משקיע הביומד אלכס רבינוביץ' נכנס להשקעה משמעותית בתחום האנרגיה הירוקה

חברת גרין פילדס, שרבינוביץ' הוא בעל השליטה בה, תיכנס לשותפות בפרויקט האגירה השאובה בצוק מנרה שמובילה אלומיי קפיטל • רבינוביץ' נכנס למעורבות בפרויקט, לאחר שחתם על הסכם שותפות עם ארז חשמל, המחזיקה בשרשור ב-8% מהזכויות בפרויקט

שלמה נחמה / צילום: איל יצהר
שלמה נחמה / צילום: איל יצהר

חברת האנרגיה הירוקה אלומיי קפיטל מנהלת מגעים מתקדמים לקראת פשרה עם חברת ארז חשמל הפרטית, בנוגע למחלוקת בין הצדדים בעניין שיפוץ והקמת פרויקט האגירה השאובה בצוק מנרה, המוחזק על ידם יחד. כפי שפורסם ב"גלובס", במסגרת הפשרה, ארז חשמל, המחזיקה בשרשור בכ-8% מהזכויות בפרויקט, עשויה לקבל אופציה להגדיל את חלקה בו, וזאת במקום תשלום שדרשה לקבל על מעורבותה בו.

אלומיי קפיטל  היא בעלת הזכויות העיקרית בפרויקט. חברת ההשקעות, שנמצאת בשליטת היו"ר שלמה נחמה, חמי רפאל והמנכ"ל רן פרידריך, עדכנה אודות הפשרה המסתמנת בין הצדדים לקראת הסגירה הפיננסית של הפרויקט, הצפויה במחצית הראשונה של 2019, ובעקבות כניסתה של שותפה חדשה למחזיקים בו - חברת ג'י.אף.סי גרין פילדס.

השלד הבורסאי, שנמצאת בשליטת המנכ"ל אלכס רבינוביץ', דיווח בימים האחרונים על כניסתו למעורבות בפרויקט, לאחר שחתם על הסכם שותפות עם ארז חשמל. מפרטי הדיווח עלה כי גרין פילדס וארז חשמל צפויות להחזיק יחד עד כ-15% מהזכויות בפרויקט צוק מנרה - כ-8% שיש לארז חשמל כיום, נוסף על קרוב ל-7% שהיא "עשויה להיות זכאית לרכוש" - מה שהוביל לעדכון בעניין הפשרה שפרסמה אלומיי.

התמורה בכניסה לשותפות לא נמסרה, למעט סכום של פחות מ-2 מיליון שקל שהעמידה ארז חשמל כהון עצמי לטובת הפרויקט, שכעת יועמד על ידי השתיים יחד, כהלוואת בעלים בריבית שנתית של 14%. ההכנסות הראשונות מהפרויקט מיועדות להחזר ההון העצמי - עיקרן לגרין פילדס עד להחזר מלוא ההלוואה, ובהמשך בחלוקה שווה. עוד עולה מהדיווח של גרין פילדס בנושא כי היא וארז חשמל מקדמות פרויקט נוסף בתחום האגירה השאובה באזור הרי ירושלים.

פרויקט צוק מנרה מושתת על טכנולוגיית אגירה שאובה המתבססת על הפרשי גובה, "כשמים מהמאגר העליון יורדים אל המאגר התחתון תוך כדי הפעלת טורבינות המייצרות חשמל". כושר הייצור של תחנת הכוח צפוי לעמוד על לפחות 156 מגוואט בשעה, והיקפה הכולל של ההשקעה בפרויקט מוערכת ב-1.3 מיליארד שקל (חלקן של גרין פילדס וארז חשמל מוערך בכ-200 מיליון שקל).

לפי גרין פילדס, "אגירה שאובה הינה טכנולוגיה מוכחת הפועלת בעולם כבר קרוב ל-100 שנה, ונכון להיום נחשבת לשיטה הטובה והיעילה ביותר לאגירת חשמל בכמויות גדולות". בארץ מקדמים כמה פרויקטים נוספים בטכנולוגיה דומה, בין השאר באזור הגלבוע ונחל הירדן.

בפרויקט צוק מנרה, מאגר המים העליון ימוקם בסמוך לקיבוץ מנרה שבצפון הארץ, ומאגר המים התחתון, שיתבסס על מאגר קיים, ממוקם מדרום לקריית שמונה. הפרויקט "מצוי בשלבים מתקדמים ואף עבר סקר מחייב של חברת חשמל הכולל התחייבות של חברת חשמל לחיבור הפרויקט, שהוא השלב הרגולטיבי האחרון". לאחר הקמתו, השותפות יקבלו מחברת החשמל תשלום שנתי קבוע, נוסף על עוד סכומים בגין ניצול זמינות החשמל שהפרויקט ייצר.

גרין פילדס, בראשות רבינוביץ', שעיקר עסקיו נוגעים להשקעות וגיוסי הון לחברות ביומד, פעלה בעבר תחת השם רוסטה גרין. חברה זו השלימה במהלך 2013 את מכירת עיקר נכסיה ופעילותה בנושא זיהוי גנים ייחודיים לצורך השבחה גנטית וטיפוח צמחים תמורת 35 מיליון דולר לחברת א.ב זרעים - חברה בת של ענקית הזרעים העולמית מונסנטו. לאחר המכירה קבע דירקטוריון החברה מדיניות אסטרטגית חדשה - להתמקד בהשקעות בחברות בתחום החקלאות, מדעי החיים ובכל תחום אחר שתמצא לנכון.

בינתיים החברה לא מייצרת הכנסות, אבל משקיעה את הונה בני"ע, אג"ח ואפיקים נוספים, ונהנית מהכנסות מימון נאות. אלה סייעו לה לסכם את מחצית השנה הראשונה של 2018 ברווח נקי של יותר מ-2 מיליון שקל בזכות הכנסות מימון, בהמשך לרווח נקי של כ-4 מיליון שקל בשנת 2017, ולאחר שאת 2016-2015 סיכמה החברה ברווחים נאים שהצטברו לכ-23 מיליון שקל. הונה העצמי של החברה עומד על כ-135 מיליון שקל ובקופתה מזומנים ושווי מזומנים בהיקף של 32 מיליון שקל. שווי השוק של החברה כ-115 מיליון שקל.

אלומיי קפיטל, הנסחרת גם בארה"ב, מחזיקה בפעילות ייצור אנרגיה פוטו-וולטאית (אנרגיית שמש) באירופה ושותפה בתחנת הכוח הפרטית דוראד שבסמוך לאשקלון.  החברה נסחרת לפי שווי של כ-300 מיליון שקל, אחרי שמתחילת השנה איבדה מנייתה כ-10%. 

פרויקט אגירה שאובה צוק מנרה
 פרויקט אגירה שאובה צוק מנרה