מתנת פרידה לקרנית פלוג: הסכמות על ועדה ליציבות פיננסית

הצעת החוק בנושא תעלה מחרתיים לדיון בוועדת הכספים של הכנסת • מדובר בהצעה דומה לזו שנדחתה בדיון הקודם בוועדת הכספים, שלפיה שר האוצר יהיה "רשאי" לדווח ליו"ר הוועדה על "סיכון מערכתי ממשי שהטיפול בו כרוך בשימוש בכספי ציבור"

מתנת פרידה לקרנית פלוג: הצעת חוק הקמת הוועדה ליציבות פיננסית תעלה מחרתיים (ג') לדיון בוועדת הכספים של הכנסת, לאחר שיו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, התרצה והסכים לפשרה שהציעו האוצר ובנק ישראל בנקודת המחלוקת העיקרית שנותרה.

מדובר בהצעה דומה לזו שנדחתה בדיון הקודם בוועדת הכספים, שלפיה שר האוצר יהיה "רשאי" לדווח ליו"ר הוועדה על "סיכון מערכתי ממשי שהטיפול בו כרוך בשימוש בכספי ציבור". 

כאמור, בתחילת יולי דחתה הוועדה נוסח דומה של הצעת החוק, בנימוק שמדובר בפגיעה בפיקוח של הכנסת. גפני וחברי האופוזיציה בוועדה, חברי הכנסת מיקי רוזנטל (עבודה) ומיקי לוי (יש עתיד), טענו כי כל דיווח לראש הממשלה ושר האוצר מחייב גם דיווח ליו"ר ועדת הכספים של הכנסת, כיוון שמדובר בסיכון לכספי ציבור. האוצר ובנק ישראל מתנגדים להרחבת חובת הדיווח ליו"ר ועדת הכספים מחשש לדליפת המידע לציבור.

נגידת בנק ישראל היוצאת, ד"ר קרנית פלוג, טוענת כי הקמת הוועדה היא הלקח המרכזי ממשבר 2008, שבמהלכו עמד בנק גדול בישראל בסיכון בגלל חשיפה גבוהה לנכסי סאב-פריים בארה"ב.

בוועדה אמורים להיות חברים כל הרגולטורים הפיננסיים בממשלה, והם אמורים להיחשף למידע על סיכונים מערכתיים למערכת הפיננסית - ולפעול כדי למנוע את התממשותם. מדובר למשל במקרים בהם מתעורר חשש ליציבותו של בנק גדול, ויש לפעול בדרכים שקטות על-מנת למנוע את קריסתו מבלי שהציבור ידע על כך, כשהחשש הוא שדליפת המידע תגרום "ריצה על הבנק" שתאיץ את קריסת הבנק.