המותג ניצל: פוקס קיבלה תעודת כשרות מהבודקת החיצונית

הבשורה הטובה ביותר לה היו יכולים משקיעי פוקס לצפות: הבודקת החיצונית לא מצאה אירועי הטרדה מינית או כל פגם בהתנהלות החברה ומנהליה • הקביעה החד-משמעית של הבודקת שקולה לתעודת כשרות שניתנת למסעדה • פרשנות

הראל ויזל \ צילום: תמר מצפי
הראל ויזל \ צילום: תמר מצפי

ההודעה לבורסה של חברת פוקס , לפיה הבודקת החיצונית, השופטת בדימוס אורנית אגסי, לא מצאה אירועי הטרדה מינית או כל פגם בהתנהלות החברה ומנהליה, היא הבשורה הטובה ביותר שלה היו משקיעי פוקס יכולים לצפות. השופטת בדימוס מונתה בידי ועדת הביקורת של פוקס לבדיקת פרשת החשדות להטרדות המיניות לכאורה שיוחסו להראל ויזל, בעל השליטה ומנכ"ל החברה. 

הקביעה החד-משמעית של הבודקת בימים מכוננים בשיח הציבורי סביב סוגיית ההטרדות המיניות, שקולה לתעודת כשרות שניתנת למסעדה. לולא הייתה מתקבלת תעודת כשרות זו, היה חשש כבד למפולת ניהולית בפוקס ולפגיעה קשה במותג.

בעלי המניות בפוקס, אשר במשך שנים רואים את מנייתה מפגרת אחר ביצועי השוק, החלו לראות ברכה בהתמדתם מתחילת שנת 2017, כאשר מאז זינק מחיר המניה בכ-30% כפועל יוצא מן התוצאות הכספיות המשופרות. ואולם אז התפוצצה פרשת החשדות להטרדות מיניות מצד ויזל, והמומנטום החיובי במניה נבלם. ובצדק, שכן מדובר היה בחשש מהותי למותג ולתפקודו של הכוח הניהולי הבולט בחברה.

פוקס מזוהה זה שנים עם המנכ"ל הראל ויזל, אשר מוביל את אסטרטגיית ההתרחבות השאפתנית של החברה. ויזל הוא לא רק מנכ"ל החברה, הוא גם בעל המניות הגדול בה,  המחזיק כרבע ממניותיה. הראל ויזל הוא הפנים של חברת פוקס אל מול שוק ההון, והרוח החיה בעסקיה ובחזונה העסקי. תחת הנהגתו הפכה החברה במרוצת השנים מחברת ביגוד בעלת מותג ביגוד בייסיק מרכזי, לאימפריית אופנה ישראלית החולשת על מותגים רבים ופועלת במגוון תחומי פעילות.

המשבר סביב התנהלותו של ויזל היא הזדמנות של בעלי המניות מהציבור לגלות יתר אקטיביות, ולחזק את ההנהלה והדירקטוריון של פוקס באורגנים דומיננטיים - וכך להקטין את התלות של החברה בויזל ובמקביל לחזק את הממשל התאגידי בה.

למרות ההספדים - מציגה תוצאות עסקיות מרשימות

תוצאותיה הכספיות של פוקס במחצית הראשונה של 2018 היו מרשימות, וזאת על אף הסביבה התחרותית הקשה, הן בגזרת החנויות הפיזיות ובעיקר מכיוון התחרות מזירת האוננליין הגלובלית. 

ההכנסות במחצית הראשונה עמדו על 856 מיליון שקל, ופוקס הרוויחה בתקופה זו כ-57 מיליון שקל, בהשוואה להכנסות של 737 מיליון שקל ורווח של 13.5 מיליון שקל במחצית המקבילה ב-2017. שולי הרווח התפעולי של החברה, אשר מהווים אינדיקטור חשוב למשקיעים, צמחו במחצית לרמה של 7% בהשוואה ל-5.2% בתקופה המקבילה. ה- EBITDA החצי שנתי הסתכם ב-90 מיליון שקל בהשוואה לכ-64 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

החברה אמנם הציגה שחיקה במכירות של חנויות זהות ובמכירות למטר, והפעילות האינטרנטית החדשה שלה מתקשה להמריא לפי שעה, אך בסיכומה של המחצית הראשונה ב-2018 נראה היה כי למרות האתגרים וההספדים לרשתות הביגוד שצמחו מן העולם הישן, ולהן נוכחות מינורית בזירת האונליין, פוקס מצליחה להשיג תוצאות עסקיות מרשימות ולייצר למשקיעים דמיון וחזון - בדמות צירוף פעילויות חדשות, השקת כרטיס אשראי חדש וניצול הגודל המתהווה לשיפור התוצאות העסקיות.

עתה, כשעננת ההטרדות המיניות הוסרה, הרי שתוצאותיה של פוקס ברבעון השלישי יעמדו במרכז תשומת-הלב של המשקיעים. מיעוט ימי העבודה בתקופת החגים וריבוי רכישות הביגוד בחו"ל על-ידי ציבור הצרכנים, מגבירים את החשש כי פניה של החברה לדוח כספי פושר.

חורף חם עשוי אף הוא לפגוע בתוצאותיה של פוקס ברבעון הרביעי השנה, אולם מוקדם עדיין להניח הנחות בנידון, שכן החורף בישראל מצוי בראשיתו. סוגיית ההמשכיות בשיפור בביצועי החברה היא מהותית, שכן בשנים האחרונות בולטת לעין התנודתיות ברווחיותה של פוקס, וקיים קושי לנבא את ביצועיה קצרי-הטווח. המשכיות שכזו, לצד חיזוק הממשל התאגידי בחברה, יחדשו את המגמה החיובית במניית פוקס ויסיימו שנים של ביצועי חסר בולטים. 

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של איילון בית השקעות. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בניירות ערך המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.