פייסבוק תשלח נציג בכיר לישראל לקראת הבחירות לכנסת

שון איוינס, מנהל קשרי הממשל של פייסבוק באירופה והמזרח התיכון, ייוועד בשבוע הבא עם נציגי ועדת הבחירות המרכזית • הרשת החברתית יזמה מפגש בינו לבין יועצים פרלמנטריים, אך אלה לא הביעו התלהבות מהיוזמה

פייסבוק / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
פייסבוק / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

איש עדיין אינו יודע מתי יתקיימו הבחירות לכנסת, אך בפייסבוק כבר מתחילים להיערך: ועדת הבחירות המרכזית, מערך הסייבר הלאומי וגופים ממשלתיים נוספים מנהלים דיונים עם נציגי החברה באירופה במטרה להיאבק בחשבונות מזויפים ובניסיונות צפויים אחרים להשפיע על תוצאות הבחירות הכלליות. בשבוע הבא, ב-23-24 באוקטובר, אף יגיע לארץ שון איוינס - מנהל קשרי הממשל של פייסבוק באירופה, המזרח התיכון ואפריקה.

מבחינת הרשת החברתית מדובר בביקור בפרופיל גבוה: איוינס ייוועד בין היתר עם יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, ועם מנכ"לית ועדת הבחירות עו"ד אורלי עדס. עדס אמרה היום: "אנחנו באים בעיקר לשמוע, ונגבש את מדיניותנו לאחר מכן". בנוסף יזמה פייסבוק מפגשים בין איוינס לבין יועצים פרלמנטריים וכתבים פוליטיים, והוא עשוי להשתתף בישיבת ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת. הוועדה כבר קיימה דיונים פנימיים בנוגע לניסיונות להשפיע על תוצאות הבחירות דרך הרשת, הן מתוך ישראל והן מחוצה לה, ואנשיה נועדו עם נציגי פייסבוק בדרג נמוך יותר.

בישיבת ועדת המדע והטכנולוגיה היום (ב') אמרה ג'ורדנה קוטלר, ראש תחום מדיניות בפייסבוק ישראל, כי הרשת החברתית פועלת למניעת הטיה וזיוף בכל מדינה שבה מתקיימות מערכת בחירות, ועל כן נערכת זמן רב מראש. "אנחנו נהיה פה בשטח, ובמקביל נפעיל את הצוותים שלנו שיושבים בחו"ל", אמרה. לדבריה, לצד ההיערכות המיוחדת, פייסבוק פועלת כל העת למחיקת חשבונות מזויפים כבר בעת הניסיון לפתוח אותם, ומחקה יותר מחצי מיליון חשבונות פיקטיביים בין ינואר למרץ בלבד.

ארז תדהר ממערך הסייבר הלאומי אמר באותה ישיבה כי עד כה פעל המערך לסגירת אלפי חשבונות ולסיכול התקפות, הן בפייסבוק והן בטוויטר ובאינסטגרם. לדבריו, מערך הסייבר אינו מסיר משתמשים מזויפים בעצמו, וגם אינו מתערב בתכנים המופצים אלא עוסק בזיהוי מגמות ומתקפות, ועם איתור מתקפה - בנטרולה באמצעות הפלטפורמה הרלוונטית. לדבריו, החברות הבינלאומיות משתפות פעולה עם הממשלה.

ב-24.10 מתכננת פייסבוק לקים פגישה של איוינס עם יועצים פרלמנטריים לחברי הכנסת, שבה אמור להתקיים סשן שאלות ותשובות בנוגע למדיניות החברה בענייני בחירות. משיחות שקיים "גלובס" עם כמה מהיועצים, מסיעות בקואליציה ובאופוזיציה, נראה שההיענות בקרבם נמוכה יחסית. חלקם לא ידעו על קיום המפגש, אחרים הביעו חוסר עניין. נראה שאחת הסיבות לכך שמנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר תאני, סירבה להתייצב מול ועדת הכלכלה לפני מספר חודשים לדיון בפעילות החברה. יועץ פרלמנטרי שעמו שוחחנו, וביקש להישאר בעילום שם, אמר כי הוא סבור שהרשת החברתית ארגנה את הפגישה משום שהיא מעוניינת לדאוג לתדמיתה.

מאז חשיפת ההשפעה הרוסית על הבחירות לנשיאות ב-2016, שהתבצעה במידה רבה דרך פייסבוק, מנסה הרשת החברתית למנוע את הישנות המקרה. החל ממרץ השנה, שבה התפוצצה פרשת קיימברידג' אנליטיקה, היא נוהגת לקיים פגישות בנושא טוהר הבחירות במדינות ברחבי העולם, כשנה לקראת המועד שבו הן צפויות להתקיים במדינה הרלוונטית.