הלמ"ס: מחירי הדיור חזרו לרדת באוגוסט; מדד המחירים לצרכן עלה מזערית

מדד מחירי הדירות המסכם את ממוצע העסקאות לחודשים יולי-אוגוסט רשם ירידה של 0.3% לעומת המדד הקודם המסכם את מחירי העסקאות בחודשים יוני-יולי • מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר רשם עלייה מזערית של 0.1%, בהתאם לציפיות • האינפלציה בישראל ב-12 החודשים האחרונים מגיעה ל-1.2%

דירות למכירה בת"א / צילום  שלומי יוסף
דירות למכירה בת"א / צילום שלומי יוסף

בשורה טובה לאנשי משרד האוצר, מטה הדיור, וכל מי שכבר נואש ממדד מחירי הדירות שבחודשים האחרונים שב להראות עליות מחירים - מחירי הדירות חוזרים לרדת: מדד מחירי הדירות המסכם את ממוצע העסקאות לחודשים יולי-אוגוסט רשם ירידה של 0.3% לעומת המדד הקודם המסכם את מחירי העסקאות בחודשים יוני-יולי, כך מפרסמת היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

בפילוח על פי המחוזות השונים, הירידה המשמעותית ביותר במחירי הדירות באוגוסט נרשמה במחוז צפון ועמדה על 1.4% בהשוואה לחודש הקודם. גם במחוז תל אביב ובמחוז המרכז נרשמה ירידה במחירי הדירות בשיעור 0.6% ו-0.1% בהתאמה. במחוזות דרום וחיפה לא נרשם שינוי כלל והמחוז היחידי בו נרשמה דווקא עליה במחירי הדירות על פי הלמ"ס הוא מחוז ירושלים עם עליה בשיעור 0.2%.

לאחר פרסום המדד האחרון מגיעה ירידת מחירי הדירות ב-12 החודשים האחרונים ל-1.1% (יולי-אוגוסט 2018 לעומת יולי-אוגוסט 2017). במחוז ירושלים נרשמה עליית מחירים של 0.2% בצפון ירידת מחירים של 1.4% בתל-אביב ירידה של 0.6%, במרכז ירידה של 0.1% ובמחוזות הדרום וחיפה לא נרשם שינוי במחירים. שיעור הדירות בתמיכה ממשלתית בחישוב עומד על 31.8%.

נזכיר כי בלמ"ס מפרסמים גם את מדד הדירות החדשות, מדד שנוי במחלוקת משום שהוא כולל דירות חדשות בלבד אולם מחבר בין דירות שנמכרות בשוק החופשי לדירות מוזלות שנמכרות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן הממשלתית. על פי מדד זה, בחודש אוגוסט נרשמה ירידה בשיעור 1.2% במחירי הדירות החדשות כאשר שיעור הדירות המוזלות שנכללו בחודש הנסקר במדד עמד על 31.8% מכלל הדירות, שיעור גבוה ביחס לחודשים האחרונים.

מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר רשם עלייה מזערית של 0.1%, בהתאם לציפיות. בעקבות כך מגיעה האינפלציה בישראל ב-12 החודשים האחרונים ל-1.2%. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי הירקות הטריים (5.8%) וירידות מחירים נרשמו בסעיף התרבות והבידור (2.1%), והפירות טריים (1.3%).

סקירת נתוני החודשים הקודמים במדד מחירי הדירות מעלה כי עדכון הנתונים בדיעבד אינו מהותי אך ממשיך להעיד כי נתוני המדד מתנדנדים בין החיובי לשלילי. כך, נתוני המדד לחודש הקודם נותרו כשהיו עם עליה בשיעור 0.3%, נתוני החודש שקדם לו מעידים על תיקון לעליה במדד מ-0.8% ל-0.9% אולם נתוני חודש מאי מעידים כי במקום אפס אחוז שינוי, התעדכן הנתון לירידה בשיעור 0.1%. בעוד השינויים הללו לא מעידים על דרמה, הם מעידים על זגזוג המדד בין ירידות מחיר לעליות ואינם מאפשרים לקבוע מגמה כזו או אחרת בכל הקשור למחירי הדירות. חשוב להגיד שמיעוט העסקאות בענף הנדל"ן בשנה וחצי האחרונות מקשה על קבלת נתונים מדויקים.

גם במחוזות השונים קשה למצוא מגמה אחידה במחירי הדיור, למעט במחוז ירושלים בו נראה שהמחירים שואפים כלפי מעלה באיטיות. במקביל, גם מדד הדירות החדשות ממשיך לתעתע כאשר לאחר ארבע חודשים רצופים במהלכם העידו הנתונים על עלייה במדד זה, החודש נרשמה בו ירידה לא מבוטלת. נזכיר כי מדד זה מושפע מהדירות המוזלות, מתייחס לחודש שקדם לו, וקשה לגזור ממנו תמונה אמיתית של המצב בשוק דירות החדשות.

בשורה התחתונה, מדד מחירי הדירות קטע בחודש אוגוסט את רצף העליות של החודשים האחרונים ועל פי הנתונים המעודכנים נראה שההגדרה הנכונה ביותר תהיה שוק דיור תזזיתי שניזון מקיפאון בעסקאות ברחבי הארץ ללא כיוון ברור. מה שבטוח הוא שנכון להיום, מחירי הדירות לא שבו לעלות כפי שחלק מהגורמים בענף ניסו לצייר את המציאות, ותוכנית מחיר למשתכן, ההגרלות הגדולות והיציאה המשמעותית של המשקיעים מהשוק מעמידים עוד ועוד רוכשים על הגדר וממשיכים להזין את השוק באי וודאות לגבי ההמשך.