גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גוף מוסדי שלישי מבקש הבהרות על האירועים בפז: פסגות זימנה לפגישה את הדח"צים בחברה

בית ההשקעות זימן ארבעה דירקטורים החיצוניים בחברה במטרה לברר מה הוביל להתפטרותו של יו"ר החברה ● הפגישה נקבעה ל-17 באוקטובר, יומיים אחרי שאמורים להתמנות דירקטורים חדשים בחברה ● דירקטוריון פז מסר בתגובה: "הממשל התאגידי בפז מהטובים בישראל עם ציון מעל הממוצע"

יונה פוגל, מנכ"ל פז / צילום: תמר מצפי
יונה פוגל, מנכ"ל פז / צילום: תמר מצפי

ב-4 באוקטובר, למחרת התפטרותו של יצחק עזר, יו"ר קבוצת האנרגיה פז לשעבר מדירקטוריון פז, זימן בית ההשקעות פסגות, המחזיק ב-3.5% מהון המניות של פז את הדירקטורים החיצוניים בפז, מאירה גיט, אפרים צדקה, עמיקם (עמי) שפרן, ושאול צמח, לשיחה בפסגות. זאת, במטרה לברר מה הוביל להתפטרותו של עזר ומה קורה בחברה, כך נודע ל"גלובס".

לפי המידע שבידינו, הפגישה נקבעה לשבוע הבא, ל-17 באוקטובר, יומיים אחרי שאמורים להתמנות דירקטורים חדשים לפז. מכתבה של פסגות לחברי דירקטוריון פז הגיע לידי "גלובס". במכתב נאמר כי "הופתענו (פסגות) מהודעת החברה (פז) שפורסמה אתמול אודות התפטרותו של יו"ר החברה, מר יצחק עזר ועוד יותר מכך, מתוכן מכתב ההתפטרות המצביע על "שאלות כבדות משקל ביחס לממשל התאגידי הנוהג בחברה". בנוסף נכתב כי "אנו עוקבים באדיקות אחר תהליך מינוי הדירקטורים המבוצע בחברה ובנוסף אחר אסיפת בעלי המניות הקרובה העוסקת בנושא זה".

גורמים המקורבים לפסגות אמרו ל"גלובס" כי הפעילות הזאת של החברה מוכיחה כי פסגות פעלה במרץ ובאופן מיידי כדי לברר מה מתרחש בחברת האנרגיה.

בתוך כך, ממשיכה רשות ניירות ערך בהליך בדיקת האירועים שהובילו להתפטרות בשבוע שעבר של עזר ובכוונתה לבדוק גם את האירועים בחברה ובדירקטוריון שנחשפו אתמול בתחקיר "גלובס". בדיקת הרשות עוסקת בשאלות סביב הממשל התאגידי בפז.

התפטרות יו"ר פז מלמדת שרחוקה הדרך לממשל תאגידי תקין | נעמה סיקולר

הצעד שנקטה פסגות מצטרף למהלכים שביצעה קרן נוקד קפיטל, המחזיקה בכ-2% ממניות פז נפט. אחרי התפטרותו עזר, הקרן העלתה במכתב להנהלת פז ולדירקטוריון שלל טענות בנוגע להתנהלות הפיננסית והעסקית של החברה, שהובילה להתפטרותו. נוקד קפיטל, של רועי ורמוס ושלומי ברכה, דרשה כי דירקטוריון החברה ינהל דיון בנושאים הרלוונטיים. בנוקד גם התייחסו לביצועי מניית פז , שלגביה ציינו כי התשואה שהיא מציגה בשלוש השנים האחרונות, של כ-15%, נמוכה גם אבסולוטית וגם ביחס למתחרות, למרות תנאי רקע נוחים.

אתמול פנה גם בית ההשקעות מיטב דש לפז, בדרישה לכנס אסיפת בעלי מניות מיוחדת שתדון בשינוי תקנון החברה כך שמספר הדירקטורים בה יעמוד על לפחות עשרה, במקום תשעה כיום, ובהתאם, תחליט על מינוי דירקטור נוסף. עוד ביקש מיטב דש, המחזיק בכ-9% ממניות פז, כי עד לכינוס אותה אסיפה "לא ייערכו שינויים פרסונליים בזהות יו"ר הדירקטוריון ולא יבוצע מינוי של קבע לתפקיד יו"ר הדירקטוריון". בפז ציינו כי פניית מיטב דש "תועבר לדיון ובחינה על ידי דירקטוריון החברה".

האסיפה שמבקשים לכנס במיטב דש, היא נוסף לאסיפת בעלי המניות השנתית המתוכננת בשבוע הבא (16.10), בה יכריעו בעלי המניות בעניין שלושת חברי הדירקטוריון החדשים, שיצטרפו מבין שישה מועמדים.

פז בעלי מניות

"חברה שמתנהלת בליקוי מאורות"

גורם שהוא בעל אינטרס בנעשה בפז אמר לנו היום כי מה שקורה בפז ונחשף אמש ב"גלובס", זה "היפוך יוצרות מטורף, והתבלבלות". לדברי אותו גורם, במקום שהדירקטורים והמנכ"ל ינסו לקדם התייעלות בחברה עושה רושם שהמנכ"ל וחלק מהדירקטורים מעדיפים שהחברה תישאר בקיפאון. "זה שהמנכ"ל מתנגד ליישום תוכנית התייעלות וממסמס אותה, מצביע על סוג של חברה שמתנהלת בליקוי מאורות", אומר אותו גורם. לדבריו, "בסוף, החברה הזאת יכולה וצריכה להרוויח הרבה יותר כסף גם מצד ההוצאות וגם מצד ההכנסות. יש בחברה המון בשר, הרבה כפילויות. היא עובדת עם הרבה עודפי הון. לפני כמה שנים, עם הון עצמי יותר נמוך החברה עשתה רווח יותר גדול".

גורם נוסף המעורה בנעשה בפז עמו שוחחנו היום אומר שצדיק בינו ניהל את החברה בצורה טובה מאוד והוואקום שנותר אחרי שבינו עזב עוד לא התמלא. הוא הביע תקווה כי השינויים הצפויים בדירקטוריון פז ומינוי של יושב ראש חדש, יביאו לשינוי המיוחל בפז. "החברה לא יכולה להמשיך להתנהל ללא התייעלות וללא תשואה משמעותית יותר על ההון", הוא אמר.

כדור השלג ממשיך להתגלגל

עזר הודיע על התפטרותו ב-2 באוקטובר. במכתב ההתפטרות, מתח עזר ביקורת חדה על דירקטוריון והנהלת החברה בראשותו של יונה פוגל: "מזה תקופה נתגלעו מחלוקות עמוקות ביני (ולא רק ביני) לבין רוב חברי הדירקטוריון וההנהלה על דרך ניהול החברה, המבנה הארגוני שלה וכן ביחס לאסטרטגיה העתידית שלה החברה,, כתב עזר והוסיף כי לדעתו, "הדרך שבה ניהלה ועדת המינויים של הדירקטוריון את בחירת המומלצים על ידה מעלה שאלות כבודות ביחס לממשל התאגידי הנהוג בחברה". עם ההתפטרות, גדל הקרע בתוך הדירקטוריון, רשות ניירות ערך הודיעה כי היא תבדוק את האירועים שהובילו להתפטרות של עזר, והחל להתגלגל כדור שלג שלא ברור היכן ייעצר.

בתחקיר שפרסמנו אמש חשפנו לראשונה עדויות על שורה של אירועים שהתרחשו בתוך דירקטוריון פז ואת הקרע החריף שהתגלע בתוך דירקטוריון החברה שיצר שני מחנות. את מחנה המנכ"ל, יונה פוגל, שכולל את הדירקטורים מאירה גיט, אפרים צדקה, וגבי רוטר. ואת מחנה היו"ר המתפטר, יצחק עזר" שכולל את הדירקטורים אריק שוק, רויטל אבירם ופרופ' מנחם ברנר.

המחלוקת המרכזית בין שני המחנות שנחשפה בתחקיר "גלובס" נגעה להליכי ההתייעלות בפז. גורם המעורה בנעשה בפז אמר לנו כי "החבורה של עזר ושות'" חושבת כבר חודשים שנדרש בפז שינוי כיוון משמעותי לאור הכיוון של הירידה במחירי הנפט ומסיבות נוספות. הוא תיאר בפנינו חברה מאוד לא יעילה, שלמעשה מורכבת מכמה חברות בנות, ומעומס של כפילויות ניהוליות. לדבריו, קבוצת "מחנה עזר" לחצה על פוגל במשך חודשים להעביר החלטה על תוכנית התייעלות מאסיבית שבמרכזה חיסול אותן הכפילויות ופיטורים בהיקף שיחסוך 100 מיליון שקל בשנה.

אירוע משמעותי נוסף בדירקטוריון שחשפנו אתמול נגע להלוואת "און קול" בסך 800 מיליון שקל שלדברי גורם המעורה בנעשה בדירקטוריון פז, לקח פוגל בשם החברה לפני כמה שבועות ללא יידוע הדירקטורים. לפי אותה עדות, פוגל לקח את ההלוואה ליומיים מגופים ישראלים וגרם בכך לחשיפה משפטית אפשרית מול בעלי החוב, ללא שיידע על כך את הדירקטוריון. 

מדירקטוריון פז נמסר כי "הטענה לגבי האשראי (הלוואה) עלתה, נדונה ונדחתה על ידי דירקטוריון החברה. בישיבת דירקטוריון עלתה טענה ללקיחת אשראי 'און קול' על ידי גזברות החברה, לתשלום בגין רכישת נפט גולמי החורגת מסמכות וללא דיווח. בישיבה הוצגו החלטות דירקטוריון המאשרות לקיחת אשראי 'און קול' כנגד פיקדונות הקיימים בחברה ובהתאם למסגרת האשראי המאושרת והחלטות המאשרות את סמכות הגזברות. בדיון נמצא שפעלו בתהליכי עבודה רגילים ובהתאם לסמכויות, והטענה נדחתה. אופן הדיווח הינו כמקובל בחברה ב-11 השנים החולפות. יצוין כי מדובר באשראי 'און קול' הנלקח במהלך העסקים הרגיל בהתאם לצרכי החברה ובריבית טובה. פרטים נוספים מפורטים בביאור 7ג' לדוחות הכספיים של החברה לשנת 2017". 

מדירקטוריון פז נמסר בתגובה: "הממשל התאגידי בפז הוא מהטובים במשק בישראלי, וכך קבעה גם רק לאחרונה חברת אנטרופי שבחנה את הנושא בשנה האחרונה והעניקה לחברה ציון גבוה מעל הממוצע. פסגות ביקשו מפגש עם הדירקטורים החיצוניים והדירקטוריון נענה לבקשתם בשמחה, כחלק ממערכת יחסים שקופה ומתמשכת בין החברה לבעלי המניות שלה".

עוד כתבות

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר