עושים אמריקה: ווייז מסתערת על שוק הקארפול בארה"ב

ווייז אומרת שהיא רוצה להושיב נוסעים במושבים הריקים במכוניות, ולהביא לצמצום מספר המכוניות על הכביש • השירות הושק לראשונה ב-2016, והוא זמין למשתמשים בישראל ובשש מדינות בארה"ב

אפליקציית קארפול של ווייז
אפליקציית קארפול של ווייז

חברת הניווט הישראלית ווייז, שבבעלות גוגל, הולכת בגדול על שוק הקארפול האמריקאי. החברה, שחנכה בישראל לאחרונה את שירות הנסיעות השיתופיות, תודיע בניו יורק במהלך השעות הקרובות על תחילתו של השירות בכל רחבי ארה"ב. שירות הקארפול מאפשר לנהגים להציע לנוסעים מזדמנים או קבועים להצטרף לנסיעות שהם עושים, ולהשתתף בעלות הנסיעה.

השירות הושק לראשונה ב-2016, והוא זמין למשתמשים בישראל ובשש מדינות בארה"ב. החברה אומרת שהיא רוצה למנף את טכנולוגיית הניווט המתקדמת שלה כדי לסייע לנהגים להושיב נוסעים במושבים הריקים במכוניות, ובכך להביא לצמצום מספר המכוניות על הכביש.

להצלחתו של השירות יש משמעות רבה לגוגל, שכן הוא מוסיף עוד משתמשים רבים לאפליקציה, שאינם בעלי מכוניות או נהגים, אלא נוסעים המבקשים להצטרף לנסיעה זמינה. להצלחת השירות בקנה מידה לאומי אמריקאי עשויה להיות השפעה גם על עסקיהם של שירותי נסיעות שיתופיות אחרים כמו של אובר או ליפט, אם כי השירותים אינם דומים אלא חלופיים. בווייז נהג אינו יכול להתפרנס מהסעת נוסעים והוא מוגבל לשתי נסיעות ביום. לעומת זה, עלות הנסיעה עבור הנוסע נמוכה הרבה יותר.

שירות Waze Carpool מאפשר לנהגים ולנוסעים לבחור שותפים לנסיעה שלהם. מנוע ההתאמה של ווייז אמור לאתר עבור המשתמש את האנשים המתאימים ביותר מבחינת יעד הנסיעה ומועדה, ואולם הנהגים עדיין נדרשים להתאים את מסלול הנסיעה ולאסוף את הנוסעים ממקום איסוף מוסכם. התשלום עבור ההשתתפות בנסיעה נקבע על ידי ווייז ומשולם באמצעות האפליקציה.

ההשקה בארצות הברית מעלה מדרגה את היקף הפעלת השירות החדש. ווייז מודיעה על שותפויות עם חברות שונות, שבהן יוצע קארפולינג בין העובדים. אחת השותפויות המעניינות היא עם 50 מרכזי אספקה של אמזון בארה"ב. שותפויות נוספות מוצעות באמצעות עיריות סוכנויות נסיעות, חברות שונות וארגונים חברתיים.