אל תכעסו על נתניהו, הוא אמר את האמת: הצפון לא מעניין אותו

לא סתם התייצב נתניהו בכבודו ובעצמו בקריית שמונה לצידו של ראש העיר הרב ניסים מלכה דווקא עכשיו

בנימין נתניהו נואם בקריית שמונה / צילום: חיים צח, לע"מ
בנימין נתניהו נואם בקריית שמונה / צילום: חיים צח, לע"מ

אני לא כועסת על בנימין נתניהו. אין בי טינה על העלבונות שהטיח באורנה פרץ, הפעילה החברתית, שהפריעה לנאומו בפתיחה החגיגית של מרפאת "ביקור רופא" בקריית שמונה. "את משעממת", רטן לעברה ראש הממשלה כשפרץ שאלה למה אין בעיר חדר מיון קדמי, לרווחת חצי מליון תושביה, תושבי הגליל העליון והחיילים ששומרים לנו על הגבול, אלא מרפאה של פלסטרים וליטוף מרגיע על הראש. "את לא מעניינת אותנו", קבע נחרצות והמשיך הלאה, כאילו מדובר ביתוש מזמזם שצריך לגרש מהאוזן.

אני ממש לא כועסת על נתניהו, אפילו מעריכה את הכנות שהפגין, גם אם לא במתכוון. נתניהו אמר בפעם הראשונה במו פיו, את מה שהוא חושב עמוק בפנים ואת מה שתושבי הצפון מרגישים על בשרם יום יום, בהזנחה הפושעת שהם חווים מצד הממשלה בבריאות, בחינוך, בתחבורה הציבורית, במיגון, הם תמיד האחרונים בתור אפילו ברכבת. לקחתם להם קרונות כדי שיהיו מספיק לרכבת החדשה לירושלים.

הפריפריה משעממת את נתניהו, אזרחי הצפון לא מעניינים אותו, גם אם הם ליכודניקים שרופים, שהצביעו לו באדיקות כל השנים, כמו פרץ. אפילו מגניבים כמו נתניהו יכולים לראות מבעד חלונות הרכב המפואר והמשוריין את הרחובות המוזנחים של קריית שמונה והבתים המטים לנפול. ואפילו המרפאה, סליחה "המוקד הרפואי" שנחנך ברוב פאר, הוא בדיחה על חשבונם של תושבי הצפון.

ונתחיל בתזמון. לא סתם התייצב נתניהו בכבודו ובעצמו בקריית שמונה לצידו של ראש העיר הרב ניסים מלכה דווקא עכשיו, שבועיים לפני הבחירות המקומיות, כשהוא מנהל קמפיין רווי יצרים נגד ארבעה מועמדים ראויים שקמו עליו. ואיפה הוא בחר לעשות את זה? דווקא במרפאה, שהרב מלכה בעצמו ניסה למנוע את הקמתה בכל יכולתו, כי גם הוא מבין ששירות ברמה של אחות בית ספר, לא ייתן מענה הולם למצוקתם הבריאותית של התושבים.

גם מלכה יודע שמי שיזדקק לצילום רנטגן, או טיפול רפואי אמיתי, יצטרך לנסוע עד לבית החולים זיו בצפת, עניין של חצי שעה נסיעה פלוס כשהכבישים פנויים. לא לחינם, לפי פרטים שדלפו מקופת חולים כללית, התמותה בקריית שמונה זינקה בעשור האחרון בשיעור של עשרה אחוזים, נתון שאין לו אח ורע באף עיר אחרת בישראל. יותר לוויות משמחות.

אבל זה עוד מילא. איך הרשה לעצמו ראש הממשלה לחנוך מוקד רפואי שאפילו לא התחיל לפעול, וכמו שזה נראה כרגע, גם לא יפעל עד הבחירות. הצפי האופטימי לתחילת פעילות המרפאה הוא בעוד כחודש וחצי לפחות, וזה יכול לקחת הרבה יותר.

ואיך הוא מתרץ את התגובה המזלזלת בפרץ? באבל על ד"ר יעקב וינרוט. לא פחות. לשאת נאום בחירות שוצף על בימת הטקס, האבל לא הפריע לו - השאלה החכמה של פרץ גירדה לו את קצות העצבים. היא אשמה לא הוא. היא זאת ששיעממה בנדנודים שלה.

פריפריה, אדוני ראש הממשלה, לא רק שלא משעממת, היא מאכלסת מחצית מאזרחי ישראל שאתה גם ראש הממשלה שלהם. ואתה מוזמן לבקר בה יותר ולא רק כי הרב ניסים מלכה ביקש ואולי גם להקשיב לתושבים כמו אילנה פרץ, שכל חייה גדלה בקריית שמונה, ועד אתמול גם העריצה אותך, ולשמוע מה מציק להם ולא להבטיח תכנית צפון גרנדיוזית של 15 מיליארד שקל, בטקס מרשים כמובן, שמתוכה נשארו בקושי 400 מליון שקל מתקציב קק"ל.

אדוני ראש הממשלה, עשה מעשה ובמקום להסתתר מאחורי האבל וההבל, פשוט תבקש מפרץ ומכל תושבי הפריפריה סליחה.