ענקית הטבות הפארמה האמריקאית דוחה את התרופה למיגרנה של טבע - והמניה צונחת

חברת ניהול ההטבות הפרמצבטיות הגדולה בארה"ב, אקספרס סקריפטס, אימצה את הכיסוי לתרופות החדשות למיגרנה של אלי לילי ושל חברת אמג'ן - והשאירה את טבע בחוץ • מניית טבע ירדה ביותר מ-3% על רקע הדיווח

חברת ניהול ההטבות הפרמצבטיות הגדולה בארה"ב, אקספרס סקריפטס (Express Scripts ), אימצה את הכיסוי לתרופות החדשות למיגרנה של אלי לילי ושל חברת אמג'ן, אבל תחריג את התרופה למיגרנה Ajovy של חברת טבע הישראלית. מניית טבע  מאבדת כעת יותר מ-3% ברקע לדיווח.

לפי הדיווח, אקספרס סקריפטס נותנת שיפוי לתרופות המתחרות, שהשיקו באחרונה חברות התרופות אלי לילי ואמג'ן. אמג'ן הייתה הראשונה שהשיקה תרופה המבוססת על CGRP לטיפול במיגרנה; טבע השיקה את התרופה בחודש שעבר ומיד אחריה קיבלה גם אלי לילי אישור לשיווק התרופה שלה.

ב"רויטרס" מדווחים כי ההחלטה של אקספרס סקריפטס בנוגע לשיפוי הגיעה לאחר דיונים עם שלוש חברות התרופות על מחירי התרופות. עוד נכתב שם שחברות כמו אקספרס סקריפטס נוקטות בצעדים אגרסיביים על מנת להוריד את מחירי התרופה עבור הלקוחות שלהן - מעסיקים גדולים שמשלמים על ההטבות עבור עובדיהם.

בכיר בחברה צוטט ב"רויטרס" ואמר כי שלוש התרופות הן תחליפיות, וההכרעה התקבלה על בסיס הערך שמתקבל. המחיר הרשמי של שלוש התרופות הוא 575 דולר בחודש.

התרופה Ajovy הגיעה לטבע כחלק מרכישת לבריס ב-2014, וב-2017 הציגה תוצאות חיוביות בניסויים קליניים, הן כטיפול במיגרנה כרונית והן במיגרנה ארעית. טבע קיוותה להשיק את התרופה ביוני, אך ההשקה נדחתה לספטמבר בשל ליקויים שהתגלו באתר הייצור של יצרנית חומר הגלם לתרופה, סלטריון הקוריאנית. עם השקת התרופה העריכו אנליסטים שמכירותיה בשיא ינועו סביב 2 מיליארד דולר בשנה.

בארה"ב קיימת תעשייה שלמה שמתמחה בהוזלת עלויות תרופות - ניהול הטבות פרמצבטיות, ובקיצור PBM) Pharmacy Benefit Manager). החברות שמובילות בתחום, כמו Express Scripts Holding ויחידות ה-PBM של רשת בתי המרקחת CVS Health וקבוצת בתי החולים UnitedHealth Group, צברו רווחים גדולים בשנים האחרונות מההבטחות שלהן להאט את קצב התייקרות התרופות. 

מטבע נמסר בתגובה: "אנו שלמים עם ההחלטות האסטרטגיות שנתקבלו בעת קביעת המחיר עבור AJOVY, אשר הינו סביר וראוי לטיפול זה. בעוד שאנו מאוכזבים מהחלטת ESI שלא להוסיף מוצר חדשני שפותח עם אפשרויות מינון גמישות לטיפול במיגרנה, יש לנו תכניות לתמוך בחולים כדי להבטיח שחולים מתאימים יקבלו גישה ל-AJOVY. עבור אלה החיים עם מחלה נוירולוגית זו, גישה רחבה מאפשרת למטופל ולספק שירותי הבריאות לבחור את אפשרות הטיפול המתאימה כל אחד.

"אנו מבינים את ההשפעה המשמעותית של מיגרנה על חיי המטופלים, וחשנו שחשוב להביא את AJOVY לשוק במחיר סיטונאי (WAC) התואם להמלצת המכון למחקר קליני וכלכלי (ICER).בתוך שבועות ספורים בלבד מאז הושק, מרשמים עבור AJOVY מציגים ביקוש חזק, וחולים ורופאים בוחרים את האפשרות של המינון הרבעוני".