הבאג האמיתי של אומת הסטארט-אפ: גזענות

התמונה שבה אנגלה מרקל הייתה מוקפת ביזמים גברים בלבד; הדרת ילדות מחוג מדעים בכפר-סבא; התבטאויות גזעניות של חבר כנסת • בתוך שבוע אחד חזינו בשלושה אירועים שנדמה כי אינם קשורים זה לזה, אך בפועל פוגעים בישראל כמדינת חדשנות

התמונה שתיקנה את העוול בכנס החדשנות. ההדרה כמכשול / צילום: שלומי יוסף
התמונה שתיקנה את העוול בכנס החדשנות. ההדרה כמכשול / צילום: שלומי יוסף

רצף החדשות המקרי (או שלא) בשבועיים האחרונים חייב לעורר כמה קמטים במצחם של כל מי שמעמדה הבינלאומי של מדינת ישראל כמובילה עולמית בחדשנות וביזמות חשוב להם. זה התחיל מהתמונה המטרידה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בביקורה בישראל, אבל זה ממש לא עוצר שם.

תמונתה של מרקל עוררה סערה לא קטנה, ובצדק, באקוסיסטם הישראלי ומחוצה לו. מרקל צולמה כשהיא מוקפת בחבורת גברים מעונבים, כולם דומים זה לזה, כולם פחות או יותר באותם הגילאים ומשתייכים לאותו מילייה חברתי - חבורה שהייתה אמורה להוות מבחר מייצג של מנהיגי ההייטק הישראלי, על פי ראות עיניהם של מי שזימנו אותם לאירוע המביש ההוא.

בעקבות התצלום, קולות רבים נשמעו תוהים בכנות לגבי המצב האמיתי של ההייטק הישראלי ותפיסת העולם של מוביליו: האם היה זה צירוף מקרים מצער ולא יותר מכך, או שמא היה כאן ביטוי לתסמונת מדאיגה, החרוטה עמוק בדי-אן-איי של בועת ההייטק הישראלי? האם העובדה שבתמונה ההיא לא הייתה אפילו אישה אחת, וגם לא היו ערבים, חרדים, צעירים, יוצאי העדה האתיופית ואחרים, האם חסרונם של כל אלה היה פשוט יד המקרה המצערת כל כך?

בנים מצטיינים, בנות "מועצמות"

התמונה האומללה הובילה לתגובה היפה של מספר יזמיות, שהצליחו לחולל הד בינלאומי נרחב כשארגנו תמונות מתקנות לפיאסקו של מרקל. בעוד אנחנו מתענגים על היכולת להפוך לימון ללימונדה וטעות מרה להזדמנות יפה לקידום אג'נדה חברתית חשובה, באותו זמן ממש עלה לכותרות אירוע אחר.

על פי הדיווחים, בית ספר בכפר-סבא פתח השנה קורס לימודי מדעים ייחודי שנועד לבנים מצטיינים בלבד. בנות שהתעניינו בתכנית הזו, באותו בית ספר ממש, הופנו ל"מפגשי העצמה" - שהרי בנים מצטיינים יש להפנות ללימודי מדעים מיוחדים ובנות מצטיינות יש "להעצים", כך על פי משנתם החינוכית של מרכזי ההעשרה בעיר. החדשה הזו עוררה סערה מקומית בפני עצמה וככל הנראה גרמה למובילי התכנית המדעית המיוחדת הזו לפתוח את שעריה גם לתלמידות. אני מניח שתצטרפו אליי בהימור הנועז על כך שרמת הלימודים בפרויקט הייחודי והחשוב הזה לא תרד חלילה בגלל כניסתן של התלמידות הללו.

ממש באותו שבוע זכינו לחזות בחבר כנסת בישראל, נבחר ציבור מטעם מפלגת השלטון, יוצא בהצהרה פומבית גזענית ופוגענית, שנוסחה בסגנון גס ונמוך במיוחד, אפילו יחסית להתבטאויותיו הקודמות. ההצהרה הזו, שלא זכתה לגינוי כלשהו מצד מנהיגי המדינה, עוררה סערה ציבורית בפני עצמה - וזה אולי יכול לעודד את מי שרוצה עדיין להאמין שאנחנו חיים במדינה שחרטה על דגלה את עקרונות השוויון והמוסר האנושיים. תשאלו אולי, מה הקשר בין ההצהרה המבישה הזו לבין ההייטק הישראלי או למעמדנו ותפישתנו את עצמנו כאומת הסטארט-אפ החדשנית והיזמית? יש קשר, והוא חשוב ומשמעותי.

יש מי שמגנים על הבית

חדשנות ויזמות לא יכולות להיות מנותקות מהסביבה שמכילה אותן. קשה לראות איך אפשר לתחזק אווירת חדשנות כשתלמידות מודרות מתכניות המעודדות הצטיינות במדעים מדויקים. באותה מידה קשה להאמין שבמקום שבו שוכחים להזמין נשים לאירוע המייצג את מיטב החדשנות הישראלית באמת מעודדים יצירתיות ויזמות. וכמובן, במדינה בה יש חשש ללגיטימציה לתופעות גזעניות מסוג כלשהו יהיה בלתי אפשרי לטפח אווירה של שילוב והכלה של כל רבדי האוכלוסייה בעשיית ההייטק והחדשנות. במקום שבו יש מגבלות על יכולתן של כל האוכלוסיות וכלל רובדי החברה לקבל הזדמנות שווה להשתלב בכלכלה, לא תימשך התנופה והצמיחה תיעצר בסופו של דבר.

טוב עשו כל מי שנזעקו לתקן את העיוות המשווע בתמונה האומללה של "מובילי החדשנות" עם הקנצלרית הגרמנית. טוב עשו ההורים הנזעמים בכפר-סבא וכל מי שהצטרפו למחאתם, מה שגרם ככל הנראה לפתיחת תכנית ההצטיינות המדעית גם לבנות. טוב עשו כל אותם אזרחי ישראל שהגיבו בביקורת נוקבת על הצהרותיו הגזעניות האומללות של חבר הכנסת. כל אלה, שפעלו מתוקף צו מצפונם, התגייסו לשמור על צביונה של מדינת ישראל וגם להגן על היסודות הקריטיים לקיומה של אומת הסטארט-אפ וביניהם שוויון הזדמנויות לכל, סובלנות והכלה וחיבור אמיתי של כל חלקי החברה הישראלית. מי שיפגע ביסודות האלה, יפגע בהכרח גם בחדשנות וברוח היזמות הישראלית. טוב היה להיווכח שכה רבים וטובים התגייסו להגנה על הבית.