האוצר מאשר את חשיפת "גלובס": הגירעון התקציבי זינק בסוף ספטמבר למעל 3.3%

בסוף אוגוסט עמד הגירעון על 2.5% • באוצר מסבירים את העלייה בחגים ובהכנסות הגבוהות בשנה שעברה, אך מודים שההוצאות ממשיכות לגדול בקצב מהיר בהרבה מההכנסות

משה כחלון / צילום: רונן זבולון, רויטרס
משה כחלון / צילום: רונן זבולון, רויטרס

שלושה ימים אחרי הפרסום ב"גלובס" מאשר האוצר כי הגירעון התקציבי זינק בחודש ספטמבר כמעט באחוז שלם. ההסברים: בגלל החגים ובגלל ההכנסות הגבוהות בשנה שעברה, אך מודים שההוצאות ממשיכות לגדול בקצב מהיר בהרבה מההכנסות

הגירעון התקציבי המצטבר זינק בסוף ספטמבר ל-3.35% תוצר, לעומת 2.5% בסוף חודש אוגוסט, כך מפרסם האוצר במסגרת העדכון החודשי של ביצוע תקציב המדינה. מסיכום נתוני ההכנסות וההוצאות של החודש שעבר עולה כי הוצאות המדינה היו גבוהות בכמעט 8.5 מיליארד שקל מהכנסותיה. בכך מאשר האוצר את הנתונים המדאיגים שנחשפו ב"גלובס" בתחילת השבוע שמשמעותם אפשרות ממשית לפריצת יעד הגירעון התקציבי, לראשונה מאז הקמת ממשלת נתניהו הנוכחית.

למרות שהנתונים ידועים לאוצר כבר למעלה משבוע והוצגו בתחילת השבוע להנהלת המשרד, בחרו באוצר לפרסמם לציבור רק היום (ה') קצת אחרי השעה 17:00 ולאחר שהמוספים הכלכליים נסגרו וירדו לדפוס. מנוסח ההודעה ניכר כי באוצר השקיעו מאמץ ולא חסכו בהסברים מדוע הנתונים אינם צריכים לעורר דאגה. ראשית נטען, כי "הגירעון הגבוה נובע בעיקרו מכך שעקב חגי ספטמבר רשות המיסים אפשרה דחייה בתשלומי מע"מ לתחילת אוקטובר. כמו כן, נדחו גם תשלומי מס הכנסה לחודש אוקטובר". באוצר מציינים כי "ההערכה היא כי נדחו תשלומי מסים בסדר גודל של 6.1 מיליארד שקלים מספטמבר לאוקטובר. אילולא דחייה זו, היה הגירעון בחודש ספטמבר עומד על 2.3 מיליארד שקלים". בנוסף טוענים באוצר כי נתוני הגירעון המצטבר (המתייחסים ל-12 החודשים האחרונים) עוותו בגלל דחיית תשלומי מסים מספטמבר לאוקטובר עקב מבצע גביית מיסים של רשות המסים ומשום כך "קשה להסיק כרגע מנתוני ספטמבר על הגירעון הצפוי בשנת 2018 כולה".

ואולם לצד ההסברים המחכימים, מגלים נתוני האוצר כי הוצאות הממשלה ממשיכות לגדול בקצב מהיר בהרבה מהכנסותיה - וכל עוד מצב זה נמשך הגירעון ימשיך לגדול. על-פי האוצר "מתחילת השנה הסתכמו נרשם גידול של 7% בהוצאות של משרדי הממשלה לעומת התקופה המקבילה אשתקד". בחודש ספטמבר לבדו הגיעו הוצאות הממשלה לסכום שיא של 32.6 מיליארד שקלים. לעומת זאת בצד ההכנסות נרשמה מתחילת השנה ירידה נומינלית של 2.4% בהכנסות מגביית מסים.