מניות הבנקים האמריקאים מתאוששות בעקבות תוצאות הרבעון השלישי

עונת הדוחות לרבעון השלישי נפתחה ברגל ימין עם פרסום תוצאות טובות לבנקים הגדולים בארה"ב שנהנו, בין השאר, מרפורמת המס של טראמפ • מורגן סטנלי וגולדמן זאקס היכו את התחזיות - והמניות זינקו אמש ב-5.7% ו-3%, בהתאמה • ביום שישי הציג ג'י.פי מורגן עלייה של 25% ברווחיות, וגם סיטיגרופ ובנק אוף אמריקה לא נותרו מאחור • עם זאת, מתחילת השנה ביצועי המניות ללא ממש משקפים את ההצלחה

  ג’יימי דיימון ולויד בלנקפיין/ / צילום: רויטרס Jason Reed
ג’יימי דיימון ולויד בלנקפיין/ / צילום: רויטרס Jason Reed

עונת הדוחות לרבעון השלישי בארה"ב, שנפתחה באופן רשמי בשבוע שעבר, חושפת תוצאות חיוביות לבנקים הגדולים, שנהנו מהתחזקות הכלכלה האמריקאית ומרפורמת המס של הנשיא דונלד טראמפ. בימים האחרונים מניות הבנקים הגיבו לדוחות בעליות, אם כי מבט על ביצועי המניות מתחילת 2018 חושף תשואות שליליות.

בנק ההשקעות מורגן סטנלי  פרסם אתמול (יום ג') את תוצאות הרבעון השלישי והציג עלייה של 20% ברווחיות. מורגן סטנלי דיווח על רווח של 1.17 דולרים למניה על הכנסות של 9.87 מיליארד דולר - מעל לתחזיות האנליסטים בשוק, שצפו רווח של 1.01 דולרים למניה. בשורה העליונה, סך ההכנסות עלו ב-3.8% ל-8.65 מיליארד דולר. מניית מורגן סטנלי  מזנקת כעת ב-3.8%, בהמשך לזינוק של 5.7% אתמול, ובכך משלימה עלייה של 10% מפרסום הדוחות אתמול. 

גולדמן זאקס  פרסם את הדוח הרבעוני האחרון תחת ניהולו של לויד בלנקפיין, המנכ"ל שפורש לאחר 12 שנים ושאותו יחליף בתפקיד דיויד סולומון. בשורה התחתונה, גולדמן זאקס רשם רווח של 2.45 מיליארד דולר, או 6.28 דולרים למניה, לעומת רווח של 2.04 מיליארד דולר, או 5.02 דולרים למניה ברבעון המקביל אשתקד. התחזיות המוקדמות של האנליסטים היו לרווח של 5.38 דולרים למניה. מניית גולדמן זאקס עלתה אמש במסחר ב-3% בתגובה לדוחות. 

ביום שישי האחרון ג'י.פי מורגן צ'ייס  הציג עלייה של 25% ברווח הנקי, כאשר כל ארבע החטיבות הציגו צמיחה בהכנסות. בשורה העליונה, ההכנסות עלו ב-5% ל-27.8 מיליארד דולר - קצת מעל תחזיות האנליסטים להכנסות של 27.5 מיליארד דולר, והרווח למניה הסתכם ב-2.34 דולרים - מעל התחזיות המוקדמות לרווח של 2.25 דולרים למניה. 

קודם לכן באותו היום, סיטיגרופ , הבנק השלישי בגודלו בארה"ב מבחינת נכסים, דיווח גם הוא על תוצאות הרבעון השלישי והציג עלייה של 12% ברווח הנקי הודות לקיצוץ בהוצאות, וגם הבנק וולס פארגו  רשם רבעון טוב גם הוא בעיקר נוכח עלייה בביקוש לרכבים, עסקים קטנים והלוואות פרטיות. נקודה מעניינת מהדוחות של סיטיגרופ ו-וולס פארגו נוגעת למצב הצרכנים, כאשר שני הבנקים דיווחו על ירידה של לפחות 13% בהפרשה לחובות אבודים. בג'י.פי מורגן הוציאו במהלך הרבעון השלישי כחצי מיליארד דולר פחות על חובות אבודים לעומת התחזיות של המוקדמות של האנליסטים. 

בנק אוף אמריקה  פרסם דוחות גם הוא לפיהם הרווח למניה עלה ל-6 סנט לעומת צפי האנליסטים לרווח של 2 סנט למניה. ההכנסות של בנק ההשקעות עלו בכ-4% ל-22.8 מיליארד דולר, קצת מעל לתחזיות המוקדמות להכנסות של 22.67 מיליארד דולר. 

בחלוקה לחטיבות, מעניין לראות כי כל הבנקים הגדולים רשמו עלייה בהכנסות מחטיבת ניהול עושר (Wealth management): ג'י.פי מורגן עם עלייה של 4% בהכנסות; סיטיגרופ עם עלייה של 7% בהכנסות; בנק אוף אמריקה רשם עלייה של 4% בהכנסות; מורגן סטנלי עם עלייה של 4% בהכנסות; וגולדמן זאקס עם העלייה החדה ביותר בהכנסות מהחטיבה לניהול עושר - 12%. 

נהנים מעליית הריבית 

כל הבנקים הגדולים בארה"ב רשמו עלייה בהכנסות מפעילות חטיבת בנקאות להשקעות (Investment banking), בין השאר, על רקע העלאות הריבית. ג'י.פי מורגן רשם עלייה של 17% בהכנסות מחטיבה זו, סיטיגרופ הציג עלייה צנועה של 1% בהכנסות מחטיבת ההשקעות, בנק אוף אמריקה רשם עלייה של 3%, מורגן סטנלי הציג עלייה של 7% בהכנסות מחטיבה זו, וגולדמן זאקס רשם עלייה של 8% בהכנסות חטיבת ההשקעות.

מנגד, מלבד מורגן סטנלי וגולדמן זאקס, שאר הבנקים רשמו ירידה בהכנסות מבנקאות השקעות. מורגן סטנלי הציג עלייה של 15% בהכנסות מחטיבת בנקאות ההשקעות - נתונים טובים מאלה שרשם גולדמן זאקס, שהציג עלייה של 10.2% בהכנסות מחטיבה זו. מנגד, גולדמן זאקס העלה על מורגן סטנלי בפעילות החיתום.

כאמור, ביצועי המניות מתחילת השנה לא ממש משקפים את ההצלחה.

ביצועי המניות מתחילת 2018

גולדמן זאקס  - ירידה של 12.5%

מורגן סטנלי  - ירידה של 12%

בנק אוף אמריקה  - ירידה של 4.6%

ג'י.פי מורגן  - ירידה של 0.5% בלבד