רקטה התפוצצה בבית מגורים בבאר-שבע; כ-20 מטרות הותקפו בעזה; "ערוכים לכל תרחיש"

(עדכונים שוטפים) - מאז הבוקר תקפו מטוסי חיל האוויר כ-20 מטרות טרור ברחבי רצועת עזה, חלקן מטרות של חמאס • בתוך כך, כלי טייס של צה"ל תקף חוליה ששיגרה רקטה לעבר ישראל; עפ"י הדיווחים מעזה, אחד מחברי החוליה נהרג • רה"מ נתניהו יקיים הערכת מצב ביטחונית • גבאי: "יש לנו שר ביטחון שכולו הצהרות חלולות" • ארדן: "על ישראל לחדש את החיסולים הממוקדים"

שיגורי טילים מצפון רצועת עזה / צילום: רויטרס  Amir Cohen
שיגורי טילים מצפון רצועת עזה / צילום: רויטרס Amir Cohen

מאז הבוקר תקפו מטוסי חיל האוויר כ-20 מטרות טרור ברחבי רצועת עזה, חלקן מטרות של חמאס. בין המטרות שהותקפו, מתחמים צבאיים ותשתיות של מנהרות. בתוך כך, כלי טייס של צה"ל תקף חוליה ששיגרה רקטה לעבר ישראל, ובשל כך הופעלה אזעקה במועצת חוף אשקלון. על-פי הדיווחים מעזה, אחד מחברי החוליה נהרג.

"לא משנה אם הם לחצו על הכפתור או לא - האחריות על הירי מהלילה לעבר ישראל היא על חמאס" - כך אמר הבוקר (ד') דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, בהתייחס להסלמה בדרום. לדבריו, צה"ל מייחס את שני אירועי הירי - רקטה שפגעה בבית בבאר-שבע ורקטה נוספת ששוגרה לעבר המרכז ונפלה בים - לחמאס. הוא אמר עוד כי מדובר בסוגי רקטות שמצויות בידי חמאס והג'יהאד האסלאמי בלבד, וזאת כשמוקדם יותר הבוקר הודיעו נציגי שני הארגונים כי אינם מעורבים בירי זה.

מנליס הוסיף והאשים את חמאס בכך שהוא יוצר אווירה שמאפשרת טרור ופוגע ביכולת לקדם את המאמצים להסדרה ולשיפור חיי האזרחים ברצועה: "במהלך היום נקיים התייעצויות רבות וכרגע אנחנו ממשיכים במשימה של תקיפת חוליות טרור. אנחנו מוכנים לכל תרחיש", אמר.

לפנות בוקר, בזמן שמשלחת מצרית שוהה בעזה בניסיון לקדם הסדרה בין חמאס לישראל, שוגרה רקטה לעבר באר-שבע שפגעה פגיעה ישירה בבית וגרמה לו נזק רב. המשפחה, ששהתה בתוך המרחב המוגן, חולצה לאחר מכן בידי כוחות החילוץ בלי פגע. 

פגיעת הרקטה בבית בבאר שבע / צילום: רויטרס
 פגיעת הרקטה בבית בבאר שבע / צילום: רויטרס

רקטה נוספת שוגרה לעבר מרכז הארץ אך נפלה בים, מול חופי אחת מערי גוש דן. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו יקיים בעוד זמן קצר הערכת מצב ביטחונית בהשתתפות שר הביטחון, סגן הרמטכ"ל, ראש המל"ל, ראש השב"כ ובכירי מערכת הביטחון. כמו כן, במהלך השעות האחרונות קיים ראש הממשלה התייעצויות ביטחוניות. 

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך, התייחס למתיחות הביטחונית בדרום בהרצאה שנשא בפני סטודנטים של הפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן ואמר: "אנחנו מקבלים את הערכת המצב [בנוגע לאירועים בדרום] מהגורם המוסמך לכך, כדי שנכין את עצמנו ונערך. בעניין הזה לא אגיד עמדה כזאת או אחרת ממה שמערכת הביטחון מצהירה. באופן כללי מערכת הביטחון לא רואה מוטיבציה לייצר הסלמה ברצועת עזה, אבל העניינים שם מאוד מורכבים". 

יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, תקף בתגובה את שר הביטחון אביגדור ליברמן ואמר: "יש לנו מדינה ללא אסטרטגיה ושר ביטחון שכולו הצהרות חלולות". 

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, מסר: "החמאס הפסיק לפחד, ונתניהו מסתתר מאחורי מריבות בנט-ליברמן. מי שרוצה כל הזמן קרדיטים על הצלחות, שייקח גם אחריות על כישלונות. עד מתי החמאס יכתיב את המציאות בדרום?". 

מסיעת יש עתיד נמסר: "החלטנו להוריד מסדר היום של הכנסת את החוק לפיזור הכנסת של יש עתיד. אויבינו צריכים לדעת שבמלחמה מולם אנחנו כולנו ביחד. אין קואליציה ואופוזיציה".

ישיבת הקבינט שאמורה הייתה להתכנס היום נדחתה בשלב זה. חבר הקבינט, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, אמר הבוקר ברדיו כי על ישראל לחדש את מדיניות החיסולים הממוקדים על בכירי חמאס. 

לדבריו, "צריך להעלות את רף התגובה והמחיר לראשי הארגון. כמדיניות הגענו לשלב שצריך לחזור לאיום אישי על ההנהגה. אין פה ברירה אלא לעלות שלב. אני מניח שהחלטות התקבלו בזמן הקרוב".