סגירה שלילית בת"א במחזור חריג, ת"א 35 איבד 1%

המסחר בתל אביב התנהל תחת לחץ בצל הירידות בשוקי העולם • טבע צנחה 2%, מניית בנק פועלים איבדה 1.2%, גזית גלוב ירדה 2.3% ומניית לאומי איבדה 1.5% • טאואר בלטה עם ירידה של 3.5%, אורמת צנחה ב-3%, הפניקס איבדה יותר מ-2% • מחזור המסחר בשוק המניות הסתכם ב-1.99 מיליארד שקל • בניו יורק המדדים נסחרים בירידות של עד 0.5%

הבורסה בתל אביב / צילום: רויטרס
הבורסה בתל אביב / צילום: רויטרס

סקירת המסחר בבורסה בתל-אביב: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:25

המדדים המובילים בבורסה בתל אביב סגרו את יום המסחר האחרון לשבוע זה בירידות חדות, וזאת בצל הלחץ שנרשם בשוקי העולם על רקע החשש מהעלאת הריבית בארה"ב. עיקר החשש בשווקים מיוחס לצעדים המנוגדים של הפד לעומת זה של הממשל. בעוד הפד מאיים להעלאות את הריבית, הממשל מגדיל את הגרעון, מה שמייקר את עלויות המימון. 

הירידות שנרשמו מוקדם יותר בבורסה בתל אביב התמתנו בסגירה, כאשר מדדת"א-35  איבד כ-1% לאחר נפילה של 2.4% מוקדם יותר; מדד הבנקים ירד ב-1.25% לאחר ירידה של 2.4% הבוקר; ומדד ת"א- 90  ירד 1.1%.

בסיכום השבועיים האחרונים, מדד ת"א 35 איבד 3.3% (מנגד עלה מתחילת השנה ב-5.2%); מדד ת"א 90 צנח ב-3.7% בשבועיים האחרונים (ורשם עלייה של 2.6% מתחילת השנה); מדד SME 60 רשם ירידה של 3.3% בשבועיים האחרונים ובכך השלים נפילה של 9.9% מתחילת השנה.

מניית טבע  צנחה 2%, מניית בנק פועלים  איבדה 1.2%, גזית גלוב  ירדה 2.3% ומניית לאומי  איבדה 1.5% ● טאואר  בלטה עם ירידה של 3.5%, אורמת  צנחה ב-3%, הפניקס  איבדה יותר מ-2%. מניית נבידאה  תיגרע מהמסחר ב-6 לדצמבר השנה.

מחזור המסחר בשוק המניות הסתכם ב-1.99 מיליארד שקל.

מה שלא עזר לעצירת הירידות הייתה התייחסותו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ למגמה בשווקים, עם הביקורת החריפה שמתח על התנהלות הבנק המרכזי האמריקאי. במהלך ביקורו בפנסילבניה הגיב טראמפ למתרחש בשווקים ואמר כי "אני חושב שהפד השתגע, אני חושב שהם עושים טעות, הם מהדקים יותר מדי". בנוגע לירידות החדות שנרשמו במסחר בארה"ב אמר טראמפ כי "זה תיקון שחיכינו לו הרבה זמן", והוסיף שוב כי "אני באמת לא מסכים עם מה שהפד עושה" - כשכוונתו למדיניות בה נוקט הפד, עם צעדיו לצמצום מוניטארי אחרי החלטתו להעלות את הריבית בשוק האמריקאי לפני כשבועיים, בפעם השלישית השנה, לטווח של 2%-2.5%.

בהתבטאותו האחרונה טראמפ המשיך את הביקורת שמתח על מדיניות הפד מוקדם יותר השבוע, אז ציין כי הוא לא אוהב את המהירות בה הפד מעלה את הריבית וכי הוא אוהב שיעורי ריבית נמוכים.

14:15

המדדים המובילים בבורסה בתל אביב נסחרים בשעה זו בירידות שהתמתנו לעומת הלחץ שהורגש הבוקר. מדד ת"א 35 מאבד כעת 1.3%, לאחר נפילה של 2.3% מוקדם יותר, ומדד הבנקים יורד ב-1.5%, לאחר ירידה של כ-2% מוקדם יותר.

מניית קומפיוגן  מזנקת בכ-10% על רקע הודעה. טאואר נופלת ב-3.7%, אלביט מערכות מאבדת 2.3%, חברה לישראל יורדת בשיעור דומה ומניית אורמת יורדת ב-2.4%.

13:15

המדדים המובילים בבורסה בתל אביב נסחרים בירידות חדות, וזאת על רקע הירידות בשוקי העולם, כאשר הבוקר שנחאי  צללה ביותר מ-5% ומדד הנאסד"ק  איבד אמש 4.1%. החוזים העתידיים מאותתים בשעה זו על המשך הירידות עם פתיחת המסחר בארה"ב, כאשר החוזים על מדד דאו ג'ונס מאבדים כ-1%.

מדד ת"א-35  מאבד 1.9%, מדד ת"א 90 נופל בשיעור דומה ות"א-בנקים-5  מאבד 1.95%.

כל מניות מדד ת"א 125, מלבד רמי לוי ופתאל החזקות, צבועות באדום.

על רקע הירידות בשוק המקומי, הבורסה הוציאה הודעה מיוחדת בנוגע לעדכון הפרמטרים לחישוב דרישת ביטחונות. בעקבות העליות בסטיות התקן בשוק הנגזרים, יעודכנו סטויות תקן ל-18% בנכסי הבסיס כמו: מדד הבנקים, מניית לאומי , מדד ת"א 125 ומניית גזית גלוב . לפי הודעת הבורסה, סטיות התקן למדד ת"א 35 והדולר מעודכנים בהתאם לסטיות התקן הגלומות בשוק, שהן: 18% ו-6% בהתאמה.

12:00

דרמה בשווקים: המדדים המובילים בבורסה בתל אביב נסחרים תחת לחץ כבד בעקבות הנפילות בשוקי העולם. אמש בניו יורק מדד הנאסד"ק צלל ביותר מ-4%, הבוקר באסיה שנחאי צללה ביותר מ-5%.

בשוק המקומי מדד ת"א 35 נופל ב-2.3%, ת"א 90 מאבד 2% ומדד הבנקים מאבד 2.4%. 

בשעה זו החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט מאותתים על המשך הירידות, ומאבדים יותר מ-1%.

לדברי יוטב קוסטיקה, כלכלן ראשי ומנהל השקעות במור בית השקעות: "כבר תקופה ארוכה יש תחושה קצת מעיקה בשווקים. זה נבע עד כה בעיקר ממלחמת הסחר והצמצום המוניטארי בארצות הברית. הביקורת החריפה של טראמפ על הפד מטרידה ואינה מוסיפה לביטחונם של המשקיעים ולכן, להערכתנו, הסיבה לירידות מוצדקת. השילוב של רמות שיא בשווקים במקביל להעלאות הריבית המהירות ומלחמת הסחר שפוגעת בלא מעט סקטורים בארה"ב מתדלק את המגמה השלילית שאנו רואים כעת".

קוסטיקה מוסיף כי בהקשר של מלחמת הסחר, ב-1 בינואר 2019 צפויים המכסים בסין בהיקף של 200 מיליארד דולר לעלות בפעימה השנייה ל-25%. "אם סוגיית הסחר לא תיפתר עד אז, ההשלכות על השווקים עלולות להיות שליליות. עם זאת, להערכתנו, כדי לחזק את מעמדו לקראת הבחירות בנובמבר, הנשיא טראמפ עשוי להגיע להסכם עם סין בדומה להסכם אליו הגיע עם מקסיקו וקנדה, וזה יכול להחזיר את השווקים למסלולם. בינתיים, אנחנו מעריכים שכדאי להיות זהירים בחשיפה המנייתית לחו"ל, לפחות עד שנדע האם ארה"ב וסין מגיעות לפתרון".

"בנוסף, צריך לקחת בחשבון שהמשך הירידות בשווקים עלולות להביא גם לשינוי בציפיות העלאות הריבית. כרגע ציפיות הריבית הן להעלאה נוספת ב-2018 ושתיים נוספות ב-2019, אבל אם הירידות יימשכו לא מן הנמנע שהציפיות הללו ישתנו", סיכם קוסטיקה.

10:00

המדדים המובילים בתל אביב נסחרים תחת לחץ בצל הנפילות בשווקים. אמש מדד נאסד"ק  צלל ביותר מ-4%, ומדד הפחד  זינק ב-43% במהלך המסחר. הבוקר באסיה הבורסה בשנחאי  הגיעה לנפילות של יותר מ-5%. בשוק המקומי מדד ת"א 35  צונח ב-1.6%, ת"א 90  נופל ב-2%, מדד הבנקים  צונח ב-1.9%. באירופה המסחר נפתח בירידות חדות, שם מדד הדאקס  מאבד 1.3% בהמשך לנפילה של 2% אתמול.

הלחץ בשווקים בעולם החל עם זינוק תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב בסוף השבוע האחרון, ונמשך על רקע החשש מהעלאת ריבית לנוכח נתונים חזקים מכיוון הכלכלה האמריקאית, לצד ירידה בביקושים לאג"ח הממשלתיות בארה"ב. החשש מקצב העלאות הריבית הביא את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לבקר בחריפות בצעד יוצא דופן את המדיניות של הפד, כשיצא נגד העלאות הריבית.

הפקיעה השבועית על מדד ת"א 35 בוצעה ברמה של 1,575.77 נקודות.

07:30

המסחר בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח היום על רקע המפולת בשווקים ברחבי העולם. החששות מפני העלאת הריבית גרמו ללחץ בשווקים, ואמש בבורסות ארה"ב צנחו בחדות המדדים המובילים, כשמדדי הדאו-ג'ונס  וה-S&P 500  צנחו בלמעלה מ-3% והנאסד"ק  צלל ב-4.1%. זה היה היום הגרוע ביותר של ה-S&P 500 מאז חודש פברואר, והיום החמישי ברציפות שהוא נסגר בירידות, מה שלא קרה מאז שנת 2016.

בורסות אסיה צונחות עכשיו, כאשר טוקיו  ושנחאי  צונחות בלמעלה מ-4%, ובורסת הונג קונג  יורדת בלמעלה מ-3.7%.

אתמול נסגרה הבורסה במגמה שלילית, כשמדד ת"א-35  איבד כ-1.4%, וכל מניות ת"א 35, מלבד פריגו  ואמות , נצבעו באדום.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ תקף הלילה את הפדרל ריזרב בראשותו של ג'רום פאוול. "אני סבור שהפד עושים טעות. לדעתי הפד השתגעו", אמר טראמפ, זאת בעקבות ההערכות כי הפד צופה העלאת ריבית נוספת השנה ועוד שלוש העלאות ריבית ב-2019. "אני ממש לא מסכים עם מה שהפד מתכוון לעשות", הוסיף.

הנשיא התייחס למפולת המניות בוול סטריט אמש ואמר כי הוא אינו מוטרד ממנה: "זה התיקון שציפינו לו".

כריסטין לגארד, יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, הגיבה לדבריו של טראמפ, ויצאה להגנה על ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב. "אני לא מתכוונת להאשים את ג'רום פאוול בשיגעון. לא לא, הוא וחברי הפד הנוספים מבססים את החלטותיהם בצורה רצינית ואחראית", היא אמרה.

מניית אימפרבה  זינקה אתמול בניו יורק ב-28%, לאחר שחברת הסייבר הודיעה כי היא נמכרת לקרן ההשקעות תומה בראבו תמורת כ-2.1 מיליארד דולר.

מניית ביוליין אר אקס  קפצה אתמול ביותר מ-8% בנאסד"ק; מנגד, מניית מארוול צנחה בכ-6%, פאלו אלטו  נפלה בכ-5% ומניית צ'ק פוינט  איבדה כ-3%.

בצד החיובי אתמול במסחר בניו יורק בלטו מניות פריגו , שעלתה כ-2%, ונבידאה , שטיפסה ביותר מ-3%.

מניית טבע  ירדה בניו יורק ב-0.7%, מלאנוקס  ירדה כ-2% ורדקום  צנחה ב-5.5%.