גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תוצאות מטרידות בבחינות ההסמכה של הסטודנטים לחשבונאות: רק 34% מהנבחנים עברו

מדובר בבחינת ההסמכה בכתב של מועצת רואי חשבון בנושא ביקורת חשבונות ובעיות ביקורת מיוחדות - אחת מבין שתי בחינות סופיות ● מעל 50% מהנבחנים שניגשו לבחינה בפעם הראשונה (כ-482 נבחנים) – נכשלו

נבחנים / צילום: איל יצהר
נבחנים / צילום: איל יצהר

הבוקר (ה') התפרסמו תוצאות בחינת ההסמכה השנייה של הסטודנטים לחשבונאות שניגשו למבחנים באביב 2018, במרדפם אחר החלום להיות רואי-חשבון. עבור רובם, כך מתברר, התנפץ החלום בפנים, לאחר שנודע כי רק 34% מכ-800 הנבחנים שניגשו לבחינת ההסמכה בכתב של מועצת רו"ח בנושא ביקורת חשבונות ובעיות ביקורת מיוחדות - עברו אותה. מתוכם, מעל 50% מהנבחנים שניגשו לבחינה בפעם הראשונה (כ-482 נבחנים) - נכשלו.

שיעור המעבר הנמוך בבחינת ההסמכה בביקורת מגיע לאחר שגם בבחינת ההסמכה בחשבונאות פיננסית מתקדמת, שתוצאותיה פורסמו בתחילת השבוע, בלט שיעור מעבר נמוך. לפי הנתונים בנוגע לבחינה בחשבונאות פיננסית, שיעור המעבר הכללי בבחינה עמד על 40.9%, ורק 51.4% מכלל הנבחנים שניגשו לראשונה לבחינה - עברו.

שתי הבחינות הסופיות - בביקורת ובחשבונאות פיננסית - פותחות את דלתות מקצוע ראיית החשבון עבור הסטודנטים לחשבונאות, ואחוז הנכשלים בהן מטריד. זאת, מאחר שהוא משליך באופן ישיר על היצע המתמחים שעתיד להגיע אל משרדי רואי החשבון - אחוז נמוך מאוד - שכיום אינו עונה על הביקוש הרב.

בעת האחרונה מסתמנת בשוק ראיית-החשבון מגמה בעייתית במיוחד של היצע הולך וקטן של מתמחים, וביקוש גובר מצד המשרדים הגדולים, הנלחמים על כל מתמחה. הנתונים האחרונים משקפים מצב בעייתי שבו אין למשרדים כמעט על מי להילחם, והם צפויים למצוא את עצמם בחוסר משמעותי של כוח אדם חדש.

עוד ברקע מתנהלים בתקופה האחרונה מאבקים דרמטיים של המתמחים בראיית-חשבון נגד מועצת רואי-החשבון בנוגע למתכונת הבחינה בחשבונאות פיננסית מתקדמת, בדגש על מועד יולי 2018. הנתונים מאשרים כעת את מה שהסטודנטים הנאבקים טענו בחודשים החולפים - לטענתם, בבחינה האחרונה נפלו כשלים מהותיים, בין היתר, במיקוד הבחינה. הם אף ביקשו לעצור את פרסום ציוני הבחינה וקראו להידברות בין נציגי הנבחנים למועצת רו"ח.

דאגה במועצה נוכח התוצאות 

מבחני ההסמכה בראיית-חשבון נחשבים למתישים במיוחד. במשך חודשים ארוכים הנבחנים משננים חומר לימוד מקיף ביותר הכולל סעיפי חוק ונוסחאות מורכבות, שבהם הם נדרשים לשלוט ברמה גבוהה. בסיום התקופה המייגעת, הסטודנטים נבחנים בבחינות הסמכה סופיות. בחינת ההסמכה בחשבונאות פיננסית המתקדמת, נחשבת לקשה מבין שתי הבחינות (השנייה היא בנושא "ביקורת חשבונות"), וככלל, אחוז המעבר בה נמוך יותר. אולם במועדים האחרונים המגמה התהפכה: אחוז הנכשלים בבחינת ביקורת חשבונות גבוה יותר מזה שנרשם בבחינת החשבונאות הפיננסית.

בחינת ההסמכה בחשבונאות פיננסית נערכה ב-15 ביולי השנה; ובחינת ההסמכה בביקורת חשבונות נערכה ב-2 באוגוסט. שני המועדים התאפיינו בירידה משמעותית בכמות הנבחנים, ובפרט בכמות הנבחנים שניגשו לראשונה לבחינה. הנתונים הללו משקפים את הצמצום במספר הנרשמים ללימודי חשבונאות במוסדות הלימוד השונים.

לפי הנתונים שפורסמו היום, רק 48% מכלל הנבחנים שניגשו לראשונה לבחינת "ביקורת חשבונות" עברו אותה בהצלחה. מדובר בשיעור מעבר נמוך ביחס למועדים קודמים בבחינה זו, כאשר במועד סתיו 2017 עמד שיעור המעבר הכולל על 68%, במועד אביב 2017 עמד שיעור המעבר על 58% ובמועד אביב 2016 על 63%.

שיעור העוברים את בחינות המועצה לפי מוסדות לימוד

עוד עולה מהנתונים המתפרסמים היום, כי בדומה למספר הנבחנים הנמוך יחסית בבחינה בחשבונאות פיננסית, גם בבחינה זו בביקורת נרשמה ירידה משמעותית במספר הנבחנים. לבחינה ניגשו 842 נבחנים ונבחנות - מספר נמוך יחסית ביחס למועדים קודמים, לאחר שבמועד סתיו 2017 ניגשו למבחן 1,225, במועד אביב 2017 ניגשו 1,075, במועד סתיו 2016 ניגשו 1,404 ובאביב 2016 ניגשו 1,074.

בהודעת מועצת רואי החשבון באשר לתוצאות הנבחנים צוין, כי "במועצת רו"ח הביעו דאגה נוכח התוצאות, בייחוד על רקע המחסור ההולך וגובר במתמחים איכותיים שעליו מדווחות פירמות ראיית החשבון בארץ, והשאיפה לעודד השתלבותם של צעירים מוכשרים נוספים במקצוע".

מגמת הצמצום הזו אכן מטרידה את משרדי ראיית החשבון הגדולים, שזקוקים למתמחים. כפי שפורסם ב"גלובס" לאחרונה, קיימת ירידה של עשרות אחוזים בביקוש ללימודים חשבונאות, בין היתר על רקע השכר הנשחק של רואי-החשבון ובעיות נוספות במקצוע.

"מחסור גדול במתמחים איכותיים"

מי שיותר מוטרד מהתוצאות אלה הסטודנטים לחשבונאות, שכאמור פתחו במחאה נגד המבחנים הרבה לפני שידעו את אחוזי המעבר בהם. המאבק הזה הצטרף לשורה של מאבקים של סטודנטים לחשבונאות מהשנים האחרונות, שחלקם הובילו אף לתיקונים בבחינה.

הנתונים היום מזכירים לסטונדטים לחשבונאות את התוצאות שהשיגו הסטודנטים למשפטים שנבחנו לאחרונה בבחינות ההסמכה של לשכת עורכי-הדין. במועד דצמבר אשתקד, למשל, 66% מתוך 2,553 הנבחנים והנבחנות שניגשו למבחן ההסמכה של הלשכה - נכשלו (רק 34% - עברו). גם הסטודנטים למשפטים מנהלים מאבקים חוזרים ונשנים נגד הבחינות - וחלקם הניבו פרי והובילו לתיקונים.

רו"ח שלומי שוב, ראש תוכנית חשבונאות וסגן דיקן בית ספר אריסון למנהל עסקים במרכז הבינתחומי בהרצליה, סבור כי התוצאות משקפות את הצורך בשינוי מהותי בבחינות ההסמכה, אך גם - ובעיקר - בלימודי המקצוע. "אנחנו אמנם לא מגישים למועד הזה, אבל אי-אפשר להתעלם מכך שהתוצאות גם בפיננסית וגם בביקורת משקפות שינוי דרמטי לרעה באחוזי המעבר שהסטודנטים הורגלו אליהם בעשור וחצי האחרונים.

"כפי שאמרתי רבות בעבר השינויים בבחינות הם הכרח - כדי לעודד חשיבה וגישה ביקורתית ויש עוד לאן להתקדם הזה. למוסדות ההשכלה הגבוהה ייקח זמן להטמיע את התפיסה החדשה. לא קל ללמד סטודנטים לחשוב. זה אתגר, אבל חייבים לעשות אותו לאור ההתפתחות הטכנולוגית המואצת והכניסה של ה-Ifrs שכולו מבוסס על תפיסה עסקית מבוססת עקרונות".

עוד לדברי שוב, "מי שצריך להגיע היום ללמוד חשבונאות זה מי שהולך להוביל את עולם העסקים בעוד לא הרבה שנים והוא צריך יכולות עצומות. הבעיה היא שבנקודת הזמן הנוכחית יש מחסור גדול במתחמים איכותיים. הבעיה שהמקצוע נמצא כרגע היא חוסר הלימה בין הדרישות העצומות מהסטודנטים לבין השכר המשולם למתמחים. אנחנו מרגישים כעת ניצנים של עליות שכר למתמחים וקוראים למשרדים לבצע העלאות שכר משמעותיות. אין זה ראוי ומכובד שבוגרי חשבונאות יקבלו שכר מינימום. אני מעריך שהביקוש האדיר לבוגרים איכותיים יגרום לזה. בסופו של דבר רק תיקון של המצב הנוכחי והובלת המקצוע קדימה, תוך העלאת שכר הטרחה למימדים סבירים בראיה עולמית, יובילו לתוצאה המיוחלת".

"אחוז המעבר הלך ועלה"

רו"ח גד פניני, בעל משרד פניני ושות', דווקא לא מתרגש מהתוצאות. לדבריו, לפני 40 שנה אחוזי המעבר היו נמוכים יותר. "אחוזי המעבר לאורך השנים הלכו ועלו. כאשר אני ניגשתי לבחינות, ב-1978, עמד בחוץ בחור שרצה להחתים אותי על עצומה נגד הבחינות, ואמרתי לו שזו פעם ראשונה שאני ניגש, אז אני לא יכול לחתום על עצומה נגד בחינה שעוד לא כתבתי. הוא השיב לי שאחרי 12 פעמים שאני אכשל, אני אעמוד לידו להחתים על עצומה. בזמני אחוז המעבר עמד על בין 8% ל-10%. אני עברתי את כל הבחינות בפעם הראשונה, וכמוני חלק גדול מחבריי, אבל אחוזי המעבר היו נמוכים משמעותית מאחוזי המעבר היום".

אז המחאות של הסטודנטים נגד הבחינות אינן במקומן?

פניני: "כאשר עושים בחינה שלאחריה אדם מקבל רישיון לכל החיים, היא צריכה לכסות את כל מרחב האפשרויות וכל מרחב הידע. אחוזי המעבר בעיני הם היום הם גבוהים מאוד. האחוזים הלכו וגברו עם השנים בגלל מחאות ובגצים שהוגשו, אבל בעניי במהות זו טעות. כאשר הולכים לקבל רישיון למקצוע לכל החיים חשוב שהבחינה תשקף כל סוגיה וכל בעיה.

"בעיה אחת שצריך לבדוק בבחינות היא שניתן לפתור אותה במסגרת הזמן. אין כזה מושג בחינה קשה. יש מושג של בחינה לא מתאימה למסגרת הזמן. אם שאלה חורגת מהחומר היא לא ראויה, אבל כל שאלה במסגרת החומר יכולה להיות בכל רמת קושי. אם מקור המחאה הוא בגלל שלא ניתן לפתור אותה במסגרת הזמן המוקדש, המחאה צודקת. אם המחאה היא כנגד זה שהשאלות היו קשות - אין כזה מושג. רואי-חשבון מתמודד כל החיים עם שאלות קשות".

"הקרדיט מגיע לסטודנטים שלנו"

במקביל לפרסום אחוזי המעבר הכלליים במבחני ההסמכה, התפרסמו היום גם המוסדות המובילים בשיעור המעבר, כאשר בראשם מככבת אוניברסיטת בן גוריון עם 80% עוברים. בכך עקפה האוניברסיטה בנגב מוסדות נחשבים, ובהם אונ' תל אביב עם 68% מעבר, האוניברסיטה העברית עם 55% בלבד ובר אילן עם 32% מעבר בלבד.

איך הגיעה אוניברסיטת בן גוריון להובלה, בפעם משמעותי? ד"ר כורש גליל, ראש תחום חשבונאות באוניברסיטת בן גוריון: "אני מרגיש שאנחנו עושים את הדברים כמו שצריך. התכנית שקודמתי בתפקיד בנתה היא מצוינת. מה שאפיין את הבחינה השנה זה שנשאלו שאלות לא רק על תכנים שנלמדים בשנת ההשלמה אלא גם על תכנים שנלמדים בשנים קודמות, ואני מאמין שהתלמידים שלנו הגיעו יותר מוכנים לכך.

"אבל הקרדיט מגיע לסטודנטים שנדרשה מהם הרבה עבודה קשה. יש להם מוטיבציה גבוה והם השקיעו מאמצים כדי להשיג את התוצאות. אנחנו לא זוקפים את הקרדיט לעצמנו. אנחנו שם כדי לתת להם את הכלים, והם אלה שעושים בהם שימוש".

הסטודנטים: מתגבשת עתירה

במטה המאבק של הסטודנטים לחשבונאות רואים בתוצאות תשובה לכל הטענות שלהם בעניין הבחינה האחרונה, אשר לטענתם הייתה בעייתית במישורים רבים. מהוועד המנהל של המאבק בבחינה בפיננסית מתקדמת מסרו כי "מתגבשת עתירה משפטית שתצא לפועל בימים הקרובים, באמצעות משרד עו"ד גולדפרב-זליגמן. אחוזי המעבר לא מתכתבים עם האחוזים בשנים האחרונות והינם נמוכים דראסטית. המועצה ללא תשובות לעניין, ומרצים מפחדים להתבטא נגד המועצה כתוצאה מאיומים שהופנו אליהם".

בהודעת מועצת רו"ח בעניין תוצאות הבחינות צוין בעניין זה, כי "רוב מכריע ממי שניגשו לראשונה לבחינה ההסמכה בביקורת חשבונות ובעיות ביקורת מיוחדות, ניגשו גם לבחינה בחשבונאות פיננסית מתקדמת. בעוד שביחס לבחינה בחשבונאות פיננסית נבדקו על-ידי המועצה טענות מצד הנבחנים - ואלה נדחו ע"י המועצה לאחר בדיקתן - ביחס לבחינה זו בביקורת לא נתקבלו כל טענות, אך שיעור המעבר הנמוך חזר על עצמו באופן מובהק". 

עוד כתבות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר