תנופה לפלסטינים באו"ם: יעמדו בראש גוש המדינות המתפתחות

בהחלטה תקדימית, אפשרה העצרת הכללית לבחור את הנציגות הפלסטינית באו"ם – נציגות ללא מדינה – לראשות אחד מגושי המדינות החשובים ביותר בארגון • ההחלטה התקבלה בקולות רוב חברות או"ם, למעט ישראל, ארה"ב ואוסטרליה • הערכות במרכז או"ם: צעד ראשון לקראת הכרה של הארגון במדינה פלסטינית

אבו מאזן / צילום: רויטרס
אבו מאזן / צילום: רויטרס

האו"ם נתן אמש (ג') תנופה חזקה למימוש השאיפה הפלסטינית לקבל הכרה של הארגון במדינה פלסטינית.

ברוב מוחץ, סללה העצרת הכללית את הדרך לבחירת הנציגות הפלסטינית באו"ם - נציגות ללא מדינה - לעמוד בראש "קבוצת ה-77", אחד מגושי המדינות החשובים ביותר בארגון הבינלאומי. הקבוצה נוסדה ב-1964 ומנתה אז 77 מדינות, אך עתה חברות בה 134 מדינות, ובהן סין, שמוגדרות כמתפתחות.

במרכז או"ם רווחות הערכות שזה עלול להיות צעד ראשון לקראת הכרה של הארגון במדינה פלסטינית.

רק ישראל, ארה"ב ואוסטרליה הצביעו נגד ההחלטה. 146 מדינות הצביעו בעד, 15 נמנעו ו-29 לא השתתפו בהצבעה. כל מדינות מערב אירופה, לרבות גרמניה, צרפת ובריטניה, הצביעו בעד ההחלטה. גורם ישראלי אמר בציניות שישראל מעריכה את ידידותן של המדינות המעטות שנמנעו, ובהן קנדה, אוסטריה, הונגריה, פולין, צ'כיה, סלובקיה, הונדוראס וטובאלו.

"קבוצת ה-77" הכירה בפלסטינים כמדינה חברה באו"ם כבר ב-1976. בכל אופן, החל ב-2012 רואה או"ם ברשות הפלסטינית "מדינה לא חברה", כמו הוותיקן. (לפני כן, היה לרשות מעמד של "משקיפה"). כדי לעמוד בראש גוש של מדינות בארגון, היה או"ם צריך לקבל החלטה פורצת דרך שתאפשר לנציגות הפלסטינית למלא תפקיד זה למרות שהיא אינה מדינה חברה ולמרות שהיא איננה מייצגת מדינה בפועל.

על פי ההחלטה, שנוסחה ע"י מצרים ושאושרה אמש, יוכלו הפלסטינים לתפקד כמדינה חברה לכל דבר כיו"ר "קבוצת ה-77", לרבות פרסום הודעות רשמיות, הנחת הצעות החלטה וייזום תיקונים בהחלטות קיימות.

ג'ונתן כהן, סגן שגרירת ארה"ב באו"ם, אמר בנאום בעצרת, לפני ההצבעה: "איננו יכולים לתמוך במאמציהם של הפלסטינים לקדם את מעמדם מחוץ למסגרת של מו"מ ישיר. ארה"ב אינה מכירה בכך שקיימת מדינה פלסטינית".

"אנו מתנגדים נמרצות לבחירת לבחירת הפלסטינים כיו"ר 'קבוצת ה-77', וכן להחלטה שמאפשרת את הבחירה הזו", אמר סגן השגריר. "רק מדינות חברות באו"ם זכאיות לפעול בשם גושי מדינות גדולים בארגון".

שגרירת אוסטרליה באו"ם, ג'יליאן ברד, אמרה בעצרת: "רצונה של אוסטרליה להצביע נגד ההחלטה משקף את עמדתנו הוותיקה שמאמצי הפלסטינים לקבל הכרה כמדינה בזירה הבינלאומית פוגעים במאמצים להגיע לפתרון של שתי מדינות".

שגרירות ישראל באו"ם לא פרסמה הודעה בעקבות ההצבעה בעצרת. אך מאוחר יותר פרסמה השגרירות הודעה בגנות הירי מעזה. השגריר דני דנון פנה לנשיא מועצת הביטחון בבקשה שיגנה את ירי הרקטות אמש לעבר בתי מגורים בדרום ישראל.

״מדינת ישראל קיבלה תזכורת נוספת לטרור של ארגון החמאס", נאמר בפניית דנון לנשיא המועצה. "מדובר במחבלים נפשעים, שגרמו לילדים קטנים לרוץ ממיטתם לעבר מרחב מוגן באמצע הלילה וחלקם לקו בהתקף חרדה לנוכח מראות ההרס והחורבן״.

״ברגעים אלו צריכה מועצת הביטחון לגנות בבירור את החמאס במקום לתת לגיטימציה לארגון ׳בצלם׳ שהוזמן לדיון המועצה מחר (ד'), דיון שמטרתו להכפיש את חיילי צה״ל", ציין השגריר.

בחודש שעבר דיווח "ניו יורק טיימס" על האפשרות שהנציגות הפלסטינית תכהן כיו"ר "קבוצת ה-77". בתגובה אמר אז דני דנון, שגריר ישראל באו"ם: "מטרתה המקורית של 'קבוצת ה-77' היה לקדם פיתוח כלכלי של מדינות בלתי מפותחות. יהיה חבל שעתה תיהפך 'קבוצת ה-77' לבמה להפצת שקרים והסתה. זה בוודאי לא יקדם את מטרות הקבוצה".