קנסות במקום שבילי אופניים: התכנית של כ"ץ תעלה להצבעת הממשלה בראשון

ההצעה של שר התחבורה ישראל כ"ץ כוללת, בין היתר, רישום אופניים חשמליים וניהול מאגרם, קורס הכשרה למי שטרם הוציא רישיון נהיגה, חובת חבישת קסדה והגדלה משמעותית של קנסות

אופניים חשמליים בשדרות רוטשילד / צילום: שאטרסטוק
אופניים חשמליים בשדרות רוטשילד / צילום: שאטרסטוק

קנסות וענישה במקום שבילי אופניים: "התכנית להגברת הבטיחות של רוכבי האופניים החשמליים והקורקינטים הממונעים" של שר התחבורה ישראל כ"ץ תובא להחלטת הממשלה ביום ראשון הקרוב. התכנית שמתרכזת בעיקר בהסדרת הפיקוח והאכיפה של השימוש באופניים חשמליים אינה כוללת טיפול בתשתית הנדרשת לרכיבה בטוחה - שבילי אופניים.

רישום אופניים חשמליים וניהול מאגרם, קורס הכשרה למי שטרם הוציא רישיון נהיגה, חובת חבישת קסדה ואפוד זוהר במהלך הרכיבה בשעות החשיכה, הגדלה משמעותית של הקנסות וענישה עד להחרמת האופניים החשמליים ודחיית מתן רישיון נהיגה בשנה - אלה הם עיקרי התכנית של השר כ"ץ שגובשה והוצגה בתקשורת בשבוע שעבר.

השימוש באופניים וקורקינטים חשמליים נעשה כיום ללא רגולציה והסברה מתאימה ומאות בני נוער נפגעים מדי שנה כתוצאה מכך. על פי נתוני הרשות לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), מתחילת שנה נהרגו 16 רוכבי אופניים חשמליים, פי שניים בהשוואה לשנת 2017 כולה. מותו של הנער ארי נשר לפני שבועיים הצית מחדש את הדיון בנוגע לשימוש באופניים חשמליים ולגבי צורך בהסדרת הרגולציה של כלי תחבורה זה.

על פי ההצעה, החל מ-1 בינואר 2019 ייאסר על רוכב אופניים או קורקינט חשמליים, שאין ברשותו רישיון נהיגה, שטרם עבר את מבחן הקורס הייעודי או שלא ניתן לו אישור כשירות לרכוב על הכלים החשמליים.

ההכשרה תבוצע באמצעות קורס ייעודי בסיסי בנושא חוקי תנועה, הכרת הדרך, תמרורים והתנהגות זהירה ברכיבה. על פי ההחלטה, הרלב"ד תפעל באופן מיידי להכשרת מורים, אשר יופקדו על הוראת הקורס. הקורס יתקיים במסגרת לימודי החינוך התעבורתי בבתי הספר התיכונים. תלמידים שאינם משתתפים בלימודי החינוך התעבורתי בבתי הספר, יעברו את הקורס במסגרת חלופית, שתקבע על ידי הרלב"ד.

בסיום הקורס יבחנו התלמידים במבחן ייעודי בנושא הרכיבה על האופניים. רשות הרישוי במשרד התחבורה תנפיק אישור כשירות לכל רוכב האופניים שעמד בהצלחה במבחן הייעודי. לרשות השוטרים ופקחי הרשויות המקומיות יועמד מאגר שבו יופיעו כל הרוכבים שקיבלו אישור כשירות.

עוד הוצע במסגרת התכנית לקדם פרסום של הצעת החוק הממשלתית, המחייבת את כל רוכבי האופניים החשמליים בחבישת קסדה, בעת הרכיבה עליהם, בכל גיל ובכל הכבישים. הצעת החוק, נזכיר, אושרה לאחרונה בוועדת השרים לענייני חקיקה ובקרוב תוגש לאישור הכנסת.

בנוסף, החל מ-1 בינואר 2019, יחויבו כל רוכבי האופניים והקורקינט החשמליים ללבוש אפוד זוהר במהלך הרכיבה בשעות החשיכה ובראות לקויה.

עוד קובעת ההצעה כי קבלת רישיון הנהיגה תידחה בשנה למי שהורשע בעבירה של רכיבה על אופניים או קורקינט חשמלי מתחת לגיל המותר וכן למי שרכב על כלים חשמליים שאינם עומדים בהגבלת המהירות המותרת (עד 25 קמ"ש).

במסגרת ההצעה תקודם תשתית משפטית שתאפשר החרמה וגריטה של כלים דו גלגליים חשמליים, שאינם תקניים, ממי שרכב או שיווק כלים אלה. החרמה וגריטת הכלים תתבצע במקרים בהם הרוכב רכב מתחת לגיל המותר (גיל 16), רכב בעת שכרות, הרכיב אדם נוסף בניגוד לחוק או לא ציית לרמזור אדום.

על פי התכנית, יורחבו סמכויות האכיפה גם לפקחים ברשויות המקומיות, כך שיוכלו גם הם להחרים ולגרוט כלים בהם נעשה שימוש בניגוד לחוק, על ידי הרוכב או המשווק, בשבילי אופניים ומדרכות.

משרד התחבורה יקדם בשיתוף משרד המשפטים תיקון לתקנות התעבורה, המגדיל באופן משמעותי את הקנסות הניתנים לרוכב אופניים או קורקינט חשמליים שייתפס נוהג בניגוד לחוק כגון: קנס לרכיבה מתחת לגיל המותר, רכיבה ללא קסדה או אפוד זוהר, הרכבה של אדם על האופניים בניגוד לחוק ועוד.

עוד הוצע בתכנית כי לקדם תיקוני חקיקה בהתאם לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, לפיו יוסמכו פקחי המשרד לצד פקחי הרשויות המקומיות והשוטרים להטיל קנסות בגובה של 10 אלפים שקלים לכל כלי דו גלגלי לא תקני שייתפס בחנויות ובבתי המסחר.

ההחלטה קובעת עוד כי יוקם צוות מקצועי המשותף למשרדי התחבורה, המשפטים והפנים ונציג מרכז שלטון מקומי שימנה שר הפנים, שיבחן את האפשרויות לרישום וסימון של כלי רכב חשמליים וניהול מאגר הכלים בין היתר באמצעות הרשויות המקומיות.