הון סיכון | פודקאסט

"אני קם בבוקר וחושב שהיום אני אפגוש את צוקרברג הישראלי"

04/02: שחר צפריר, מאגמה • אחרי שמכר 3 סטארט-אפים כיזם, והוביל השקעות בקרן ההון-סיכון מאגמה, הצטרף שחר צפריר ל- TLV Partners של רונה שגב-גל ואיתן בק • אחרי שהשלושה גייסו 150 מיליון דולר להשקעות בסטארט-אפים צעירים, נפנה צפריר להסביר לנו מה למד משני עשורים של יזמות ("למדתי מהמשקיעים שלי מה לא לעשות"), איך מזהים יזמים טובים בתחילת הדרך ("אני מחפש חצי להתאהב"), ומהן המגמות החשובות בתעשייה כיום ("זה מצב מסוכן ליזמים")

"הדבר הכי חשוב בהשקעות זו כימיה. אני משקיע באנשים שאני חצי מתאהב בהם, וברגע שאני פוגש אותם, חושב לעצמי שהם יותר חכמים, נחושים ומוצלחים ממני בכל מימד. עד כמה שזה נשמע קלישאתי, אני קם כל בוקר במחשבה שהיום אולי אני הולך לפגוש את ה-מארק צוקרברג הבא של ישראל".

שחר צפריר הוא יזם סדרתי שעשה "הסבה" למשקיע הון סיכון. צפריר, איש ממר"ם בעברו, שימש בתפקידי ניהול פיתוח בחברות פדריישן ווב, אובליקור ודיגיטל פיול. אובליקור, שעוסקת בשיפור איכות הגישה לאפליקציות עסקיות, נמכרה ב־2009 ל־CA תמורת כ־20 מיליון דולר. דיגיטל פיול עסקה באפליקציות פיננסיות בסביבות מחשוב ענן עד שנמכרה בכ־100 מיליון דולר ל־VMware.

בדיגיטל פיול כיהן צפריר כמנהל השיווק, עד שהצטרך למאגמה - אחת הקרנות הוותיקות בשוק המקומי מאז 1999 אשר מנהלת כ-500 מיליון דולר בארבע קרנות. עם ההצלחות הבולטות של הקרן נמנות מכירת ווייז לגוגל ב־2013 ב־1.1 מיליארד דולר, מכירת אונבו לפייסבוק, מכירת פרוביג'נט לברודקום בכ־300 מיליון דולר, ועוד.

"היה לי הרבה מזל, קיבלתי טלפון ממגייסת שהסבירה לי על קרן הון-סיכון ישראלית שמחפשת שותף", נזכר צפרירי בריאיון לעוד פודקאסט לסטארטאפים (עונה 4). "ידעתי כבר אז, כיזם, שרוב המשקיעים לא עומדים במבחן התשואה. אולם כשפגשתי את השותפים הבנתי שמדובר בקרן מאגמה. לדעתי מדובר באחת הקרנות הטובות בישראל, וכבר אז זכיתי לפגוש את מודי רוזן ויהל זילכה, שהיה ניכר שממש יודעים מה הם עושים".

צפריר הצטרף למאגמה וכיהן כשותף בקרן קרנות מאגמה III ו-IV, שם הוביל השקעות בחברות רבות, ביניהן CloudEndure ,Teridion ,Coretigo ,Guesty ,Tokean ,Syte ,Aidoc ו-ScyllaDB. לפי פרסומים בתקשורת, חלק משותפי מאגמה עזבו עקב חילוקי דעות אישיים - וצפרירי ביניהם. בסוף 2017 הצטרף צפריר ל-TLV Partners של רונה שגב-גל ואיתן בק, אשר הקימו אותה לאחר שהשניים עזבו בעצמם קרן גדולה ומוכרת אחרת, פיטנגו.

"רונה, איתן ואני חולקים תפיסת עולם משותפת לגבי איך צריך להשקיע בסטארט-אפים ומה התפקיד של משקיע הון-סיכון", מבהיר צפריר. השלושה גייסו 150 מיליון דולר לקרן הראשונה של TLV Partners, ולדבריו מתפקדים כשלושה שותפים שווים.

מה אתם מחפשים?

צפריר: "אנו משקיעים בעיקר בחברות אנטרפרייז, שמייצרות תוכנות ארגוניות, ומוכרות B2B. אוהבים מאד להשקיע ביזמים שזו חווית היזמות הראשונה שלהם, ומחפשים אנשים שהם מוכשרים יותר מאיתנו. אנו מחפשים גם צוות וגם שוק, ולא מתפשרים של שניהם."

לצפריר יש תיזה מאד נחרצת לגבי תפקידו של משקיע בהצלחתה של חברת סטארט-אפ: "התפיסה שלי אומרת שאמנם יש לנו יותר ניסיון כמשקיעים, אבל בגדול התפקיד שלנו זה לשים כסף על האנשים הכי מוצלחים שאנחנו פוגשים, ואז להשתדל לא להפריע", הוא אומר. "רק יזמים עושים חברות, והערך המוסף של משקיע - אם הוא מדהים ועוזר ממש - מגיע לכ-1% מערך החברה".

לדבריו, "כל יזם או קבוצת יזמים מקבלים אלף החלטות ביום, והמשקיע לא מודע לרובן ככולן. לפיכך, משקיע יכול לתת עצה אסטרטגית כמו מתי הזמן לתת גז, מתי כדאי לצאת לסבב גיוס, או עם אילו משקיעים או לקוחות כדאי לדבר - וזה רלוונטי, ויכול לעזור - אבל היזמים הם שיקבעו אם הסטארט-אפ יצליח או לא. כיזם, למדתי מחלק מהמשקיעים שלי בדיוק איך לא צריך להתנהג - ואני משתדל להימנע מזה".

לגייס פחות כסף כדי להישאר חד ויעיל

צפריר מספר כי צוות השותפים ב-TLV Partners רואה במצטבר מאות ואלפי סטארט-אפים בשנה ("יזמים צריכים להבין שיש להם הזדמנות לעשות רושם ב-15 הדקות הראשונות בפגישה, אחרי זה - יהיה קשה לזכור אותם או מה היה"), משתדלים לעבוד צמוד עם חברות בהן השקיעו ("אנו דואגים לכללי משחק בהם היזמים מרגישים בנוח לפנות אלינו ולבקש עזרה, ואחרת - אנו נותנים להם לנהל את החברה שלהם בעצמם"), וכמובן מחפשים עסקאות טובות ("האיכות של קרן נקבעת רק לפי איכות הסטארט-אפים שהיא רואה, הדיל-פלואו שלה").

במקביל, המגמות העדכניות בתעשייה לא פוסחות על הקרן, וגם צפריר שם לב לשינוי שחל בשנים האחרונות בתעשייה: "יש גישה לכסף שלא הייתה לפני שלוש שנים", הוא מספר. "היקף ההשקעות פר סיבוב גדל, הוקמו הרבה מאד קרנות חדשות, ומה שוקרה מאד מסוכן ליזמים. סיבובים של 3-5 מיליון דולר הם בעייתיים - אין שום דרך פיזיקלית להוציא כל-כך הרבה כסף בשנה וחצי".

מבחינת צפריר, "סיבוב הגיוס הקלאסי ל-Seed הוא 1-1.5 מיליון דולר. זה שומר את הסטארט-אפים והיזמים חדים ויעילים, ומוודא שהחברה לא תהיה מנופחת. כסף נותן שקט תעשייתי? אני לא רוצה שקט תעשייתי, אני מעדיף להשקיע מיליון דולר בחברה ולמחוק את ההשקעה אחרי שנה, מאשר להוסיף את כסף ולגלות יותר מאוחר שטעיתי. מחיקת חברות זה חלק חיוני מהמודל של קרנות ההון-סיכון".

מה למד צפריר מ-3 אקזיטים כיזם אשר משרת אותו כיום כמשקיע הון-סיכון? מה למדו מניסיון של כעשור בעולם ההשקעות ועל אילו פרמטרים הוא מסתכל כמשקיע? מה החזון של הקרן החדשה של TLV Partners, וכמובן - מהן המגמות והטרנדים בעולם ההשקעות ולמה חשוב שיזמים מתחילים יכירו אותן? כל זאת ועוד, בפרק השני של עוד פודקאסט לסטארטאפים (עונה 4).

**

"עוד פודקאסט" הינה תוכנית ליזמים בתחילת דרכים וכאלה המתעניינים ביזמות. במסגרת הפודקאסט, אנו מארחים דמויות מובילות בתעשיית הסטארט-אפים והחדשנות בישראל - לרבות משקיעי הון-סיכון, יזמים ואנשי מקצוע אחרים - בכדי לאפשר למאזינים מפגש בלתי אמצעי עמם. בחלק מהתוכניות, אנו מאפשרים גם לקהל הרחב לשאול את האורחים שאלות שמעניינות אותם.

הפודקאסט הינו בשיתוף מערכת "גלובס", ובתמיכת Rise TLV.

את "עוד פודקאסט" מנחים תומי בר-אב, יועץ לאסטרטגיה שיווקית לסטארט-אפים, לשעבר מנהל השיווק של חברת ארגוס ותוכנית MassChallenge (האקסלרטור הגלובלי הגדול בעולם) וגיא קצוביץ', מייסד-שותף ב-Fusion LA (תוכנית האצה לסטארט-אפים ישראלים בלוס אנג'לס).