אל פי תהום: ביטול הסכם המיזוג בין רשת לערוץ עשר הוא פגיעה ממשית בשוק הטלוויזיה כולו

אחרי ארבעה חודשים של משא ומתן ובצל קשיים שהערימה הרשות השנייה, הודיעה היום רשת על ביטול המיזוג עם ערוץ עשר • עד כמה חריפה הסכנה שמרחפת על הערוץ, איך גם רשת נפגעה אנושות ומה יעלה בגורל שוק הטלוויזיה? • פרשנות

מיזוג רשת וערוץ עשר / צילום: שאטר
מיזוג רשת וערוץ עשר / צילום: שאטר

לאחר שבועות של התנדנדות בין אופציות הנובעות מאי-ודאות, בעלי המניות של רשת מחליטים היום (ב') לוותר סופית על המיזוג עם ערוץ עשר. באופן רשמי תולים בעלי המניות את ביטול המיזוג במסמוס שנקטה הרשות השנייה בשאלה האם לאשר את המיזוג: "הימנעות הרשות השנייה מקבלת החלטה בבקשת המיזוג הובילה לביטולו", נכתב בהודעה לעיתונות ששחררו בעלי המניות, ובהמשך הודגש המסר שחשוב היה לכולם להעביר בבהירות: "רשת 13 חוזרת לתוכנית העבודה המלאה, שנעצרה במהלך הליכי המיזוג".

"בעלי המניות נאלצו לקבל את ההחלטה, שכן החברה אינה יכולה להתנהל לאורך זמן בחוסר ודאות, כל שכן ערוץ טלוויזיה המחויב לתכנן הפקות עתידיות", נכתב בהודעת בעלי המניות של רשת, ובעקיפין נחשף בכך טפח מהימים הלא פשוטים שעברו על רשת בתקופה האחרונה.

ללא הפקות חדשות: לוח השידורים ייפגע

הרבה מאוד ספינים ודיסאינפורמציה דלפה במהלך המשא-ומתן שהתנהל בחודשים האחרונים, ממנו עלה המצב העגום של שוק הטלוויזיה בכלל. פיסות מידע אלה הצטרפו אל אי-ודאות כללי בשוק התקשורת והביאו ללחץ דרמטי של כל הצדדים שלקחו חלק באופציית המיזוג. לכולם נדמה היה כי מי שנתון בסכנה הגדולה הוא דווקא ערוץ עשר - אבל אי-הוודאות השפיע בצורה דרמטית גם על רשת, שלמעשה נדרשה לעצור לחלוטין את הפעילות.

על-פי טיוטת הסכם המיזוג, שנחתם לפני 4 חודשים, נקבע כי רשת וערוץ עשר לא יכולים לקחת על עצמן התחייבויות חדשות. אלא שבעת החתימה, הצדדים לא העריכו שהתהליך ייקח זמן כה רב מממועד החתימה ועד הביצוע: בתחילה דובר על מיזוג שיצא לפועל כבר בתחילת אוקטובר, ואיש לא שיער שגם היום לא יהיה עדיין אישור סופי - גם לא הסכם מיזוג סופי.

כפועל יוצא מההחלטה רשת נאלצה להקפיא את כל ההפקות החדשות שלה, ביניהן הפקות שהיו אמורות להיות משובצות בלוח השידורים ביום שאחרי המיזוג, כמו "גב האומה" או "פנים אמיתיות". כיוון שהפקות אלה לא יכלו לעבור, לא היה ניתן לחתום על חוזים' ובמקביל רשת לא יכלה לצאת להפקות חדשות. למעשה, החתימה על טיוטת חוזה מלפני 4 חודשים מאיימת להשפיע על לוח השידורים של רשת ברבעון האחרון של 2018 ואפילו ברבעון הראשון של 2019.

לוח השידורים אמנם היה קושי משמעותי, אך מאחורי הקלעים נוצרה לרשת דרמה אחרת, מאיימת לא פחות. בשלבים הראשונים של המיזוג נדמה כי כולם בשוק האמינו כי זה רק שאלה של זמן, והמיזוג יתרחש בוודאות. אך ככל שהזמן חלף, התברר כי הרשות השנייה מערימה קשיים שאת סופם אין לצפות, ומנגד התרחשו דרמות גם במשא-ומתן בין רשת לערוץ עשר, כמו גם במשא-ומתן בין רשת לקשת על מכירת החדשות. כתוצאה מכך גם משרדי הפרסום וחברות המדיה החלו לנוע באי שקט.

בימים האחרונים, כשכבר ברור היה שמדובר בתהליך שייקח זמן וכלל לא ברור האם יהיה מיזוג, ואם כן מי ישלוט בערוץ הממוזג ואיזה אופי יהיה לו, עשו חלק מקבוצות הפרסום מעשה: לפחות שתיים מבעלי הקבוצות הגדולות איימו להקטין את החשיפה הכספית שלהם לרשת - או במילים אחרות לא להעביר לרשת כסף. רק לאחר שהובהר להם כי רשת לא עומדת להיסגר בשום צורה, נרגעו במשרדי הפרסום, והסכסוכים נפתרו. אבל הכתובת כבר הייתה על הקיר: אי-הוודאות הרסנית לרשת יותר מכל סכום כסף שידרשו הבעלים להזרים.

העתיד: ערוץ עשר יפעל כחברת חדשות?

באותו הזמן התרחשה דרמה גם בערוץ עשר, שנבעה גם שם מחוסר הוודאות. הירידה בנתח הצפייה של הערוץ, לצד החובות המצטברים ובעיקר העדר החלטה חד-משמעית של בעלי המניות בנוגע לאפשרות של הזרמת כסף, הביאו את הערוץ לסכנה קיומית של ממש, עם חובות לחברות הפקה ואולפנים. לרוע מזלם, במציאות שנוצרה קשה היה לדעת האם מדובר באסטרטגיה שנועדה לייצר לחץ על הרגולטורים או במצב קיצוני אמיתי. בעוד שבכירי חברת החדשות התגייסו להילחם בעיכובים הרגולטוריים מאחורי הקלעים, פעלו המנהלים לחבר את הערוץ לצינור חמצן - כסף מזומן.

שלא לייחוס ספרו מקורבים שבימים האחרונים מי שחזר לעבוד במלוא העוצמה הוא מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי. ורשבסקי ניסה בין היתר לגייס משקיעים, ואכן אתמול נחשף ב"גלובס" כי איש המדיה אלי עזור, שנחשב מקורב מאוד לורשבסקי, מצוי במשא-ומתן עם הערוץ על כניסה להשקעה בו. לפחות לעת עתה נדמה היה לרגע כי העננה השחורה המרחפת מעל הערוץ הוסרה, וכי 10 מיליון שקל שהועברו אליו יקנו לערוץ אורכה שתאפשר לו להתקיים עוד מספר חודשים. הכסף של עזור לא רק הזרים חמצן כספי לענף, אלא גם אמור היה לתרום ברמה המוראלית, זאת משום שעזור נחשב לאיש עסקים ממולח שלא נכנס למקום שלא סביר להרוויח בו.

יש להניח כי ההחלטה של בעלי רשת לא נופלת על בעלי המניות של רשת כרעם ביום בהיר. כבר שבועות מתחבטים שני הצדדים יחד באשר לדרך בה צריך להתנהל. רמז לכך אפשר למצוא בהודעה לעיתונות של בעלי המניות של רשת: "לצערנו, למרות ההערכה הרבה ושיתוף-הפעולה בין בעלי המניות של רשת 13 וערוץ עשר בחודשים האחרונים ואורך שלבי המשא-ומתן ועד החתימה על מסמך העקרונות, ולמרות ההבנה שמיזוג שני הערוצים הוא הפתרון הנכון לשוק הטלוויזיה, נאלצו בעלי מניות רשת להודיע על ביטוח המיזוג".

סביר להניח כי ביטול המיזוג הוא לא בהכרח זניחת האפשרות לשיתוף-פעולה בין בעלי המניות. לא מן הנמנע כי כעת ינסה ערוץ עשר לפעול כחברת חדשות, ורשת תהיה גורם שרוכש ממנו חדשות - לאחר שתמכור את החזקותיה בחברת החדשות המשותפת לה עם קשת. על פניו זה נראה תסריט אפשרי, אולם יש בו מספר סימני שאלה: למשל, לאחר שבעלי המניות של ערוץ עשר הודיעו כבר לממונה על ההגבלים העסקיים כי אם המיזוג לא יאושר הם יסגרו את הערוץ, האם הם יכולים לחזור בהם? והאם כעת בכלל יהיה לרשת אינסנטיב לרכוש את החדשות מחדשות עשר? אולי ברשת יעדיפו לחכות לראות אם ערוץ עשר שורד על פני זמן, ובהנחה שהוא לא ישרוד, ינסו לקנות את חברת החדשות מכונס נכסים?

דבר אחד ברור: איש משחקני הטלוויזיה בשלב זה לא שינה את עמדתו, ואיש לא השתכנע כי יש בשוק מקום ל-3 שחקנים, ולא משנה באיזה סדר גודל הם. השאלה הגדולה כעת היא מי יחזיק מעמד ומי יקרוס.

ביטול המיזוג: פרובוקציה מכוונת?

כרגע נראה כי רשת זרקה פצצה שמטלטלת את כל השוק ומכריחה את כולם לחשב מסלול מחדש, אבל כלל לא בטוח שהמשחק נגמר, וכעת כל איש לנפשו. לכולם ברור היה כי בסיטואציית הקיפאון אליה נכנס השוק יש צורך לזעזע, ונראה כי בעלי המניות של רשת לקחו לעצמם את התפקיד.

לא ניתן לשלול את האפשרות שההודעה על ביטול המיזוג היא סוג של עוד צעד בתורת המשחקים שהתנהלה בשבועות האחרונים, אך זה לא מאוד סביר. יותר סביר שבכל ערוץ בעלי המניות יתכנסו לראות איך מתמודדים עם הסיטואציה החדשה.

חשוב לזכור כי רשת אולי פתרה בשלב זה את האתגר הקיומי, אבל המטרה שלשמה יצאו בעלי המניות לדרך עדין קיימת: מתוך כלל בעלי המניות של רשת, הרוב עדיין מעוניינים לצאת החוצה, מה שאומר שהמאמץ למצוא משקיעים חדשים רחוק מלהסתיים. תם פרק ראשון, אבל אנחנו עדין רק בתחילת הספר. 

מהרשות השנייה נמסר: "הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו עשתה את עבודתה נאמנה ותמשיך לעשות כך גם בעתיד. אנחנו נמשיך לדאוג לשוק התקשורת המסחרית ולערוצי הברודקסט". 

מבעלי המניות של ערוץ עשר נמסר: "ההחלטה של בעלי המניות של רשת שלא להמשיך בהליך המיזוג, בשל הקשיים שהערימה מועצת הרשות השנייה, מצערת אותנו. אנו בוחנים את הדברים כעת ונפעל בהתאם".