תנו לענף הנדל"ן לחזור לתפקד

הגירעון הגדל של הממשלה נובע בין היתר מכך שהקטר של המשק - הנדל"ן - נמצא תחת מתקפה מצד המדינה

שלט חוצות בקמפיין החדש של השר כחלון / צילום: תמר מצפי
שלט חוצות בקמפיין החדש של השר כחלון / צילום: תמר מצפי

הפריצה הצפויה של יעד הגירעון בתקציב המדינה השנה היא בין היתר תוצאה של תוכניות הממשלה בשוק הנדל"ן הישראלי, שהובילו לעצירה מלאכותית של הביקושים, וחבל.

לאחרונה צפיתי בסרט "המועמד", שיצרו טלי שמש ואסף סודרי, כדי ללמוד משהו נוסף על הפוליטיקאי בעל ההשפעה הגדולה ביותר על חיי בענף הנדל"ן בישראל. בסרט מתואר כיצד משה כחלון מצליח להביא מפלגה עם 4 מנדטים ל-10 מנדטים - כשהקמפיין התבסס על הורדת מחירי הדירות. אין ספק שהצלחתו הפוליטית מתבססת במידה רבה מההשפעה האדירה של יחסי הציבור בנושא הדיור. הציבור אכן השתכנע שהוא הגורם שידע להביא לפתרון הדרוש, ונתן לו את המפתחות לצאת לדרך.

איני מפקפק בכוונותיו של כחלון בשוק הדיור. הוא באמת רוצה להביא להסדרת שוק הנדל"ן הישראלי. אבל, כאשר מסתכלים היום, תקופה לא קצרה מאז הרבעון האחרון של 2016, אז נדחפה תוכנית מחיר למשתכן בכל הכוח - רואים שהתוצאות בשטח מעידות על פגיעה בכלכלה הישראלית ולראשונה שמענו על חשש ממשי לפריצת יעד הגירעון. נתוני ספטמבר מראים כי הגירעון התקציבי המצטבר זינק ליותר מ-3.3% - רמות שלא נראו מזה שנים, חלק מזה כתוצאה מאבדן ההכנסות ומהירידה בפעילות "קטר הצמיחה של המשק" - שוק הנדל"ן הישראלי, שנמצא תקופה ארוכה מדי תחת מתקפה.

פריצת התקציב היא בין היתר תוצאה של העלויות האדירות של מחיר למשתכן. על פי דו"ח החשב הכללי באוצר, תוכנית מחיר למשתכן עלתה לנו עד כה 5.2 מיליארד שקל, מבלי לכלול את השיווקים העתידיים שיעלו למדינה מיליארדי שקלים נוספים. לכך יש להוסיף את אובדן ההכנסות ממסים על רכישת דירות חדשות, לרבות מס רכישה ומע"מ על דירות חדשות.

כמו כן אובדן אדיר של הכנסות ממסים מהתעשיות הנלוות לענף הבנייה שנפגעות ממחיר למשתכן - כל תעשיית השדרוגים, מטבחים, קרמיקות, אלומיניום ועוד. כל אלו נמצאים כיום על פי נתוני CofaceBdi ברמות סיכון גבוהות יותר משהיו בעבר לאור הירידה בפעילותן, וחלקן הגדול נמצא בסכנת קריסה מיידית.

בכל רגע נתון ישנם עשרות אלפי רוכשי דירות פוטנציאליים, שיושבים על הגדר. לא בגלל שהם לא צריכים דירה והביקושים ירדו, אלא בעקבות עצירה מלאכותית של הביקושים - כפי שהיה בתוכנית מע"מ אפס, וכפי שימשיך להיות כל עוד תוכנית מחיר למשתכן מבטיחה הגרלות נוספות.

הפתרון היחיד לבעיה התקציבית שנוצרת ממחיר למשתכן, הוא לתת לשוק הנדל"ן לעבוד שוב. אפשר לטפל בבעיית הדיור של הזוגות הצעירים, גם מבלי לעצור את השוק כולו. לייצר מנגנון הטבות והנחות לזוגות צעירים שבאמת זקוקים לכך, שיוכלו לרכוש את הדירה שהם רוצים, איפה שהם רוצים באמת לגור, ליד עבודתם והמשפחה - וכן, גם בשוק היד השנייה. מי אמר שזוג צעיר צריך לחכות 5 שנים לדירה באזור שהוא בכלל לא רוצה לגור בו. איפה כתוב שחייבים לקנות דירה חדשה? צריך לתת למי שרוצה לקנות דירה את האפשרות לקנות דירה, וכך השוק כולו יחזור לעבוד.

מחיר למשתכן לא יישאר פה לנצח. הוא פתרון זמני. אם הבנקים במדינת ישראל היו חושבים שיש פה בעיה אמיתית של ביקושים, הם היו חונקים את הקבלנים מזמן ומאלצים אותם להוריד מחירים. אין כלכלן היום בבנק שלא מבין שמדובר בהקפאת ביקושים זמנית - וזה עוד כאשר המשק נמצא בתעסוקה מלאה, ומשווע לעובדים.

סקטור הנדל"ן קפוא ברגולציה דורסנית. הקבלנים והיזמים שבונים את המדינה נמצאים תחת מתקפת השמצות מצד משרדי האוצר והשיכון, כאילו הם הגורם הבעייתי במשוואה.

הפתרון הנכון ביותר לכלכלה הישראלית היא להחזיר את הקטר שלה לפעילות, ולשחרר את הביקושים הכבושים. מספיק עם ההתקפות וההשתלחויות בקבלנים. תנו לשוק לעבוד, זה יהיה הרווח של כולנו - מי שרוצה לקנות דירה יוכל, הכנסות המדינה לא יפגעו, והקבלנים יחזרו לעשות מה שהם יודעים הכי טוב - לבנות דירות.

■ הכותב הוא יו"ר קבוצת אלדר.