מייסד את'ריום משיב לטענות רוביני: מעולם לא הייתי מיליארדר

בתגובה לציוץ טוויטר של פרופ' נוריאל רוביני, הכלכלן שחזה את המשבר הפיננסי של 2008, כתב ויטליק בוטרין, אחד האנשים המשפיעים בשוק הקריפטו: "מעולם לא החזקתי באופן אישי ביותר מ-0.9% מכל מטבעות האת'ר" • רוביני תקף את המטבעות הדיגיטליים בוועדה של הסנאט האמריקאי: "הביטקוין ושאר המטבעות הקריפטוגרפיים מייצגים את האמא של כל הבועות"

ויטליק בוטרין, מייסד את'ריום / צילום: ROMANOPOET
ויטליק בוטרין, מייסד את'ריום / צילום: ROMANOPOET

ויטליק בוטרין, אחד האנשים המשפיעים בעולם בתחום המטבעות הדיגיטליים, טוען כי מעולם לא היה מיליארדר, ואף לא התקרב לכך, בניגוד לטענתו של פרופ' נוריאל רוביני מאוניברסיטת ניו יורק, הכלכלן שנודע כמי שחזה את המשבר הפיננסי של 2008.

בוטרין בן ה-24, מייסד פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום, שהמטבע הדיגיטלי שלה הוא את'ר  (סימול: ETH), צייץ ביום רביעי בחשבון הטוויטר שלו בתגובה לציוץ של רוביני: "מעולם לא החזקתי באופן אישי ביותר מ-0.9% מכל האת'ר, והשווי הנקי שלי מעולם לא התקרב למיליארד דולר".

 

את'ר, המטבע הדיגיטלי השני בשווי השוק שלו אחרי הביטקוין , נסחר היום (א') בשעות הבוקר במחיר של כ-201 דולר, המשקף לו שווי שוק של כ-20.6 מיליארד דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. בשבוע האחרון צנח מחיר האת'ר בכ-10%, כחלק ממגמה שלילית שנרשמה בכל שוק המטבעות הדיגיטליים. מתחילת השנה איבד האת'ר יותר מ-73% משוויו.

בוטרין פרסם ביום רביעי גם לינק לארנק הדיגיטלי שלו, שבו הוא מחזיק כיום כ-365 אלף את'ר, ששוויים הכולל כ-73 מיליון דולר. בסכום זה, לדבריו, נכללות גם מתנות ותרומות שהוענקו לו. בוטרין ציין כי הוא מחזיק בארנקים דיגיטליים נוספים, אבל לדבריו, "הסכומים בהם קטנים באופן יחסי".

פרופ' רוביני העלה ביום רביעי האחרון ציוץ בחשבון הטוויטר שלו, שבו האשים את בוטרין ואת אחד המייסדים השותפים של את'ריום, ג'וזף לובין, כי נעשו מיליארדרים לאחר שיצרו לעצמם מטבעות את'ר לפני שהנפיקו את האת'ר לראשונה לציבור. "ויטליק בוטרין היה ראש הכנופייה, יחד עם ג'ו לובין, בהונאה של כרייה מוקדמת פלילית שיצרה את את'ר. הם גנבו 75% ממחזור האת'ר והפכו בין-רגע למיליארדרים של הון מזויף", צייץ רוביני. לובין לא השיב לציוץ, אבל בוטרין צייץ בתגובה: "אני בטוח למדי שאין כל חוק פלילי נגד כרייה מוקדמת".

"האמא של כל הבועות"

רוביני הוא אחד המבקרים החריפים של תעשיית המטבעות הדיגיטליים. ביום חמישי האחרון העיד הכלכלן הידוע בסנאט האמריקאי בפני ועדה בענייני בנקאות, דיור ועיור, בשימוע שכותרתו היתה "חקירת האקוסיסטם של הבלוקצ'יין והמטבעות הקריפטוגרפיים". בעדותו בפני הוועדה, טען רוביני כי מטבעות הקריפטו אינם מממשים את הבטחתם לשמש מטבע, אמצעי תשלום או אמצעי לשמירת ערך.

בין הטענות שהעלה רוביני בפני הסנאטורים האמריקאים, התייחס בין השאר לכך שיש כיום בשוק הקריפטו יותר מ-2,000 סוגים של מטבעות, ואמר: "מאז המצאת הכסף לפני אלפי שנים, מעולם לא היתה מערכת מוניטרית שבה מאות סוגי מטבעות שונים הפועלים זה לצד זה".

הכלכלן הוסיף כי "ברור כיום שהביטקוין ושאר המטבעות הקריפטוגרפיים מייצגים את האמא של כל הבועות". לדבריו, "10 המטבעות המובילים בשוק, אחרי הביטקוין, איבדו בין 83% ל-95% מערכם מאז השיא, עם הפסד ממוצע של יותר מ-90%".

עוד טען רוביני בעדותו בפני הסנאט כי "עד היום, השימוש האמיתי היחיד של הביטקוין היה לאפשר פעילויות בלתי חוקיות כמו סחר בסמים, התחמקות מתשלום מסים או הלבנות הון".