פרשת השחיתות ברמ"י: רב-סרן במיל' חסן גדיר - אחד העצורים

לפנות בוקר נעצרו 7 חשודים לחקירה באזהרה בחשד למעורבות בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים • בית המשפט האריך את מעצרו של גדיר ב-6 ימים • מעצרם של 5 חשודים נוספים ובהם עובדת הרשות הוארך גם כן • השופט בהתייחסו לעובדי רמ"י: "קיים חשד סביר הקושר את החשודים למיוחס להם"

חסן גדיר בדיון על הארכת מעצרו הערב / צילום: מנחם שטאובר
חסן גדיר בדיון על הארכת מעצרו הערב / צילום: מנחם שטאובר

לפני זמן קצר (ד') הסתיים דיון הארכת מעצרם של החשודים בפרשת השחיתות לכאורה, בה מעורבים שני עובדים ברשות מקרקעי ישראל, החשודים בין השאר, בלקיחת שוחד, כאשר מועד העבירות נכון לעכשיו הוא בשנת 2015. עוד נעצר בחשד למתן שוחד, איש עסקים מוכר מאוד מהמגזר הערבי הנמצא ככל הנראה בקשרי חברות עם אחד מעובדי רמ"י שנעצרו.

במסגרת הדיון שהתקיים בבית משפט השלום בראשון-לציון (השופט עמית מיכלס), הובאו בזה אחר זה, 7 חשודים בפרשה. למעט חשוד אחד (בן זוגה של עובדת רמ"י שנעצרה) ששוחרר למעצר-בית בתנאים מגבילים, מעצרם של יתר החשודים הוארך על-ידי השופט מיכלס בתקופות שונות שבין 5 ל-7 ימים. חשוד נוסף מובא כעת לדיון בהארכת מעצרו.

מעצרה של עובדת רמ"י שמעצרה הוארך ב-6 ימים היא עובדת וותיקה ביותר, העובדת ברשות מעל ל-25 שנים, ואין לה כל עבר פלילי. לפי מה שנמסר בדיון, לאחר שמסרה את גרסתה בפני היחידה החוקרת, בחרה העובדת לשמור על זכות השתיקה, תוך שהיא שומרת על שתיקה באופן גורף. יצוין כי בן זוגה, ששוחרר כאמור למעצר-בית בתנאים מגבילים, הוא חשוד מרכזי בפרשה, וקיים בעניינו חשד סביר הקושר אותו למיוחס לו.

מעצרו של עובד רמ"י הנוסף, חסן גדיר, הוארך ב-7 ימים עד לתאריך 16.10.18. גדיר, רב-סרן במיל', חשוד בין השאר בקבלת שוחד במספר מקרים, זאת תמורת מסירת מידע שלא כדין, על-מנת לקדם את תועלתם של אחרים בניגוד לחוק. עוד נודע במסגרת הדיון כי במסגרת תפקידו ברמ"י יש לו גישה למידע אשר עזר לו למסור את המידע האמור לחלק מיתר החשודים. החשוד לא שמר על זכות השתיקה במהלך חקירתו ומסר גרסה מלאה.

שמו של איש העסקים טרם הותר לפרסום, וזאת עקב צו עיכוב ביצוע שקיבל בנוגע לעניין זה, לצורך שקילת הגשת ערר לבית המשפט המחוזי. מהדיון בעניינו עולה כי הוא נעדר עבר פלילי, לא שמר על זכות השתיקה ושיתף פעולה עם החוקרים. עוד עולה כי סוף חקירתו על-ידי היחידה החוקרת פתח פתח לכיווני חקירה נוספים בעניינו. השופט מיכלס ציין, בשעה שהורה על הארכת מעצרו ב-5 ימים, כי ישנו חשד סביר הקושר את החשוד למיוחס לו.          

בפרשה מעורבים עוד שני עורכי דין ששמם נאסר לפרסום וכן מתווך נוסף (שהיה בעברו עורך דין), כולם בעלי קשרים כאלה או אחרים עם עובדי רמ"י במחוז הצפון. בית המשפט ציין במהלך הדיון מספר פעמים כי עוצמת הראיות הקושרות לכאורה את החשודים למעשים המיוחסים להם, היא גבוהה.

לשאלת הסנגורים, השיבו חוקרי היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) בלהב 433 כי מדובר בפרשה רחבת-היקף, בה מעורבים רבים, ובעניינה בוצעה חקירה סמויה מזה 5 חודשים. כמו כן, מתשובות החוקרים או יותר נכון מהתחמקותם, לא מן הנמנע שיבוצעו מעצרים נוספים ומכל מקום ייגבו עדויות נוספות.

בין החשדות: מעורבות בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים

היום לפנות בוקר נעצרו 7 חשודים לחקירה באזהרה בחשד למעורבות בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, גילוי בהפרת חובה וכן קשירת קשר לביצוע פשע. על-פי החשד, שני העובדים ברמ"י פעלו לכאורה במסגרת תפקידם וקיבלו כספי שוחד תמורת מסירת מידע שלא כדין לעורכי הדין ולגורמים נוספים אודות אנשים שעניינם נדון ברמ"י. במילים אחרות, נטען בעניינם של השניים כי הם קידמו לכאורה אינטרסים של לקוחות של עורכי הדין בתמורה לשוחד וטובות הנאה. עם מעצרם של החשודים נערכו חיפושים בבתיהם ובמשרדיהם.

משטרת ישראל מסרה כי היא תמשיך לחקור ולחשוף תהליכים פסולים, תוך ניגוד עניינים, וכן לחתור ולהגיע לכל מקום בו יש חשד לשחיתות ציבורית הפוגעת בסדרי השלטון ובאזרחים הנורמטיביים. 

מרשות מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "במסגרת חקירה של משטרת ישראל נעצרו שני עובדים באגף של אחד המרחבים. נעמיד לרשות המשטרה כל מידע שיידרש. מעבר לכך לא ניתן להרחיב. ברצוננו להדגיש כי אין מדובר בעובדים בכירים". 

*** גילוי נאות: רב-סרן במיל' חסן גדיר הוא בגדר חשוד בלבד במעשים המיוחסים לו. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, ולכן חסן גדיר הוא בחזקת חף מפשע, כל עוד לא הורשע בדין.