פלוג שמחה מוקדם: הקמת הוועדה ליציבות פיננסית שוב נבלמה

לח"כים משה גפני ומיקי לוי התברר כי בנוסח החוק החדש נכללות הבנות שונות מאלה שסוכמו • הניסיון האחרון להעביר את החוק בחודש יולי נבלם בשל התנגדות חברי האופוזיציה בוועדה לוי וח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)

שוב נבלם ברגע האחרון ניסיון להשלים את חקיקת החוק להקמת וועדה ליציבות פיננסית בעקבות שינויים של הרגע האחרון שהוכנסו לטיוטת החוק. נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג כבר ברכה אתמול בשיחה עם "גלובס" על אישורו הצפוי של החוק, המתעכב מזה חמש שנים בשל הסתייגויות שונות. ואולם הערב (ב') הודיע יו"ר וועדת הכספים ח"כ משה גפני על ביטול הדיון בהצעת החוק שנקבע למחר בבוקר, זאת לאחר שהתברר לגפני ולחבר הוועדה ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) כי בנוסח החדש נכללות הבנות שונות מאלה שסוכמו.

לוי מחה היום על דברים שאמר בנושא אתמול מנכ"ל האוצר שי באב"ד שהאשים את וועדת הכספים בעיכוב החוק - שנגידת בנק ישראל מעוניינת מאד להשלים את חקיקתו לפני פרישתה. בשיחה עם "גלובס" הערב האשים לוי את האוצר ובנק ישראל כי ניסו לעשות דיל מאחורי גבם של חברי הכנסת.

כזכור הניסיון האחרון להעביר את החוק בחודש יולי נבלם בשל התנגדות חברי האופוזיציה בוועדה לוי וח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) - שדרשו לקבוע בחוק חובת דיווח ליו"ר וועדת הכספים שתהיה זהה לחובת הדיווח לשר האוצר לראש הממשלה, בנימוק שהכנסת איננה חותמת גומי.

במהלך הפגרה נפגשו פלוג והיועצת המשפטית של הבנק טידה שמיר עם לוי והפצירו בו להסכים נוסח פשרה שיאפשר את אישור החוק להקמת וועדה ליציבות פיננסית. נוסח הפשרה קבע כי שר האוצר יהיה רשאי להודיע ליו"ר וועדת הכספים על סיכון ממשי שמניעתו כרוכה בשימוש בכספי ציבור. לאחר שלוי הסכים לנוסח התברר כי משרד המשפטים מתנגד לנוסח החוק מחשש לתקדים של התערבות הכנסת ברשות המבצעת.

ואולם לטענת לוי, נוסח הצעת החוק שהועבר לקראת הדיון מחר ושנוסח על-ידי היועץ המשפטי האוצר - שונה מההבנות באופן שנועד למנוע בצורה מתוחכמת את מימוש ההבנות. ראשית, טוען לוי הנוסח מחייב קבלת אישור של ראש הממשלה והנגיד לפני העדכון ושנית הוא משנה את חובת העדכון מעדכון של יו"ר וועדת הכספים לעדכון של כלל הוועדה - שינוי שאין כל סיכוי שמשרד המשפטים יסכים לקבלו.