ביהמ"ש בארה"ב: הפטנטים על הקופקסון 40 מ"ג של טבע אינם תקפים

מפסיקת בית המשפט לערעורים בדלאוור מרוויחה בעיקר חברת התרופות מיילן, שהשיקה "קופקסון גנרי" באוקטובר 2017 • בית המשפט קיבל בסוף השבוע עמדה של ערכאה נמוכה יותר ודחה ערעור שהגישה טבע בעבר

מזרקי קופקסון / צילום: תמר מצפי
מזרקי קופקסון / צילום: תמר מצפי

שנה לאחר שהתחילה תחרות גנרית לקופקסון של טבע   במינון 40 מ"ג, בסוף השבוע פסק בית משפט לערעורים בדלאוור שבארה"ב כי הפטנטים של טבע שהגנו על התרופה - אינם תקפים. בכך קיבל בית המשפט עמדה של ערכאה נמוכה יותר ודחה ערעור שהגישה טבע בעבר.

חברת התרופות מיילן , שהשיקה "קופקסון גנרי" באוקטובר 2017, דיווחה על החלטת בית המשפט, וציינה כי זה היה ההליך האחרון בנוגע להפרת פטנט נגדה בהקשר של הקופקסון. "ההחלטה היא אבן-דרך חשובה למיילן", נכתב בהודעתה.

הקופקסון של טבע היא תרופה מקורית שהושקה לראשונה בארה"ב בשנת 1996 ומיועדת לטיפול בטרשת נפוצה. ב-2015 נתקלה התרופה בתחרות גנרית ראשונה במינון הרגיל שלה (20 מ"ג), אך טבע הצליחה לקבל עוד קודם לכן אישור לשיווק גרסה במינון כפול שניתנת 3 פעמים בשבוע במקום מדי יום, והעבירה את רוב המטופלים למינון זה, כך שהפגיעה הייתה מינורית יחסית. בשנה שעברה כאמור החלה תחרות גנרית גם למינון הכפול, דבר שפגע באופן משמעותי יותר בתוצאות טבע.

עם זאת, בעת השקת הגרסה הגנרית של מיילן, טבע ציינה כי זוהי השקה בסיכון - כלומר, אם טבע הייתה זוכה בהליך המשפטי על תקפות הפטנטים, מיילן הייתה נדרשת לשלם לה פיצויים משמעותיים. בשוק ההון לא צפו תרחיש כזה, והחלטת בית המשפט מהשבוע שעבר לא התקבלה כהפתעה מרעישה.

טבע, בניהולו של קאר שולץ, נסחרת בניו-יורק ובתל-אביב בשווי 21.8 מיליארד דולר.