משרד הפנים הודיע השבוע כי הוא פוסל מטעמים טכניים את עינת קליש רותם, המועמדת לראשות עיריית חיפה. הסיבה, כפי שחשפה ב"גלובס" טל שניידר: עורך הדין של מפלגת העבודה, גיא בוסי, הכין את טפסי ההתמודדות עבור שני המועמדים של המפלגה בחיפה: עינת קליש רותם הנתמכת על ידי המפלגה וגם עבור ראש הסניף המקומי בחיפה, איש עבודה ותיק ישראל סביון. מועמדותו של סביון לא נפסלה בסופו של דבר כיוון שהטפסים שהוא מילא היו חתומים על ידי עו״ד נוסף, מעבר לעו״ד הדין של מפלגת העבודה. על פי החוק, שני מועמדים לא יכולים להיות מיוצגים בידי אותו בא כוח, ובידי אותה המפלגה ולכן קליש רותם קיבלה הודעה על הפסילה.

בתגובה, אמרה קליש רותם בראיון שנתנה לרדיו צפון: "אני לא משפטנית אבל נעשה פה עוול רציני - יש עוד מפלגות שהגישו שני מתמודדים". כשנשאלה מי הן המפלגות האלה השיבה: "אתם העיתונאים תעשו את העבודה" קליש דחתה את הטענות שניהול כושל של מפלגת העבודה הביא לפגם הטכני בהגשת הרשימות.

"תקלות כאלה קורות אני בטוחה שזה יסתדר על הצד הטוב ביותר. מדובר פה בבעיה טכנית, היועצים המשפטיים שלנו מטפלים בזה ואני בטוחה שהדבר הזה יסתדר, מעבירים לי מסר ברור שזה ייפתר. כל המערכות כולל משרד הפנים מבין שיש בי תמיכה כל כך רחבה, כפי שאפשר לראות בסקרים.

עוד אמרה קליש: "שלומי בסדר גמור, אני מקבלת מאות ואלפי הודעות וואטסאפ מהציבור שמתכוון לשרוף את העיר אם העסק הזה לא מסתדר. אנחנו ממשיכים את הקמפיין שלי כרגיל וזה המסדר שלי לכל תושבי חיפה. זה שיש מתמודדים שמנסים לתפוס על זה טרמפ זה רק מביא לי עוד תמיכה, הם פאתטיים.

גם במערכת הפוליטית ההנחה היא שמדובר בעניין טכני אשר יוכל להיות מוסדר, ויחד עם זאת, ההליך שעינת קליש רותם תצטרך לעבור הוא בפני בית המשפט המחוזי בחיפה בשבתו כבית משפט מנהלי. היא ככל הנראה לא תוכל לגבור על התקלה באמצעות תיקון הטפסים מול משרד הפנים.

יצוין שמשרד הפנים אינו מפעיל שיקול דעת בנושא ופועל על פי הכללים הקבועים בחוק בצורה דווקנית.

לא רק קליש נפסלה יש מספר מועמדים ברחבי המדינה שנפסלו מטעמים טכניים, כ 7-8 הם מועמדי מפלגת העבודה במקומות שונים. משרד הפנים טרם העביר את זהות הנפסלים. כל המועמדים שנפסלו, ייאלצו לפנות לבתי המשפט המנהליים באזוריהם כדי לקבל אישור התמודדות והנושא יהיה מסור לשיקול הדעת של השופט/ת המחוזי/ת.

ממפלגת העבודה נמסר: "מדובר בנושא פרוצדורלי טכני שנוגע לכ-30 רשימות של מפלגות שונות ברחבי הארץ והוא לא ימנע מתושבי חיפה את השינוי שהם מצפים לו. אנחנו פונים לבית המשפט המחוזי על מנת לערער על כך ואנחנו מאמינים שזה ייפתר במהרה".