הבנקים יציעו מסלול עם עמלות מוזלות לעסקים קטנים וזעירים

במסגרת התכנית החדשה, הפיקוח הוציא לבנקים דרישה לאתר את העסקים הקטנים שניתן להעבירם למסלול העמלות החדש - ולידע אותם על כך • מסלול העו"ש החדש שיוגדר למגזר העסקים הקטנים והזעירים יאפשר קביעת עמלות עו"ש קבועות, כך שהן יתומחרו במסגרת סל פעולות רחב ולא על כל פעולה בנפרד

עסקים קטנים/צילום:תמר מצפי
עסקים קטנים/צילום:תמר מצפי

הפיקוח על הבנקים הודיע היום (א') על מהלך להורדת עמלות הבנקים לעסקים שמוגדרים קטנים וזעירים זאת- תוך העברה אוטומטית של חשבונותיהם הבנקאיים למסלול עמלות קבוע שיוזיל את העלויות שם משלמים על פעולות בנקאיות.

מסלול העו"ש החדש שיוגדר למגזר זה יאפשר קביעת עמלות עו"ש קבועות, כך שהן יתומחרו במסגרת סל פעולות רחב ולא על כל פעולה בנפרד.

התכנית יצאה לדרך במסגרת שיתוף פעולה בין המפקחת על הבנקים, חדוה בר ונשיא ארגון העצמאים להב, רועי כהן.

במסגרת התכנית החדשה, הפיקוח הוציא לבנקים דרישה לאתר את העסקים הקטנים שניתן להעבירם למסלול העמלות החדש - ולידע אותם על כך. בפיקוח על הבנקים אמרו כי "צעד זה מבוצע לאחר הוראת הפיקוח מחודש נובמבר 2017 שדרשה מהבנקים לשלוח לכל עסק קטן מכתב שמיידע אותו לגבי גובה החיסכון שייווצר לו אם יעבור למסלול העמלות המתאים לו - אולם ההיענות של העסקים הקטנים היתה מזערית".

לפי נתוני הפיקוח על הבנקים עד כה עברו רק כ 4,000 עסקים קטנים מיוזמתם למסלול העמלות החדש ולכן- הוא החליט על צעד פרואקטיבי שנועד להגדיל את מספרם- כבר מתחילת 2019.

מנתונים שהעבירו עד כה הבנקים לפיקוח עולה כי המהלך החדש יטיב עם כ 160 אלף עסקים קטנים שמקיימים מחזור שנתי של עד 5 מיליון שקל ולעוסקים מורשים שמקיימים מחזור של עד 40 מיליון שקל. עסקים אלה, כך אמרו בפיקוח, יוכלו לחסוך באופן מצטבר מאות שקלים מדי שנה.

בדיקה שעשה בנק ישראל העלתה כי המסלול המורחב של העמלות הוא המתאים ביותר לרוב העסקים הקטנים והעוסקים המורשים וכולל עד 50 פעולות בערוץ הישיר- באתר הבנק, באפליקציה, מכשירים אוטומטיים ועמדות דיגיטליות בסניפים ועוד, ועד 10 פעולות שעושה פקיד.

במסלול המורחב, העסק הקטן יידרש לשלם סכום חודשי קבוע שבין 20 ל 30 שקל ולא ישלם עמלות נפרדות על פעולות בנקאיות שיבצע: "צעד זה מצטרף להפחתה בעמלות הסליקה של כרטיסי אשראי שצפויה בינואר 2019 על רקע הפחתה נוספת בעמלה הצולבת שעליה הכריז הפיקוח על הבנקים והתגברות התחרות בשוק הסליקה", אמרה היום המפקחת על הבנקים, בר.

היא הוסיפה ואמרה כי "ככלל, אנו פועלים לוודא שפירות ההתייעלות והשינויים הטכנולוגיים במערכת הבנקאות מגולגלים גם לציבור הלקוחות של הבנקים".

לדברי נשיא להב, כהן "ההחלטה החדשה צפויה לחסוך לעסקים הקטנים מאות ואלפי שקלים בשנה, על עמלות לשירותים חיוניים לתפעול העסק שלהם".