ארדואן נכנע: הכומר אנדרו ברנסון ישוחרר וישוב לארה"ב

בית המשפט הטורקי גזר על ברנסון שלוש שנות מאסר, אך המתיק את עונשו והסתפק בשנתיים בכלא הטורקי שכבר ריצה • נשיא ארה"ב בישר על השחרור בציוץ בטוויטר

הכומר אנדרו ברנסון / צילום:רויטרס
הכומר אנדרו ברנסון / צילום:רויטרס

מקור המתח העיקרי בין טורקיה וארצות הברית מגיע אל סופו היום. לאחר שהוחזק בכלא הטורקי כמעט שנתיים, שחרר היום (ו') בית המשפט בטורקיה את הכומר האמריקאי אנדרו ברנסון. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הביע את שביעות רצונו בטוויטר בסדרת ציוצים. 

בית המשפט באיזמיר הרשיע את ברנסון, כומר אוונגליסטי מצפון קרוליינה, וגזר עליו שלוש שנות מאסר, אך מכיוון שהוסרו כל מגבלות התנועה שהוטלו עליו ובהתחשב בזמן המאסר שכבר ריצה, צפוי ברנסון לשוב לארה"ב בקרוב.

ברנסון הואשם בשיתוף פעולה עם ארגוני טרור והשתתפות בניסיון הפיכה בטורקיה בשנת 2016. מאסרו הממושך הוביל את ארה"ב להטיל סנקציות על טורקיה והמשבר בין שתי המדינות הלך והחריף. ברנסון היה אמור להשתחרר במסגרת עסקה בינלאומית שכללה גם את ישראל (שהייתה אמורה לשחרר אזרחית טורקיה שנעצרה בישראל בחשד שהעבירה כספים לאנשי חמאס) אך העסקה קרסה. 

טראמפ הודיע על סנקציות שבהן הכפלת המכסים על פלדה המיוצאת מטורקיה ל-50% והעלאת המכס על אלומיניום ל-20%. העלאת המכס על פלדה הייתה מכה משמעותית לטורקיה - יצרנית הפלדה השישית בגודלה בעולם ואשר נחשבת ליצואנית פלדה משמעותית לארה"ב. כלכלת טורקיה לא יציבה - הלירה נופלת והיכולת לעמוד בהחזר החובות נמוכה מאוד.

ארדואן סירב לבקש סיוע מקרן המטבע העולמית, קרא לטורקים לקנות את המטבע המקומי, אך הקריאה רק הניעה את הטורקים להצטייד במטבע זר. האינפלציה הדוהרת בטורקיה ומצבה הכלכלי הקשה של המדינה הביאו את לוותר ולשחרר את ברנסון.