ההסתדרות: לחייב את אפקון ב-800 אלף שקל על פגיעה בהתארגנות

העובדים הקליטו מנהל בחברה אומר: "ניערך עם קבלנים לקראת השביתות שתשבתו - ונמרר לכם את החיים" • פנו בעניין לבית הדין לעבודה

ההסתדרות הכללית דורשת 800 אלף שקל מחברת אפקון בקרה ואוטומציה מקבוצת שלמה, בטענה כי היא פועלת לפירוק התארגנות עובדי החברה, תוך התבטאויות קשות מצד בכיריה כלפי ההסתדרות הכללית.

באפקון מועסקים כ-300 עובדים, וביולי האחרון הם פתחו בשביתה, על רקע מבוי סתום שאליו נקלעה ההידברות עם ההנהלה בניסיון להגיע להסכם שיסדיר את יחסי העבודה בחברה.

החברה עוסקת בתחום הבקרה והאוטומציה ומספקת שירותים למוסדות, למפעלים ולארגונים רבים, ובהם גם לרשות הנמלים ולרשות שדות התעופה.

השביתה שהוכרזה ביולי הסתיימה בהתערבות בית הדין לעבודה, ששלח את הצדדים לשאת ולתת בניסיון להסדיר את המשבר בחברה, וזאת תוך כיבוד זכותם של עובדיה להתאגד.

בבקשה שהוגשה בנושא ביום חמישי לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב בידי עו"ד רענן שקדי ובשם ההסתדרות הכללית, נטען כי הנהלת אפקון מוסיפה ו"מתערבת באופן שיטתי, אובססיבי, בלתי פוסק ובאופן בלתי חוקי בהתארגנות העובדים".

עוד נטען כי בזמן שחלף מאז שבית הדין הורה לצדדים לשוב לשולחן המשא-ומתן מבלי לפגוע בהתארגנות העובדים, בעלי תפקידים בכירים בה המשיכו לנסות ולחבל בהתארגנות העובדים, וזאת תוך התבטאויות חריפות נגד ההתארגנות ונגד ההסתדרות.

לכתב הבקשה צורפו גם צילומי מסך רבים מתכתובות בוואטסאפ שקיימו חברים בוועד העובדים עם בכירים בחברה, או תמלילים של שיחות בין הצדדים, ובאחד מהם מצוטט מנהל פרויקטים בכיר אומר לאחד מחברי ועד העובדים: "האסטרטגיה היא להילחם בכם, זה אומר להעלים כמה שיותר אנשים שחתמו (על הצטרפות להסתדרות הכללית י.א), להביא עובדים חדשים, להיערך עם קבלנים לשביתות שתשבתו ולמרר לכם את החיים, כמה שיותר לסחוב. במידת הצורך, זה גם לסגור דברים (פעילויות י.א), לאחד דברים ולהעביר מחלקות אם יהיה צורך".

במסגרת הבקשה נטען כי דבריו של המנהל מעידים על כוונתה המוצהרת של אפקון, שגמרה אומר בלבה לפגוע בהתארגנות העובדים ולהביא לביטולה - וכך היא גם פועלת הלכה למעשה: "החברה ממשיכה ללא לאות ובקדחתנות בהשגת מטרתה - לפורר ולפגוע בהתארגנות העובדים, וזאת תוך שהיא מתערבת באופן אקטיבי ומחתימה עובדים על טפסים שמבטלים את חברותם בהסתדרות", נטען.

יש לציין כי גם בעבר הוגשו בידי ההסתדרות והעובדים בקשות שונות לבית המשפט אודות פגיעה בהתארגנות, וזאת במסגרת הליך שמתקיים בין כתליו מזה זמן רב. בעבר טענו גורם שמקורב לחברה כי מנהלים שהיא מעסיקה נוקטים כלפי התארגנות העובדים בהסתדרות מהלכים עצמאיים שמשקפים את דעתם האישית - ואלה לא מייצגים את עמדת ההנהלה.

מאפקון נמסר היום (א') בתגובה כי "בהתאם להחלטת בית הדין, החברה לא מביעה עמדה בנושא ולא מתערבת בו".