"שני בכירים ברמ"י נעצרו בחשד לשוחד": ריטואל קבוע של קרקעות, עסקאות, תקציבי ענק וחדרי חקירות

שני בכירים ברשות מקרקעי ישראל נעצרו אתמול בחשד שלקחו שוחד • החיבור בין קרקעות וכסף הוביל בשנים האחרונות שורה של עובדים ברמ"י לחדרי החקירות • אלא שמה שמתחיל לעתים כפרשייה חמורה, מסתיים לא אחת בלא כלום • בדיקת "גלובס"

פרוייקט הולילנד  / צילום: אבי שאולי
פרוייקט הולילנד / צילום: אבי שאולי

שני עובדי המחוז הצפוני של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) נעצרו אתמול לחקירה בחשד למעורבות בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים. לפי הודעת המשטרה, השניים, ובהם סא"ל במיל' חסן גאדיר, חשודים בקבלת שוחד כספי תמורת מסירת מידע שלא כדין לגורמים שונים. בשנים האחרונות היו מעורבים עובדי רמ"י (שנקרא בעבר מנהל מקרקעי ישראל) שוב ושוב בפרשות פליליות, ללא קשר לפרשה הנוכחית שנמצאת רק בתחילתה. בדיקת "גלובס" מגלה כי בחלק ניכר מהמקרים מה שנראה בתחילה כעבירות ציבוריות משמעותיות, מסתיים בקול ענות חלושה

מהולילנד ועד הפרשיות במחוז המרכז

ב-2009 נגזרו על עודד טל ששימש בעבר כמ"מ מנהל מחוז מרכז במינהל מקרקעי ישראל 45 חודשי מאסר. זאת אחרי שהורשע בשלוש עבירות, של קבלת שוחד מאיש העסקים דודי אפל, מיו"ר פולאר לשעבר אביגדור קלנר ומהקבלן סמי מצלאווי, וכן בשלוש עבירות של הפרת אמונים. טל הורשע, בין היתר, בהטיית חוזה ההרשאה לטובת מגדל הזוהר ובהפחתת חוב חכירה על ביתו של אפל בתל-ברוך. בתמורה, אמור היה אפל להעסיק את אשתו של טל במגדל הזוהר ולפעול בממשלה להדחת מנהל המינהל דאז, עו"ד אבי דרכסלר, כדי שימונה מנהל אחר שיקדם יותר את טל. השופט דן מור שהרשיע את טל, ציין בגזר הדין כי חומרת מעשי הנאשם "זועקת למרחוק" ומעשיו "מטילים קלון על השירות הציבורי".

פרשייה נוספת שהתמקדה במחוז המרכז במינהל, התרחשה ב-2008, לאחר חקירה שכללה החדרת סוכן סמוי למחלקת החוזים במינהל. בפרשה היו מעורבים ראש מדור חוזים דאז עופר עידה וראש ענף במחלקת שירות מרחבי במנהל, דרור פוטרמן. עידה הורשע ב-2011 במסגרת הסדר טיעון, שכלל בין היתר עבירות של קבלת שוחד וקבלת דבר במרמה. הושתו עליו 15 חודשי מאסר וקנס כספי בסך 25 אלף שקל. פוטרמן הורשע תחילה בעבירות מרמה והפרת אמונים, אך בית משפט השלום בתל-אביב ביטל את הרשעתו (בהסכמת הפרקליטות ולאור המלצת שירות המבחן) ודן אותו ל-200 שעות שירות לתועלת הציבור.

באפריל 2010 פרצה פרשת הולילנד, במסגרתה הואשמו לאחר מכן עובדי ציבור רבים (ובראשם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט) ואנשי עסקים בעבירות שונות. בין הנאשמים היה יעקב אפרתי ששימש בין 2008-2001 כראש מינהל מקרקעי ישראל. בכתב האישום נטען כי אפרתי קיבל שוחד של לפחות 45 אלף שקל מאיש העסקים דני דנקנר (שהורשע בפרשה) באמצעות מאיר רבין (אחיינו של אפרתי, שהורשע אף הוא). זאת בתמורה לסיוע בקידום הסדר מקרקעין עבור חברת תעשיות מלח שהייתה בבעלות משפחת דנקנר. אפרתי זוכה בפרשה על-ידי השופט דוד רוזן מחמת הספק.

פרשת ליברמן-לנגנטל

ב-2015 התפוצצה פרשת "ליברמן-לנגנטל" בה היו מעורבים מנהל רמ"י לשעבר בנצי ליברמן וחבר הכנסת לשעבר נחום לנגנטל, ששהו אף במעצר בית מספר ימים במסגרת חקירת הפרשה. ליברמן נחשד כי עת כיהן בתפקיד מנהל הרשות, ביצע, בין השאר, פעולות לקידום הטיפול בעסקאות נדל"ן שונות של חברת הבנייה קרדן, שבה שימש כיועץ חיצוני בטרם הצטרף לרמ"י, והכל תוך שהוא פועל בניגוד עניינים. פעולות אלה, בוצעו לפי החשדות שהיו קיימות אז, בסיוע למקורבו, חבר הכנסת לשעבר לנגנטל. בתום החקירה הוחלט שלא להגיש כתבי אישום. עם זאת באגף המשמעת בנציבות שירות המדינה, הוחלט להגיש לבית הדין המשמעתי של עובדי המדינה תובענה משמעתית נגד ליברמן. ההליך עדין מתנהל.

בפרשה אחרת מ-2015 הורשע מנהל מחוז ירושלים בעבר חמי כסיף, במסגרת הסדר טיעון בחריגות בנייה בנחלתו במושב בית חנן. הוא נדון לקנס של 75 אלף שקל. בעקבות ההרשעה הודיע כסיף על פרישתו מרמ"י והתחייב שלא להתמודד על תפקיד ציבורי ב-7 השנים הקרובות.

בכיר אחר שנאלץ לעזור את רמ"י לאחר הרשעה פלילית הוא הממונה על הפיקוח במחוז מרכז לשעבר, אהוד גבריאלי. בפברואר השנה הוא נידון ל-7 חודשי מאסר בפועל וכן הושת עליו קנס כספי של 25 אלף שקל. זאת לאחר שהורשע כי פעל בניגוד עניינים כשאישר לחברו להוציא פסולת מאתר של הרשות ללא מכרז. "במעשיו של הנאשם דבק פסול מוסרי המצדיק גינוי והוקעה מוסרית וציבורית", נכתב בגזר דינו. גבריאלי הגיש ערעור שמתברר בימים אלה.

מרמ"י נמסר בתגובה: "אנו מוסד ממלכתי ובו מאות עובדים. אין להטיל דופי בעובדים המסורים בשל חקירות כאלה ואחרות. מה גם שחלק ניכר מהחקירות הסתיים ללא הרשעות פליליות".

*** גילוי נאות: סגן אלוף במיל' חסן גדיר הוא בגדר חשוד בלבד במעשים המיוחסים לו. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, ולכן חסן גדיר הוא בחזקת חף מפשע, כל עוד לא הורשע בדין.