כולם חששו לומר לכ"ץ את האמת, כולם שותפים לפארסה

הבולדוזר של הענף? בצפון הארץ חסרים קרונות כדי להפעיל את הקווים הקיימים, במרכז הארץ משיקים חצי קו שנתקע על בסיס יומי והרכבות מאחרות ומפוצצות בנוסעים שסובלים מתנאי נסיעה איומים • פרשנות

פארסת בחירות? חלם? ביזיון? מה לא נאמר ונכתב על המתרחש בשבועות האחרונים ברכבת. בצפון הארץ חסרים קרונות כדי להפעיל את הקווים הקיימים, במרכז הארץ משיקים חצי קו שנתקע על בסיס יומי והרכבות מאחרות ומפוצצות בנוסעים שסובלים מתנאי נסיעה איומים.

אולם שר התחבורה ישראל כ"ץ, הנחשב לבולדוזר של הענף, יכול להיות שבע רצון מעובדה אחת לפחות: המטרה הושגה והקו החשמלי החדש שמחבר בין ירושלים לנתב"ג הושק בזמן שהבטיח - ערב סוכות. החשמל שמסופק אל הקו החדש וגם למוסך הטיפולים שלו מתבצע באמצעות שנאיים זמניים, הקרונות החשמליים שהוזמנו עדיין לא הגיעו, יש רצף של תקלות שנגרם כתוצאה מכך שהעבודות נעשו בלחץ אדיר של זמן, אבל ההבטחה לעם קוימה בקדנציה הנוכחית, עוד לפני הבחירות.

ברכבת ידעו שלוחות הזמנים אותם הציב השר צפופים מדי, אך חששו לומר לו את האמת וכולם הפכו לשותפים לפארסה הנוכחית של הקו המהיר לירושלים. התקשורת של הרכבת עם הכתבים מתבצעת כיום בעיקר באמצעות קבוצות ווטסאפ שם מדי יום מעדכנת מחלקת הדוברות שעובדת לאחרונה שעות נוספות על התקלות היומיות שברכבת.

איזו מדינה מתוקנת משיקה רק חצי קו של הרכבת כי זאת הייתה הבטחת הפוליטיקאי, והאם בטיחות של הנוסעים לא אמורה להיות קודמת לכל או שמא השתנו לנו סדרי העדיפויות? איזה מדינה מתוקנת משיקה קו שייסע עם נוסעים אמתיים ולא בובות ניסוי ושפועל על שנאיים זמניים כי הקבועים עוד לא מוכנים?

את הנזקים שנגרמו כתוצאה מביזיון המתרחש אנחנו עוד נראה בהמשך - יותר ויותר נוסעים יתאכזבו ובצדק מהרכבת, יעברו לרכבם הפרטי ויוסיפו לגודש בכבישים. כבר הבוקר תועדו רכבות הקו המהיר שנסעו חצי ריקות, בעוד הנוסעים ממשיכים להצטופף בקווי החוף. אמש הכריזה הרכבת כי בשל הצפיפות הגבוהה בקווים שנוסעים מצפון למרכז הוחלט לתגבר את הקווים האלה, על ידי קיצור קווי העמק. השמיכה קצרה מדי, חסר ציוד, ואם לא הולך עם תושבי הצפון, לוקחים מתושבי העמק. נראה כי הגיע הזמן להודות בטעות שנעשתה עם השקת הקו המהיר שנוסע חצי ריק ולהעביר בחזרה את הקרונות אל הקווים הקיימים בהם קיימת מצוקה אמתית.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס" הציוד החסר שהוזמן באיחור בשל המחלוקת בין האוצר לרכבת, יגיע לארץ במרץ של שנה הבאה. הבעיה היא שהמדינה לא לומדת מטעויות העבר - החודש הגישה הרכבת בקשה להזמנת 64 קרונות נוספים כדי לעמוד בצרכיה בשנת 2020, ושוב מתנהל הפינג-פונג בין האוצר לרכבת. באוצר מתעקשים על ביצוע מכרז חדש, דבר שיכול לקחת כמה שנים ולגרום לכך שבעוד שנתיים שוב יחסרו קרונות.

את דרישת האוצר בנוגע לביצוע מכרז חדש כדי לסיים את החוזה עם הספק הנוכחי "בומברדייה" שזכה ללא מעט ביקורת ניתן להבין. אולם בינתיים הזמן היקר אוזל, הקרונות לשנים הבאות לא מוזמנים וגם המכרז לאיתור ספק קרונות חדש לא צפוי לצאת בקרוב לדרך, ומי שהולך להיפגע מכך הם הנוסעים של הרכבת.