ח"כ נחמיאס ורבין: להעדיף חברות ישראליות בשיפוץ טרמינל 3

ח"כ איילת נחמיאס ורבין פנתה היום לשר הכלכלה ולשר התחבורה בדרישה שיבטיחו כי חברות ישראליות יקבלו העדפה במסדרת תוכנית השיפוץ בנתב"ג

איילת נחמיאס ורבין / צילום: תמר מצפי
איילת נחמיאס ורבין / צילום: תמר מצפי

יו"ר שדולת התעשייה בכנסת ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) פנתה היום (א') לשר הכלכלה והתעשייה אלי כהן ולשר התחבורה ישראל כ"ץ בדרישה שיבטיחו כי חברות ישראליות יקבלו העדפה במסגרת תוכנית השיפוץ של טרמינל 3 בנמל התעופה בן גוריון.

הרקע לפנייה של נחמיאס ורבין לשרים הוא הישנות של מקרים שבהם שהרשויות השונות מפרות את תקנות חוק חובת המכרזים וזאת תוך הימנעות או התחמקות מהעדפה של מוצרים ישראליים על פני מוצרים מיובאים.

בקרוב יחלו העבודות לשיפוץ טרמינל 3 בנתב"ג, ולקראתן דורשת נחמיאס ורבין כי כל הרכיבים שבהם יעשה שימוש, בין אם מדובר בשטיחים או במערכות מיזוג אוויר, יהיו מתוצרת הארץ: "מן הראוי ששער הכניסה והיציאה לישראל יהיה מתוצרת הארץ", אמרה והוסיפה: "אני פונה אליכם בנושא זה כבר עתה, כדי שהחובה להעדפת תוצרת הארץ תיאכף שכן מדובר באחת מהרשויות הגדולות (רשות שדות התעופה י.א) שכמו רשויות אחרות, לא תמיד מקפידה בעניין זה בתואנה שהתקשרה לצורך הפרויקט עם קבלת משנה שהוא לכאורה אינו חייב בכך. מדובר בתמרון לא ראוי של החוק ושל התקנות ועל כן, גם מטעמים כלכליים ולא רק מטעמים של חיזוק תוצרת הארץ, אני משוכנעת שיש ליישם חובה זו כראוי בעת השיפוץ, והעלות הכוללת שלו צריכה להיות גבוהה".

לנחמיאס ורבין ביקורת רבה על משרדי הממשלה בנושא זה, וטוענת כי "משרדי הממשלה הם הראשונים להתחמק מחובה זו ומסמנים בכל את הכיוון לרשויות השונות".

לדבריה, תקופת חברותה בוועדה, שבראשות מנחם עינן, שבדקה את העיכובים בלוחות הזמנים להקמת טרמינל 3, לימדה אותה אודות ההשלכות של החלטה על רכישת מערכות שאינן מתוצרת הארץ וזאת באופן שהוביל לעיכוב משמעותי במועד פתיחתו של הטרמינל לציבור הרחב.

באחרונה חברת שטיחי כרמל האשימה את הנהלת רשות שדות התעופה בכך שקבעה אמות מידה "עמומות וערטילאיות" כהגדרתה, במכרז שקיימה לבחירת ספק שטיחים לנמל התעופה הלאומי. אמות המידה שנקבעו להליך זה, כך טענה החברה הישראלית, הובילו לכך שבמכרז ניצה חברת השטיחים האמריקאית מילקן וזאת למרות שמחיר המוצרים שלה גבוה מזה של שטיחי כרמל.

הנהלת רש"ת דחתה את הטענות ואמרה כי הן מופרכות.

היום נמסר מרש"ת בהתייחס לדבריה של ח"כ נחמיאס ורבין כי "רש"ת מודעת לאחריותה הציבורית לעידוד תוצרת ישראלית, ככל שמתאפשר וכפי שבוצע בהקמת נמל התעופה הבינלאומי ברמון. ההחלטות המקצועיות של רש"ת נעשות משיקולים מקצועיים ונוגעות לרמת השירות המתבקשת בסטנדרטים בינלאומיים- לעשות מיליוני נוסעים בשנה. כל ההחלטות בנושא שיפוץ טרמינל 3 קיבלו תוקף בכל הערכאות המשפטיות".