גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיטה לניפוח כספי ההקצבות? רישום כפול של ספורטאים ומספר תחרויות נמוך מהנדרש

בדיקת עומק שיזם הטוטו בהתאחדות ההוקי קרח מעלה לכאורה "חשש לדיווח כוזב", שהוביל לתשלום גבוה מהמגיע • ההקצבות להתאחדות הופסקו לאחר שימוע • ובינתיים: חשש של גופי הספורט מהעברת האחריות להעברת הכספים מהטוטו אל משרד הספורט, שעדיין לא הקים מנגנון תשלום

מרכז קנדה./ צילום: דס פרוש פלאש90
מרכז קנדה./ צילום: דס פרוש פלאש90

לפני מספר שבועות דיווחנו כאן על עלייה מסוימת בכמות הספורטאים התחרותיים בישראל. מדוע כל כך חשוב לאיגודים ולאגודות לשאוף לנפח גדול של ספורטאים פעילים? גם בגלל הכסף. כל ספורטאי רשום מזכה באופן אוטומטי את האיגוד הרלוונטי והאגודה לתקציב מכספי החלוקה של הטוטו - סכום הנאמד במעל 200 מיליון שקל בשנה. כל ספורטאי רשום שווה בממוצע, בחישוב גס, כ-2,000 שקל לחלוקה מכפי הטוטו.

לא אחת מתברר שהדיווח שמוצג לטוטו בדבר ספורטאים פעילים או היקף פעילות לא מתיישר עם המציאות. במקרים בודדים זה הגיע לתלונה במשטרה. הענף האחרון שעומד בימים אלו בפני מתן הסברים לטוטו ומעלה חשד להתנהלות לא תקינה הוא ההוקי קרח. ההוקי קרח הוא לא הענף המשמעותי ביותר בישראל, אבל הרלוונטיות היא האופן שבו מצליחים גופי ספורט לזכות לכאורה בכספי מדינה גבוהים מהמגיעים להם.

לפי דוח בדיקה שהגיע לידי "גלובס", ב-2017 הועברה לטוטו תלונה אנונימית לגבי חשדות לפיהן ההתאחדות הישראלית להוקי קרח נהנית מתמיכות מהטוטו על בסיס דיווחים לא נכונים שנמסרו על ידה. הטוטו הפעיל כמקובל במקרים אלו בדיקת עומק מקיפה אותה ביצע משרד רו"ח ירדני גלפנד. על פי הדוח, בין היתר נמצא כי קיימת חפיפה גדולה של ספורטאים שרשומים במספר ענפים - למשל 7% מספורטאי ההוקי קרח מדווחים במקביל גם כספורטאים פעילים בענף ההוקי אינליין באיגוד הגלגיליות, ו-84% מספורטאי האינליין (הוקי המשוחק על משטח בטון) מדווחים גם בענף המקביל באיגוד הגלגיליות.

"מהנתונים שהתקבלו עולה חשש שלמעשה מדובר באותו ענף עם אותן תחרויות, וכי עבור ספורטאי האינליין בהתאחדות ובאיגוד הגלגיליות הישראלי ניתנת תמיכה כפולה", נכתב בדוח.

עוד נמצא כי מתוך 956 ספורטאים המדווחים לטוטו, כ-5% מהספורטאים דווחו פעמיים בשני מספרי זהות שונים וספורטאי אחד שדווח ב-3 מספרי זהות שונים.

על מנת לזכות לתמיכות הטוטו, על הספורטאים להיות מבוטחים ולהציג בדיקות רפואיות בתוקף. לפי הדוח, מתוך מדגם שנעשה בקרב 165 ספורטאים ל-68% לא נמצאה אסמכתא כי עברו בדיקה רפואית. ביטוח? "מדגימה שנעשתה ב-3 עמותות עולה כי 28% מהספורטאים לא בוטחו".

וכך זה נמשך. למשל, אחד התנאים המרכזיים שהטוטו דורש מאיגוד כחלק מאמות המידה לקבלת כספים, על מנת להציג פעילות אמיתית תחרותית, הוא מספר מינימלי של שחקנים בקבוצה ובנוסף השתתפות ב-18 תחרויות במהלך העונה. כבר היו מקרים בעבר שבהם התברר כי איגודים דיווחו על משחקים פיקטיביים שבמקום להיערך במגרש או בבריכה התקיימו במוחם של רושמי הדיווח בלבד, על מנת להגיע לסך התחרויות הנדרש. גם במקרה הזה מצאה הבדיקה כי קיים פער בין הרצוי למצוי: "מתוך 96 קבוצות המדווחות למועצה כזכאיות לתמיכה, הביקורת מצאה 57 קבוצות בלבד העומדות בתנאי הסף למספר מינימלי של ספורטאים בקבוצה, מתוכן לא נמצאה אף קבוצה אשר השתתפה ב-18 תחרויות כנדרש בתנאי הסף".

כבר בעת הדיווח הראשוני למועצה (נתוני פעילות עונת 2015/16) זיהה, כך על פי הדוח, מנהל ההקצבות של הטוטו כי התאחדות ההוקי קרח דיווחה על 378 ספורטאים פעמיים וגרע אותם מהדיווחים. בנוגע לדיווח הנתונים, נכתב בדוח כי "קיים פער בין הנתונים המדווחים למועד לבין רישומי האיגוד ועלה חשש לדיווח כוזב".

איך מחולקים כספי הטוטו

כספי הטוטו - החמצן לספורט

כספי הטוטו מהווים עבור גופי הספורט את החמצן העיקרי, לעתים הבלעדי, ליכולת להתקיים. עבור שנת 2016 קיבלה התאחדות ההוקי קרח סכום כולל של 530,053 שקל מהטוטו, המהווים נתח של 44% מסך ההכנסות של ההתאחדות. בנוסף מועברים מהטוטו כספים לאגודות עצמן על בסיס היקף הפעילות והרמה בה פועלת הקבוצה. בשנת 2018 הייתה אמורה התאחדות ההוקי קרח לקבל סכום של 1.22 מיליון שקל - מתוך זה 429 אלף שקל לאיגוד המפעיל את הענף, ועוד 798 אלף שקל לאגודות (הקבוצות) עצמן.

בשנה הנוכחית, לפי דיווח של הטוטו, אמורים כלל האיגודים והאגודות ליהנות מ-174 מיליון שקל, כהקצבות בסיסיות (לא כולל הסכמי שיווק וכו’). מעל כולם ענף הכדורסל שעל פי פי הצפי של הטוטו ל-2018 אמור לקבל 41.46 מיליון שקל, לראשונה יותר מהכדורגל שיקבל 39.6 מיליון שקל. כאמור, חלק מרכזי שקובע את הסכום של חלוקת הכסף הוא כמות הספורטאים הפעילים (המדדים המרכזיים הנוספים הם: הישגיות של הענף ופופלריות). ללא הכסף מהטוטו, נגזר דינם של הענפים לגווע ובסוף למות.

במקרה של ההוקי קרח נשלף מנגנון הענישה. "הליך הטיפול בדוח נמצא בשלבים הסופיים, והחלטות סופיות צפויות להתקבל על ידי דירקטוריון המועצה שיתכנס בשבוע הבא", נמסר מהטוטו. "בעקבות דוח הביקורת, המועצה הקפיאה את ההקצבות להתאחדות ההוקי קרח החל מאפריל 2018, וזאת עד קבלת החלטה סופית בנושא". במלים אחרות, בחצי השנה האחרונה סגר הטוטו את הברז לענף.

מהתאחדות ההוקי קרח נמסר: "ההתאחדות כבר הפיקה לקחים ושיפרה את כל נושא הבקרה של רישומי הקבוצות לעונת הפעילות, בדיקות הרפואיות וביטוחים לאחר קבלת טיוטת הביניים של הדוח. למעשה, הנושא היחיד שנותר בעייתי מבחינת אמות המידה לקבלת תמיכות הספורט הנו הדרישה כי כל קבוצה תתחרה בלפחות 18 משחקים בעונה. בנושא הזה, בעקבות הביקורת הסתבר כי במשך שנים טעתה הנהלת ההתאחדות כאשר הבינה כי הדרישה הנה כי כל קבוצה תקיים לפחות 18 משחקים. אין ספק כי במציאות הקיימת בענף הקרח, קיומן של ליגות בהן כל קבוצה תשחק לפחות 18 משחקי ליגה בעונה, בכל הרמות ובכל קבוצות הגיל הנה משימה מאתגרת על סף הבלתי אפשרית הן מבחינה כלכלית והן מבחינת זמינות מגרשי הקרח.

"מאחר והקצבות הטוטו לתמיכה במועדונים ובהתאחדות הוקפאו לחלוטין, אזי בהיעדר הקצבות קיבל דירקטוריון ההתאחדות החלטה להעמיס את מלוא עלות קיום הליגות לעונת 2018-2019 על הקבוצות/המועדונים הפעילים, והמשמעות היא גביית דמי השתתפות בסך 23 אלף שקל מכל קבוצה בליגת הקרח ללא הבדל רמה וגיל".

מי יחלק מעכשיו את הכספים?

חלוקת כספי הטוטו הוא אחד המנגנונים המורכבים הקיימים היום בספורט הישראלי. מעבר לסכום המועבר ליותר מ-60 איגודי ספורט ואלפי אגודות, יש לדאוג להעברת עשרות מיליוני שקלים גם לששת מרכזי הספורט (מכבי, הפועל, בית"ר אליצור, עוצמה, אס"א). על המנגנון שפועל מתוך הטוטו קיימת האחריות לקבל את המידע מכלל גופי הספורט, לבחון את מהימנותו עד כמה שניתן, ולדאוג להעברה שוטפת של הכספים. במקרים מסוימים, כמו זה שסופר כאן, מופעלת ביקורת עומק מטעם הטוטו שבוחנת את מהימנות הדיווחים.

עד היום פעל מנגנון החלוקה בצורה חלקה ומשומנת, כשהכסף עובר כמו שעון לגופים המתוקצבים. הבעיה מתחילה בדרך כל הצד השני - בחלק גדול מגופי הספורט מתנהלת העבודה על בסיס התנדבותי. אנשים ש"חולים" על ענף ספורט מסוים נשאבים לעשייה, בחלק גדול מהמקרים היא מתנהלת מבתי הפעילים, ללא משרדים, ועל מנת לחסוך גם ללא שירותי בקרה מסודרים.

גם חוקי העמותות הקובעים רף מקסימלי של הוצאות הנהלה וכלליות מהכספים המגיעים לאיגודים בסדרי גודל קטנים (22%) מונעים העסקת אנשי מקצוע במשרה מלאה, ואם כבר מועסק אחד כזה הרי שמדובר באדם אחד האחראי על אלפי נתונים. התוצאה היא כאוס שמוביל לבעיות ברישום, במקרה הטוב ללא כוונת זדון אלא פשוט בגלל חוסר יכולת לשלוט ברישום ובמעקב של אלפי שחקנים ומאות תחרויות ומשחקים בשנה.

הבעיה השנייה תתחיל ממש בקרוב. בעקבות שינוי החקיקה שבוצע לאחרונה בחוק להסדר ההימורים בספורט, הועבר תקציב הספורט כולו מידי הטוטו לתוך משרד הספורט. המשמעות: מי שיהיה אחראי החל מ-1.1.2019 על החלוקה הטכנית של מאות מיליוני השקלים לאיגודים, אגודות, ולמרכזי הספורט הוא משרד הספורט ולא הטוטו. מה להם ולזה? כלום. המנגנון של משרד הספורט רחוק מלהיות מוכן, אפילו לא קרוב. הקבוצות והאיגודים מנסים להתעדכן בכל יום מחדש מה עומד לקרות החל מעוד חודשיים, למי מדווחים, איך זה יעבוד בפועל - אבל תשובות אין.

גם למשרד האוצר ומשרד הספורט הצרה הזאת לא באה בזמן. ההוראות ההדוקות והמחמירות של החשכ"ל בדבר העברת כספים לגופים נתמכים יקשו מאוד על האיגודים והאגודות להמשיך לקבל כסף, ולהתנהל כמו שהתנהלו מול הטוטו. כמו בכל נושא אחר בספורט הישראלי שמתרחש ערב בחירות - יהיה מעניין לראות את שרת הספורט ואת שר האוצר מסתכנים במצב שבו עשרות איגודי ספורט ומאות קבוצות ספורט לא יקבלו כסף ולו חודש אחד, רק בגלל היעדר מוכנות טכני של מנגנון לחלוקת כספים.

הצעה אחת שהועלתה ונבחנת היא שהטוטו יישאר זה שיתפעל את מנגנון העברת הכספים לאלפי האגודות (הקבוצות הפעילות). בעוד משרד הספורט יהיה אחראי על מנגנון לחלוקת הכספים לאיגודים. בכל מקרה, כל הצעה דוגמת זו שתסטה מהוראת החוק החדש תידרוש שינוי חקיקה, שמי יודע כמה זמן ייקח לארגן אותה.

עוד כתבות

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

בניין הבורסה בשנזן, סין / צילום: Shutterstock, Fabio Nodari

מגמה חיובית באסיה; ההנג סנג מטפס בכ-1%

הניקיי עולה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

סודות מתוך ועדת ההשקעות: כך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

חיילי צה''ל מפעילים רחפנים בח'אן יונס / צילום: דובר צה''ל

מסירה ראשונה למערכת הביטחונית הישראלית המסקרנת ועסקת הענק של הסעודים

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

בארה"ב מדווחים: ישראל לא תתקוף באיראן לפני פסח

צה"ל תקף במהלך הלילה מטרות טרור בדרום לבנון ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • עדכונים שוטפים