נדל"ן מזנק ופוליטיקה משוגעת: המלכוד האוסטרלי מזכיר את זה הישראלי

יותר ויותר סימנים מלמדים כי ייתכן שאוסטרליה מתקרבת לקץ הצמיחה החיובית, שנמשכת כבר 27 שנים ברצף • הנתונים הכלכליים כבר מאותתים שהמדינה מתחילה להיפגע מהרגולציה החזקה, ההאטה בסין ומלחמת הסחר • האם הדמיון בינה לבין ישראל עשוי ללמד על שיתרחש פה בשנים הקרובות?

החוף בסידני. דומה לישראל יותר משחשבנו / צילום: רויטרס
החוף בסידני. דומה לישראל יותר משחשבנו / צילום: רויטרס

אוסטרליה היא מדינה מודרנית וצעירה יחסית, אך שורשיה עמוקים מכפי שנראה לעין. תושביה הם אבוריג'נים ומתיישבים אירופאים מהתקופה הקולוניאליסטית. שמה ניתן לה על ידי פילוסופים רומאים עוד לפני שהתגלתה, מתוך מחשבה שאת היבשות הצפוניות צריכה לאזן יבשת דרומית - טרה אוסטרליס בלטינית. אוסטרליה היא מדינה עשירה בהרבה מובנים - בתרבות, בעלי חיים, נופים, משאבי טבע וכמובן מזומנים. עושרה הכלכלי נובע מהיותה כלכלת שוק ליברלית שמצד אחד מחזיקה במגזר שירותים גדול ומפותח ומצד שני, עקב היותה משופעת במשאבים, מקיימת ייצוא סחורות ענף לשכנותיה האסייתיות. כמובן שגם צרות יש לעשירים ולא מדובר בגובה הגלים שפוקדים את חופי סידני או במדוזות קטלניות.

שילוב של ניהול טוב, משאבי טבע נדירים ומעט מזל, איפשרו לאוסטרליה לציין את 2018 כשנה ה-27 ברציפות שבה היא צומחת בקצב חיובי. כלומר, לא היה שם מיתון כמעט שלושה עשורים. גם בפתח השנה ה-28, הצמיחה באוסטרליה נמצאת מעל הפוטנציאל וצפויה להגיע ל-3.4% בסוף 2018.

האוכלוסייה גדלה, הבתים מתייקרים

כיצד כלכלה מערבית זו הצליחה במקום שחברותיה נכשלו לאורך השנים? אחת הסברות היא שהדבר קורה מכיוון שקצב גידול האוכלוסין באוסטרליה מהיר משאר העולם המערבי. הודות להגירה מסיבית, מספר התושבים באוסטרליה צומח בקצב מסחרר של 1.6% בשנה, דבר שתומך ביצירת ביקושים שמניעים את הכלכלה, כך שהצריכה היא כ-60% מהתמ"ג של אוסטרליה. בנוסף, האוסטרלים מצליחים לשמר גידול בהשקעות, הן בתחומים שבהם היתרון היחסי שלהם בולט כמו כרייה וחציבה, הן בתשתיות ציבוריות שדורשות שיפור מתמיד עקב קצב גידול האוכלוסייה המהיר והן ביצירת תעשיות חדשות בעידוד הממשל, כמו תעשיית היין העולמית, שבה התוצר האוסטרלי הוא כוכב עולה.

אם כן, צמיחה, גידול בהשקעות, אוכלוסייה צעירה ואבטלה נמוכה אמורים לתמוך בקצב גידול מהיר יחסית של השכר במדינה. גידול בשכר חיוני לאוסטרלים, או יותר נכון למשקי הבית האוסטרלים, כדי לשמר את רמת הצריכה שלהם אל מול נטל חוב שעומד כיום על כ-190 אחוזים מההכנסה הפנויה, כאשר מחירי הדיור הגואים הם אלה שגרמו לאזרחים לשאת התחייבויות ברמות כה גדולות. המחירים, שמטפסים כבר שנים, הם למעשה סימפטום נוסף של גידול האוכלוסייה שמעלה ביקושים בקצב מהיר לדירות.

בפתרון בעיה זו קיים מלכוד מסוים כיוון שהורדת מחירי דיור מהירה מדי עלולה לצנן את הפעילות הכלכלית ולמתן את האינפלציה ואת השכר המדשדש. מצד שני, גידול מהיר בשכר יביא לעליית ביקושים חדה שתוביל לעליית ריבית מהירה שתקפיץ את הדולר האוסטרלי ותכביד על הפעילות הכלכלית דרך הריבית ודרך המטבע החזק.

האוסטרלים מבינים את המצב ונוקטים כמה פעולות שאם יעשו בזהירות מספקת, ייתכן שישאירו את העוגה שלמה. על פי הדיווחים, נוסף על הגדלת היצע הדירות באופן מדוד, האוסטרלים הגדילו את הפעילות הרגולטיבית על הבנקים בתחום ההלוואות למשקיעים והטמיעו תוכנית להקלה במס הכנסה לתקציב 2018/19. צעדים אלה אמורים לשפר את מצבם של משקי הבית אך עם זאת לא לקרר מדי את הפעילות הכלכלית. למעשה, כל שנשאר לקוות הוא שהפוליטיקאים האוסטרלים יצליחו להסתדר בינם לבין עצמם ולא לשבור את הכלים.

בירת ההפיכות הפוליטיות

כרוב הקולוניות שיצאו לדרך עצמאית, ירשה אוסטרליה מהבריטים לא מעט. בעוד שאת הנהיגה בצד שמאל היא הטמיעה בהצלחה, עם שאריות המערכת הפרלמנטרית הבריטית היא פחות מסתדרת. מערכת הממשל האוסטרלית משלבת למעשה בין המודל האמריקני והמודל הבריטי, ושומרת על העיקרון הבריטי שבו ראש המפלגה הגדולה ביותר מכהן כראש הממשלה. הבעיה במנגנון זה היא יכולת חברי מפלגת השלטון לקרוא תיגר על בעלי התפקידים בעזרת הצבעת אי אמון, "Leadership Spill" על פי מילון המונחים האוסטרלי.

פעולה זו כה תדירה עד שבשנים 2010-2018 כיהנו שמונה ראשי ממשלה שונים, דבר שהכתיר את אוסטרליה כבירת ההפיכות הפוליטיות הדמוקרטיות בעולם. רק באוגוסט האחרון הודח ראש הממשלה, מלקולם טורנבול, לאחר שתי קריאות אי אמון של חברי מפלגתו והוחלף בסופו של דבר על ידי שר האוצר שלו, סקוט מוריסון. מוקדם לדעת האם מהלך זה ישרת את הליברלים באוסטרליה בבחירות במאי 2019, אך ברור כשמש שחוסר יציבות פוליטית זה לא דבר שמיטיב עם הכלכלה. בינתיים יהיה חכם מצד הליברלים לשמור על אחידות בשורותיהם ולצבור נקודות זכות על ידי ניהול נכון של יחסי חוץ בזמנים של מלחמות סחר.

בין הפטיש לסדן, או המתווכת האידיאלית?

לאוסטרליה גירעון בחשבון השוטף באופן די קבוע מאז שנות ה-60, תופעה מוזרה לכאורה, שכן אוסטרליה היא יצואנית סחורות גדולה מאוד. הסיבה לתופעה זו היא שבעת הפיכתה למדינה עצמאית, רוב החברות שפעלו באוסטרליה היו בריטיות שנותרו בבעלות זרה. כלומר, מדובר כאן בעיקר על עניין רישומי ולא כלכלי, שאינו פוגע בעוצמתו המתמשכת של הדולר האוסטרלי. למזלם של האוסטרלים, שכנותם עם מדינות אסיה המתעוררות וסין בראשן, מסייעת להם לאזן את החשבון השוטף.

למעשה, 33% מהסחורות של אוסטרליה מיוצאות לסין ואף ניתן לומר שהיא המרכיב החשוב ביותר בשרשרת האספקה של התעשייה הסינית. מכאן חייבים להסיק שלא יהיה מנוס מחלחול ההשפעות של מלחמת הסחר בין סין לארה"ב אל הכלכלה האוסטרלית. סוגיה זו היא מבחן חשוב עבור ראש הממשלה החדש, מוריסון. יהיה עליו לתמרן בין הלקוחה הגדולה ביותר של אוסטרליה לבין בעלת הברית הגדולה ביותר שלה ואולי אף לנצל את המצב ולהפוך את אוסטרליה למתווכת השלום, שכן על פי הגדרתו של מוריסון, אוסטרליה נמצאת בעמדת חברות מול שתי המדינות.

מעט אבטלה, מעט טיפול בפסולת

במבט קדימה, הנתונים הכלכליים כבר מאותתים שאוסטרליה מתחילה להיפגע מההאטה בסין וממלחמת הסחר. בנוסף, ניכר שהשנה שוק הנדל"ן האוסטרלי מתחיל סוף סוף להתקרר כאשר מחירי הדירות ירדו עד כה השנה ב-1.9% לאחר שעלו ב-9.5% בשנת 2017. האטה זו היא תוצאה של רגולציה חזקה יותר, תנאי אשראי מחמירים וההאטה בקצב הגידול בשכר. כל אלו, צפויים גם להכביד על הפעילות הכלכלית של אוסטרליה במבט ל-2019.

מהסקירה עד כה, ניתן לראות כמה נקודות מעניינות שמשותפות לישראל ולאוסטרליה - עליית מחירי הנדל"ן, קצב גידול האוכלוסייה, אבטלה נמוכה והצורך בשיפור התשתיות התמידי ברחבי המדינה. אנחנו יכולים להוסיף לרשימה גם את המיקום הנמוך של ישראל ואוסטרליה בטיפול בפסולת בהשוואה למדינות מערביות אחרות. בהשוואה לגרמניה, שוויץ, בלגיה, יפן, הולנד, שוודיה ומדינות מערביות נוספות, בעיקר מיבשת אירופה, ישראל נמצאת במקום 4 מהסוף ואוסטרליה במקום 9 מהסוף. עם זאת, אוסטרליה בניגוד לישראל ממחזרת חלק יחסית גדול מהפסולת שלה, קצת יותר מ-40% לעומת ישראל שממחזרת כ-20% בלבד.

נוכח המצב והמיקום הנמוך, חתמו השר להגנת הסביבה ושר הסביבה והאנרגיה האוסטרלי, לפני יותר משנה, על הצהרת כוונות לשיתוף פעולה בתחום הסביבה בין ישראל ואוסטרליה מתוך הבנה שלשתי המדינות ידע ייחודי והן יכולות להפיק תועלת משילוב כוחות. הדגש היה בין היתר על תחומי הפסולת.

זו הצהרת כוונות ראשונית ואין לדעת לאן יתגלגלו הדברים. אך הצורך של אוסטרליה להעמיק את פעילות המחזור ברור לגמרי כאשר הממשל באוסטרליה בדרך כלל תומך מאוד בפרויקטים בנושאי תשתיות שכוללים גם איכות הסביבה.

אז חיפשנו חברות המתמחות בתחום המחזור באוסטרליה, בעיקר לנוכח העובדה כי האוסטרלים תומכים מאוד בסביבה ירוקה. הצורך קיים וההשקעות ככל הנראה ימשיכו לגדול ולתמוך בגידול בפעילות של חברות מהתחום.

Cleanaway waste management הוקמה בשנת 1970 ומאז היא צומחת נוכח גידול אורגני בפעילותה לצד מיזוגים ורכישות שביצעה לאורך השנים. כיום החברה פועלת בכל רחבי אוסטרליה, והיא הגדולה ביותר בתחום מחזור הפסולת במדינה. יש לה 250 סניפים ו-4,000 משאיות והיא מעסיקה מעל 5,500 עובדים ברחבי המדינה. החברה מציעה מגוון רחב של מוצרים בתחום הטיפול בפסולת לתעשיות שונות ומגוונות.

בין השירותים שהחברה מציעה ללקוחותיה ניתן למנות: מחזור, טיפול בפסולת מוצקה, טיפול בפסולת נוזלית ומסוכנת (אוסטרליה עשירה במחצבים ומדובר במקרים רבים בפסולת הנוצרת כתוצאה מכרייה במכרות שונים ברחבי המדינה) וייצור ציוד לטיפול בפסולת למוסדות וארגונים. דרישות מחמירות לטיפול בפסולת ושירותים בתחום הן קריטיות לתעשייה באוסטרליה נוכח עלייה בדרישות OHS לעמידה בתקנים מחמירים ומניעת זיהום מצד חברות ועסקים בתחומים מגוונים. אלו הובילו לפיתוח של יותר מ- 300 מוצרים ושירותים שהחברה מציעה.

מבחר השירותים והמוצרים לצד עלייה בדרישות הרגולטוריות וארגוני איכות הסביבה צפויים להמשיך ולהוביל את הצמיחה בפעילות החברה בשנים הבאות וברווחיותה. המנייה כמובן הגיבה בשנים האחרונות בהתאם לציפיות ולגידול בפעילות והיא נסחרת במכפילים יחסית גבוהים. התיקון שנרשם במנייה בחודש האחרון יכול להימשך ולייצר הזדמנות כניסה מחודשת. 

■ הכותבים הם מנהל מחלקת מאקרו, מערך המחקר והאסטרטגיה בפסגות ומנהל מחלקת מחקר חו"ל. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך.