הגיע הזמן להתאים להווה את תשלום דמי הטיפול לארגוני מעסיקים

רפורמה שתסדיר את יחסי החברות עם הארגונים שמייצגים אותן עומדת לקראת אישור

שר העבודה והרווחה חיים כץ. קיים פגישות עם הארגונים הנוגעים בדבר / צילום: שלומי יוסף
שר העבודה והרווחה חיים כץ. קיים פגישות עם הארגונים הנוגעים בדבר / צילום: שלומי יוסף

במשך שנים, הממשלה והכנסת דנים בנושא הסדרת דמי טיפול לארגונים. חוק ההסכמים הקיבוציים, מאפשר לארגוני מעסיקים לקבל תשלום של דמי טיפול ארגוני מחברות ומעסקים שפועלים באותו תחום מקצועי של ארגון המעסיקים. זאת, כדי לשמור על האינטרסים שלהם באמצעותם הגנתו של ארגון המעסיקים.

תשלום דמי טיפול לא נועד רק "לפצות" את ארגון המעסיקים על ההוצאות הכרוכות בחתימה על הסכם קיבוצי ועל הדומיננטיות של הארגון ביחסי העבודה הקיבוציים, אלא גם הוא נועד לתגמלו על פעולותיו בייצוג הענף בכללותו, בין אם בפני מוסדות השלטון או בכל פורום אחר, ועל קידום האינטרסים הציבוריים של כלל המעסיקים בענף.

הטלת חובת תשלום דמי טיפול לארגון המעסיקים החתום על הסכם קיבוצי כללי, מהווה תמריץ לארגונים לחתור לחתימה על הסכמים קיבוציים כלליים, המסדירים את יחסי העבודה ומשפרים את תנאי ההעסקה של העובדים בענף הספציפי. בנוסף, היא מונעת את תופעת ה'רוכב החופשי', שכן גם מעסיקים שאינם חברים בארגון המעסיקים נהנים מן השקט התעשייתי, שמספק צו ההרחבה המושתת על ההסכם, וכן מפעולותיו של ארגון המעסיקים בקידום האינטרסים של כלל המעסיקים בענף שלא בהכרח בתחום יחסי עבודה, אלא בנושאים אחרים חיוניים לאותו ענף ספציפי.

לאורך השנים, עסקים שונים טענו כי הם נאלצים לשלם דמי טיפול ולא רואים תמורה לתשלום ואף אינם יודעים כי קיימים ארגוני מעסיקים שמטפלים בהם. בעקבות כך, בשנת 2015, מונה צוות, בראשותו של הממונה הראשי על יחסי העבודה, עו"ד שלמה יצחקי, לבחינת היבטים שונים בנושא דמי טיפול. משרד העבודה נדרש למורכבות זו משנת 2010, ובמרוצת השנים, הגשנו לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת מספר טיוטות לתיקון התקנות, אולם לאור מחלוקות שנתגלעו במהלך הדיונים בוועדת העבודה הנושא לא הוסדר.

עם קבלת תחום העבודה, שר העבודה והרווחה חיים כץ הביע הסכמתו לתיקון התקנות, ולאחר שקיים מספר פגישות עם הארגונים הנוגעים בדבר, הגשנו לאישור ועדת העבודה בכנסת טיוטה המבטלת את העיוותים הקיימים ומותאמת לעולם העבודה המודרני,

כך שבניגוד לעבר, ארגוני המעסיקים יחויבו לשקיפות בשירותיהם ויציגו בפני העסקים סל שירותים מפורט וגלוי כדי שכל עסק ידע על מה הוא משלם, ומה באפשרותו לקבל מהארגון תמורת תשלום דמי טיפול, וכן כדי לבחור את הארגון הטוב ביותר והמשתלם ביותר עבורם.

שיעור דמי הטיפול יופחת וייקבע רף מרבי של גובה דמי הטיפול, במקביל, ולראשונה, עסקים המצויים בקשיים כלכליים יקבלו הנחות ועד פטור מלא מגביית דמי טיפול. כמו כן אנו מובילים גם הגבלת התיישנות על חובות עבר בגין דמי טיפול, בעוד שהתקנות הישנות מאפשרות גביית דמי טיפול מעסקים עד 7 שנים אחורה ובתוספת ריבית. בנוסף, עסק חדש יהא פטור מתשלום דמי טיפול ארגוני למשך חמש שנים.

עם זאת, חילוקי דעות בוועדת העבודה והרווחה מעכבים את תיקון התקנות, בעוד שכל אחד מהתיקונים שהוזכר כאן יהא בגדר הטבת הקיים והתאמת התקנות הישנות לעולם המודרני על תמורותיו. בסופו של יום תכיפות השינויים במשק כה דינמית עד כי יש להעריך את האומץ שבמעשה החקיקה המנסה להדביק את קצב התמורות החברתיות והכלכליות ובשיפור התקנות הארכאיות.

■ הכותבת היא הממונה הראשית על יחסי עבודה בהטלת תפקיד במשרד העבודה והרווחה.