לקבל שיפוי לתרופה ממבטחות גדולות אחרות בארה"ב

טבע / צילום: רויטרס - Ammar Awad
טבע / צילום: רויטרס - Ammar Awad

העובדה שטבע לא קיבלה שיפוי לתרופה המקורית שלה למיגרנה בעוד שתי המתחרות שלה קיבלו שיפוי לתרופות שלהן, מאכזבת את המשקיעים בניו יורק ומניית טבע  נופלת. עם זאת, מספר אנליסטים שמסקרים את טבע מסכימים שמדובר במכה לחברה, אך מרגיעים לגבי היקף ההשפעה. נזכיר שהיום (ה') נודע כי חברת השיפוי הביטוחי אקספרס סקריפטס לא נותנת שיפוי לתרופה Ajovy שטבע השיקה רק לפני חודש, וזאת על רקע נימוקי תמחור.

סטיבן טפר, אנליסט פארמה וביומד של אי.בי.אי, כתב כי "מדובר במכה לחברה, שנשארת מחוץ למשחק לגבי היקף משמעותי של מבוטחים. למרות זאת, להערכתנו לא מדובר בסוף פסוק וסביר להניח שמדובר בטקטיקת מו"מ של חברת השיפוי להוריד מחירים, על ידי הגדלת היקף ההחזרים (Rebates) שהיא תקבל מחברות התרופות". טפר הוסיף שחשוב להדגיש, שקיים עוד מגוון גדול של מבטחים בארה"ב ויש להניח שהמוצר של טבע יכנס לשיפוי אצל חלק אחר של המבטחים.

טפר מעריך שגם עם אקספרס סקריפטס, "הבעיה בסופו של דבר יכולה להיפתר על ידי כיווץ נוסף במחירים, גם אם זה כבר לא יהיה רלוונטי בשנת 2019".

האנליסטית אסתר רג'בלו מאופנהיימר כתבה היום כי אקספרס סקריפטס מכסה כשליש מכלל המבוטחים בתחום תרופות המרשם בארה"ב, וכי שתי המבטחות הגדולות האחרות טרם החליטו בנוגע לשיפוי. "אנחנו ממשיכים להאמין ש-Ajovy יכולה להפוך לטיפול משמעותי עבור הסובלים ממיגרנה כרונית בארה"ב, לאור היעילות והבטיחות שלה בהשוואה לשתי התרופות המתחרות", ציינה האנליסטית.

בקרדיט סוויס התייחס האנליסט ואמיל דיוואן לאפשרות שטבע מציעה בתרופה Ajovy, שאינה קיימת אצל המתחרים - שימוש רבעוני ולא חודשי בתרופה. להערכתו, האפשרות הזאת אינה מסייעת כרגע לטבע להגדיל את המכירות. "כל מי שעוקב אחר התעשייה לא צריך להיות מופתע שבידול ברמה כזאת למעשה לא מספיק לתרופה לקבל תמורה מיוחדת מאקספרס סקריפטס", כותב דיוואן.

גם ג'יימי רובין, אנליסטית גולדמן זאקס, אינה מופתעת. להערכתה טבע קיבלה החלטה אסטרטגית בנוגע להחזרים ולהנחות ברמות שהן סבירות לדעת החברה, וזאת על רקע האפשרות של המינון הנוסף. האנליסטית מדגישה כי "המצב נזיל" והמו"מ עדיין מתבצע עד סוף השנה, כאשר להערכתה חלק, אם לא כל שאר המבטחים, יכללו את התרופה של טבע השיפוי שלהם.