ירי הטילים: האסירים, המבוי הסתום בתיווך המצרי והלחץ של הרחוב העזתי

מדוע חמאס מסכים לירי כמו זה שבוצע הבוקר תוך שהוא מסתכן בעימות עם המצרים? סיבה אחת היא התאריך, אמצע אוקטובר, שהוגדר ע"י יחיא סינואר, מנהיג חמאס בעזה, כתאריך היעד להשגת מטרותיו • סיבות נוספות: המבוי הסתום בשיחות שבהן מתווכים המצרים, הניסיון להחזיר את רצועת עזה לסדר היום העולמי והתגובה להתבטאויות ליברמן • פרשנות

יחיא סינואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה / צילום: רויטרס
יחיא סינואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה / צילום: רויטרס

הירי לפנות בוקר מרצועת עזה אל באר-שבע ולכיוון תל-אביב הגיע שעות ספורות לאחר סיומה של עוד פגישה בין נציגי הנהגת חמאס בעזה לאנשי המודיעין המצרי, העוסקים במלאכת התיווך בין הארגון השולט ברצועה לבין ישראל והרשות הפלסטינית. לכן הוא מפתיע, ולכן ההערכה הראשונית הייתה שמדובר בארגון סורר שביצע את הירי.

אלא שהייתה זו תקיפה מהסוג שלא באמת יכול להתרחש תחת פיקוח חמאס מבלי שידע על כך, יאשר את זה או יבצע זאת בעצמו. הטווח הארוך של הרקטות והמטרות האיכותיות שנבחרו מעידות על מעורבות חמאס בתקיפה - או לכל הפחות אישור שלה - וזאת למרות הודעת חמאס והג'יהאד האיסלמי שהתפרסמה הבוקר (ד') בשעה 9:00, המתנערת מירי הרקטות הלילה.

אם כך, מדוע יסכים חמאס לירי כזה תוך שהוא מסתכן בעוד עימות עם המצרים? סיבה אחת היא התאריך. יחיא סינואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה, קבע לפני כחודשיים את אמצע אוקטובר כתאריך היעד להשגת מטרותיו, ובראשן מה שבנאומיו הגדיר הסרת המצור על עזה, ובכל דרך. הדרך הבולטת שעליה דיבר הייתה מסע המוני אל הגדר, פריצתה וחדירה עממית לשטח ישראל.

ההפגנות מול הגדר נמשכות כמעט ללא הפסקה כבר חודשים ארוכים, בסיסן הוא אכן עממי, בתמיכה ובמימון של חמאס. אבל הציבור עזתי - וזה ניכר בשיח ברשתות החברתיות - מגביר את ביקורתו גם על ההנהגה ברצועה. "התאריך המובטח הגיע יא סינואר, ואנחנו ממשיכים לקבור את השאהידים, וילדינו רעבים יותר", צייץ בשבת פעיל עזתי בטוויטר וזכה לתגובות ושיתופים רבים. הרחוב העזתי, שכלכלתו מוכה, ונפגעיו רבים, מאבד תקווה ולוחץ לשינוי או לכל הפחות להשתתפות של חמאס עצמו בהסלמה מול ישראל.

סיבה שנייה היא המבוי הסתום בשיחות שבהן מתווכים המצרים. אבו מאזן מתמיד במדיניות סגירת ברז הכספים והמשכורות ומונע ביצוע פרויקטים חשובים ומהלכים להקלת החיים ברצועת עזה. כך הוא ניסה למנוע בכל דרך העברת סולר מישראל לתחנות הכוח ברצועה, סולר שנקנה בכסף מקטאר.

ישראל מצידה לא מוכנה להסכמה בסוגיית האסירים בלי התקדמות בעניין שחרור האזרחים הישראלים והחזרת גופות החיילים. חמאס טען בשיחות מל המצרים כי ישראל נתנה פירורים בשיחות, כמו הגדלת מרחב הדיג, ודרשה בתמורה כי חמאס ייתן את כל מה שבידיו.

סיבה שלישית היא ניסיון להחזיר את סוגיית רצועת עזה לסדר היום העולמי או לפחות הערבי. על פניו זה לא באמת עזר - האייטם על חידוש הירי הלילה היה רביעי או חמישי במהדורות החדשות של הרשתות המובילות הממשיכות לעסוק בעיתונאי הסעודי חשוקג'י.

ועוד סיבה אחת היא תגובה להתבטאויות שר הביטחון אביגדור ליברמן מהימים האחרונים בדבר הנחתת מכה קשה על חמאס כדי להגיע ל-5 שנות שקט. סינואר חש ובוחן כל העת מה קורה בישראל - כך אפשר גם להסביר את הראיון שלו שכוון לעיניים ישראליות. לא ננצח בקרב, הוא אמר אז, אתם חזקים, אבל נעשה לכם הרבה צרות. הלילה הוכיח את זה.

הודעת חמאס והארגונים האחרים מצטרפת לציוצים של דוברי חמאס ומקורבים לו, לפיהם צריך לעשות מאמץ להכיל את האירוע ולא לסכל את מאמצי ההסדרה. זו התנהלות מוכרת של חמאס, ללכת עם להרגיש בלי, כלומר לירות או להסכים לירי ואחר-כך להתנער ממנו.

המבחן יהיה בשעות הקרובות: אם יימשך הירי כפי שנעשה ניסיון כזה בצפון הרצועה, כלי טיס של צה"ל פגע באותה חוליה, ואם תהיה תגובה לתקיפות של צהל שמהן נמנה עד כה הרוג אחד ומספר פצועים.