הסדר הנושים בתמח"ת: נצבא תקבל דיבידנד על סך 58 מיליון שקל

נאמני התמח"ת ביקשו לחלק דיבידנד לנצבא בסך 78 מיליון שקל בשל היותה נושה של החברה ובעלת מניות בה • ביהמ"ש אישר את הבקשה בכל הנוגע להיותה של נצבא נושה, אך קבע כי עיקרון השוויון אינו מאפשר להורות על חלוקה של דיבידנד הנובע מהיותה בעלת מניות בחברה, ולכן סכומו פחת

התחנה המרכזית החדשה בת"א / צילום: איל יצהר
התחנה המרכזית החדשה בת"א / צילום: איל יצהר

החלטה נוספת בעניינה של התחנה המרכזית החדשה בתל-אביב (תמח"ת). לאחר שדחה את בקשת אגד ודן לחייב את נצבא לשאת בעלות הוצאות הליכי הקפאת ההליכים והסדר הנושים בעניינה של התמח"ת, הכריע בית המשפט המחוזי מרכז גם בבקשת הנאמנים של התמח"ת (רוה"ח חיים קמיל ועליזה שרון ועו"ד יוסף בנקל) לאשר חלוקת דיבידנד לנצבא בסך כולל של 78 מיליון שקל: כ-58 מיליון שקל בגין דיבידנד המגיע לנצבא בהיותה נושה של החברה וכ-20 מיליון שקל המגיעים לנצבא לאור מעמדה כבעלת מניות בחברה. יוזכר, כי נצבא (שבשליטת אנשי העסקים קובי מימון וחיים צוף) מחזיקה בכ-70% ממניות התמח"ת.

השופט בנימין ארנון קיבל את הבקשה לחלוקת דיבידנד הנוגעת להיותה של נצבא נושה של התמח"ת, אך דחה את הבקשה לחלק לה דיבידנד מתוקף מעמדה כבעלת מניות בחברה.

באשר לסכומים לה נצבא זכאית כנושה, טענו אגד ודן, בעלות מניות מיעוט בתמח"ת אשר התנגדו לבקשת החלוקה, כי אין לאשר את בקשת הנאמנים עד להכרעה בערעורים ההדדיים שהוגשו הן על-ידי נצבא והן על-ידי אגד על פסק דינו של ארנון. במסגרת פסק הדין עליו הוגשו הערעורים ההדדיים, נקבעו הסכומים להם זכאיות אגד, דן ונצבא בהיותן נושות של התמח"ת. לטענת אגד ודן, ככל שטענותיהם בערעור יתקבלו - יפחתו בצורה דרמטית הסכומים להם תהיה זכאית נצבא, ולפיכך יש להמתין עם החלוקה לעת עתה.

השופט ארנון דחה את טענות אגד ודן בהקשר זה, תוך שהוא מאמץ את טענת הנאמנים כי מדובר בחלוקת דיבידנד שבבסיסה הנחה שמרנית, הלוקחת בחשבון אפשרות שהערעורים שהוגשו לבית המשפט העליון יוכרעו שלא לטובתה של נצבא. כלומר, מדובר בהנחה הלוקחת בחשבון רק את הסכומים שנצבא תקבל בוודאות, יהיו תוצאות הערעורים ההדדיים אשר יהיו.

בנוסף, הדגיש ארנון כי בהתאם לחוק ולהלכות המשפטיות הרלוונטיות לעניין, אין לעכב ללא טעם מוצדק חלוקת דיבידנדים לנושים. בהקשר זה התייחס השופט ארנון גם לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, שאמור להיכנס לתוקפו במהלך שנת 2019, שגם בו מצויה הוראה דומה.

ואולם, כאמור, ארנון דחה את בקשת הנאמנים הנוגעת לחלוקת דיבידנדים לנצבא מכוח היותה בעלת מניות בתמח"ת, תוך שהוא מאמץ את טענותיהם של אגד, דן וכונס הנכסים הרשמי שהועלו בהקשר זה.

הטעם הראשון שעמד בבסיס ההחלטה לדחות את בקשת החלוקה הנוגעת למעמדה של נצבא כבעלת מניות בתמח"ת הוא עיקרון השוויון, האוסר על העדפתו של נושה אחד על פני נושה אחר שלא על-פי מדרג הנשייה הקבוע בדין.

"לא מצאתי כי הוצג בפניי טעם המצדיק סטייה מעיקרון השוויון בהתייחס לבקשת הנאמנים לחלק דיבידנד לנצבא במעמדה כבעלת מניות מבלי שיחולקו באותו זמן דיבידנדים גם ליתר בעלי המניות בחברות התמח"ת", כתב ארנון, והוסיף: "ככל שהנאמנים מבקשים לחלק לנצבא דיבידנד בגין חלקה כבעלת מניות, הרי שעל-פי עיקרון השוויון ראוי כי כל חלוקת דיבידנד לבעלות המניות של חברות התמח"ת תיעשה בו זמנית, בצוותא חדא לכל בעלי המניות, מבלי להקדים חלוקת דיבידנד לאחד מבעלי המניות באופן שיש בו משום העדפה ביחס ליתר בעלי המניות האחרים".

טעם נוסף בגינו דחה השופט ארנון את בקשת החלוקה לנצבא בכל הנוגע למעמדה כבעלת מניות, קשור לכך שאין בשלב זה כל ודאות שלאחר תשלום כל חובות התמח"ת, אכן יוותרו בקופת הנאמנים מספיק כספים לחלוקה לבעלי המניות.