ירידה חדה באג"ח סטרווד ווסט: "סירס גוססת כבר שנים, פשיטת הרגל שלה לא אמורה להפתיע"

לרשת הקמעונות האמריקאית יש סניפים בחמישה מתוך שבעת הקניונים של חברת סטרווד ווסט, שהאג"ח שלה נסחרות בתל אביב • כניסתה הצפויה של סירס לפשיטת רגל הביאה לירידה תלת-יומית של 5.5% באג"ח של חברת הנדל"ן הנסחרת בתל אביב • לדברי אוהד חיים, אנליסט ניירות ערך זרים בלאומי שוקי הון, "חלק מהחברות האמריקאיות בנדל"ן המסחרי אפילו נשמו לרווחה, שכן כעת הן יוכלו להכניס שוכרים אחרים במקום סירס בשכר דירה גבוה יותר"

חנות של סירס / צילום: רויטרס
חנות של סירס / צילום: רויטרס

התחרות המתגברת והולכת בתחום הקמעונות בארה"ב, גבתה בשבוע שעבר קורבן נוסף, כשרשת סירס (Sears) הודיעה כי היא קרובה להליך של פשיטת רגל. ההודעה של סירס הביאה לצניחה תלת-יומית מצטברת של 5.5% באג"ח של חברת סטרווד ווסט , הנסחרות בתל אביב, כולל נפילה של כ-3% היום - מה שהקפיץ את התשואה על האג"ח לכ-11.2%.

קבוצת סטרווד, שנמצאת בשליטת בארי שטרנליכט (Starwood Capital), היא אחת מחברות הנדל"ן והמלונאות הגדולות בארה"ב. לצורך הנפקת אג"ח בת"א, בפברואר השנה, שבמסגרתה גויס סכום של כ-910 מיליון שקל, הקימה סטרווד חברה בת באיי הבתולה - סטרווד ווסט - שקלטה לתוכה שבעה קניונים שבבעלות הקבוצה, ושכנגדם הנפיקה איגרות חוב ללא ביטחונות. לרשת סירס חנויות בחמישה מתוך אותם שבעה קניונים, הממוקמים בדרום קליפורניה (2), באוהיו (3), במדינת וושינגטון ובאינדיאנה.

"מרבית הפעילות של חברות הנדל"ן האמריקאיות שהנפיקו כאן מתרכזת בתחום המגורים וגם במשרדים", אומר בשיחה עם "גלובס" אוהד חיים, אנליסט ניירות ערך זרים בלאומי שוקי הון. "פעילות הנדל"ן המסחרי היא יותר בשוליים, בחברות מסוימות כמו נמקו או סטרווד ווסט. לגבי סירס, מדובר ברשת שכבר הרבה שנים גוססת, ולמעשה בתהליך של פשיטת רגל, כך שעצם ההודעה שלה על כניסה להליך לא אמורה הייתה להפתיע אף אחד. חלק מהחברות האמריקאיות בנדל"ן המסחרי אפילו 'נשמו לרווחה', שכן כעת הן יוכלו להכניס שוכרים אחרים במקום סירס, בשכר דירה גבוה יותר".

לדברי חיים, "אם אתה מתפעל קניון חזק, לא צריכה להיות לך בעיה למצוא שוכרים חדשים שייכנסו במקומה של סירס, וכנראה גם בשכר דירה גבוה יותר. בקניונים חלשים יש בעיות שהן הרבה מעבר לקריסה של סירס. לסירס יש היום כ-380 סניפים, לעומת המצב לפני 10-15 שנה, אז היו לה 920 סניפים. אם הליך פשיטת הרגל היה קורה אז,  זה היה דרמטי הרבה יותר, אבל לשוק היו בערך 4-5 שנים להתכונן לפשיטת הרגל הזו".

לנפילה של סירס צפויה השפעה על אג"ח נוספות הנסחרות בת"א?

"לא ממש - בגלל שהחברות הזרות שהנפיקו כאן מתרכזות בעיקר במגורים, ואולי גם קצת במשרדים. חלקן אולי נפגע מההאטה בתחום המגורים במקומות מסוימים בארה"ב, אבל זה כבר סיפור אחר".

יש עוד חברות קמעונות גדולות בארה"ב הנמצאות לקראת פשיטת רגל?

"כן, אבל זה לא משהו חדש. יש כאלה, כמו בסט ביי, שהיו על סף פשיטת רגל ועברו תהליך הבראה, ומשתפרות. למעשה, כמעט כל חברת קמעונות בארה"ב מתמודדת עם התחרות מול אמזון ומול מגמות אחרות שיכולות לפגוע בה. לאחרונה רשתות בתי המרקחת בבעיה, גם בגלל שאמזון עומדת להיכנס לתחום וגם בגלל שיש מגמה של משלוחים ישירים של תרופות לבתי הלקוחות, בלי קשר לאמזון. בקיצור, כמעט כל חברה צריכה להמציא את עצמה מחדש ולהתמודד עם השינויים בתחום הקמעונות".