תיק-תק: המשטרה מערערת על ההחלטה לשחרר את שעוני היוקרה של ברק אברמוב

הגשת הערר מהווה המשך ישיר להחלטת בימ"ש השלום מלפני כשבוע, שהורה למשטרה להשיב לברק אברמוב, מבעלי רשת ג'פניקה, 3 שעוני יוקרה ואת רכב המרצדס שלו שנתפסו במסגרת חקירה המתנהלת נגדו ע"י להב 433

ברק אברמוב / צילום: אמיר מאירי
ברק אברמוב / צילום: אמיר מאירי

משטרת ישראל הגישה אתמול (א') ערר לבית המשפט המחוזי על החלטת בית משפט השלום (השופט גיא אבנון) להשיב לאיש העסקים ברק אברמוב - בעליה של רשת ג'פניקה ומועדון הכדורגל בני יהודה - את רכב המרצדס שלו המוערך בכ-660 אלף שקל וכן 3 שעוני יוקרה המוערכים בכ-280 אלף שקל, אותם תפסה המשטרה במסגרת חקירה המנהלת בעניינו. בהחלטתו של השופט אבנון הוא הכשיר בדיעבד את תפיסתם של כחצי מיליון שקל במזומן שנתפסו בביתו של אברמוב.

רכושו של אברמוב נתפס במסגרת חקירה המתנהלת נגדו ונגד אחרים על-ידי היחידה הארצית לחקירות פשעים חמורים ובינלאומיים (יאחב"ל), בחשד לביצוע עבירות שעיקרן קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במרמה, הלבנת הון ועבירות מס.

במסגרת הערר טענה המשטרה באמצעות פקד אלכסיי טיחומירוב, בין השאר, כי בית משפט השלום שגה שלא נתן משקל ראוי לעוצמת החשדות הקיימות בעניינו של אברמוב, ולפער הקיים בין היקף העבירה המיוחס לו (למעלה מ-3 מיליון שקל) להיקף החילוט שאושר בפועל (כ-1.4 מיליון שקל), מתוכו הורה בית משפט השלום על שחרור תפוסים בסך כ-950 אלף שקל.

בכל הקשור לשלושת שעוני היוקרה של אברמוב, אשר היקר מביניהם שווה רבע מיליון שקל, טענה המשטרה כי השופט אבנון שגה בשעה שקבע כי נימוקי בית המשפט העליון בעניינם של בני הזוג איריס ושאול אלוביץ יפים גם בעניינם של שעוניו של אברמוב.

כך, נטען כי בית משפט השלום פירש באופן פורמליסטי ומילולי את התוצאה בעניין אלוביץ, "תוך ניתוח מהותי שגוי של סוג הרכוש ופוטנציאל הפגיעה מתפיסתו". לפי המשטרה, אין כל הבדל בין שעוני היוקרה של אברמוב לבין כסף מזומן ממש או כל רכוש אחר שנתפס. בהתאם טענה המשטרה כי ההבחנה שביצע השופט אבנון - בין רכוש להשקעה הניתן בתפיסה לבין רכוש בו משתמש אברמוב כדבר שבשגרה שאינו ניתן בתפיסה - היא הרחבה שלא לצורך של פסק דין אלוביץ.

הותרת הקביעה האמורה, טוענת המשטרה, תפגע באופן מהותי ביכולתה לתפוס "רכוש בשווי" (רכוש ללא משמעות ראייתית שנתפס לצורך חילוט עתידי), ובהתאם יעקר מיסודו הרציונל העומד בפעולת החילוט והוא - "הוצאת בלעו של גזלן מפיו".

נזכיר כי במסגרת פסיקת העליון בעניינם של בני הזוג אלוביץ, הורה השופט העליון יצחק עמית למשטרה להחזיר לידיהם של בני הזוג את התכשיטים בשווי 600 אלף שקל שנלקחו מביתם בעת החיפושים שבוצעו במסגרת חקירת פרשת בזק (תיק 4000), ובהם טבעות הנישואים שהוסרו מאצבעותיהם של בני הזוג ועגילים שהוסרו מאזניה של איריס.

בכל הקשור לרכב המרצדס (השווה כ-660 אלף שקל), המשטרה הוסיפה כי היא אינה מתנגדת לשחרורו של הרכב. יחד עם זאת, היא מבקשת כי הרכב ישוחרר בתנאים שונים מאלה עליהם הורה השופט אבנון. בין התנאים אותם מבקשת המשטרה מאברמוב: הפקדת סכום השווה ל-30% מערך הרכב לפחות, חתימה על ערבויות בגובה 70% והסבת פוליסת הביטוח של הרכב על שם המשטרה.

*** גילוי נאות: ברק אברמוב הוא בגדר חשוד בלבד במעשים המיוחסים לו. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, ולכן ברק אברמוב הוא בחזקת חף מפשע, כל עוד לא הורשע בדין. בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ הם בגדר חשודים בלבד במעשים המיוחסים להם בפרשת בזק. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, ולכן בני הזוג אלוביץ הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין.