פאוור סנטר | בלעדי

חגי תשרי חלשים לרשתות האופנה והקניונים: ירידה של 7% במכירות

נתוני ריס שהגיעו לידי "גלובס" מגלים כי גם הפאוור סנטרים ירדו בשיעור דומה • הסיבה העיקרית: העיתוי של ימי החגים לעומת השנה שעברה • מדד המכירות למ"ר צנח גם הוא ורשם ירידה של יותר מ-9% בפריסה ארצית, עם ירידה של 9.4% בקניונים ו-10.4% בפאוור סנטרים

חנות בגדים / צילום: שני מוזס
חנות בגדים / צילום: שני מוזס

חגי תשרי חלשים לרשתות האופנה והקניונים. ירידה של כמעט 7% נרשמה בפדיונות במכירות בקניונים בחגי תשרי לעומת התקופה המקבילה אשתקד - כך עולה מנתוני חברת ריס הבודקת 2,900 חנויות זהות בעיקר בתחום האופנה, שהגיעו לידי "גלובס". ירידה דומה נרשמה גם בקניונים (6.8%) וגם בפאוור סנטרים (6.9%). עוד מגלים הנתונים כי מדד המכירות למ"ר צנח גם הוא ורשם ירידה של למעלה מ-9% בפריסה ארצית, עם ירידה של 9.4% בקניונים ו-10.4% בפאוור סנטרים.

הירידות הללו נרשמו לאחר שבשנה שעברה החגים דווקא היטיבו עם הרשתות ומרכזי הקניות, או אז נרשמה עלייה של 3.8% במכירות למ"ר בתקופת החגים, כשהקניונים הציגו עלייה של למעלה מ-4%, והפאוור סנטרים גדלו ב-3.5%.

ובכל זאת, לפני ההזדעקות בשל הירידה הדרמטית, ריס מפרטת כיצד התבצעה הבדיקה, מה שיכול להסביר לפחות חלק מהירידות. בריס השוו את תוצאות המכירה של תקופת הקניות במהלך 29 ימים ב-2018, לעומת 28 ימים 2017. עוד מסייגים בריס כי ב-2017 היו 5 פעמים מוצאי שבת או חג במהלך התקופה שנמדדה, זאת לעומת 6 פעמים השנה. מדובר בימים בהם הפעילות באופן טבעי נמוכה יותר, מה שעשוי להסביר מעט מהירידה.

פדיונות ומכירות חגי תשרי
 פדיונות ומכירות חגי תשרי

בגלל העיתוי של החגים

"נתוני ריס הושפעו לשלילה בחודש ספטמבר בשל עיתוי חגי תשרי. ראשית, החגים היו צמודים לחודש אוגוסט שמאופיין בעומס הוצאות של משקי-הבית, כך שסביר כי הקניות במהלך החגים דוללו במידה מה", אומרת ל"גלובס" שירה אחיעז, אנליסטית בבית ההשקעות אי.בי.אי. בנוסף, במהלך חודש ספטמבר נרשמו ימי חופשה מרובים, כך שהרשתות התמודדו עם 8 חצאי ימי עבודה (4 ימי שישי, 4 ערבי חג).

בהקשר זה מוסיפה אחיעז כי "על פניו, המכירות בימי שישי וערבי חג אמורות להיות חזקות, אך ריבוי ימי העבודה המקוצרים צפוי להערכתנו לקזז חלק מהתרומה". כמו כן, לדבריה, העלייה הניכרת במספר הישראלים שניצלו תקופה זאת לטובת חופשה בחו"ל עלול להעיב על הצמיחה בשורה העליונה בענף.

גורם בכיר בענף טוען כי אין מה להתרגש. "אין כאן דרמה, וזה היה מאוד צפוי. כל החגים יצאו באמצע השבוע, והיו מעט מאוד ימי עבודה מסחריים. הימים שעבדו היו חזקים, אבל ימי החופשה הורידו את הממוצע משמעותית".

עליות בביג פאשן באשדוד ובבילו סנטר

ריס מציינת לחיוב שני קניונים שהציגו תוצאות טובות יותר בתקופת החגים - קניון ביג פאשן אשדוד, שרשם עלייה של 4.7% ביחס לשנה שעברה; ומתחם ההאוטלט בילו סנטר של קבוצת קניוני עופר, שרשם עלייה במכירות של כ-4.6% ביחס לחגי תשרי אשתקד.

בבחינת נתוני המכירה של ריס מתחילת 2018, הנתונים מציגים יציבות עם ירידה מינורית של כחצי אחוז במכירות בחודש ינואר עד ספטמבר ביחס לתקופה המקבילה ב-2017, וזאת על אף שקצב הצמיחה של האוכלוסייה עומד על כ-2% בשנה.

הקניונים שמציינת ריס לחיוב בחודשים ינואר עד ספטמבר הם קניון עזריאלי איילון, שמציג מכירות של 77 שקל למ"ר עם עלייה של 3.2%; והקניון הגדול בפתח-תקווה, שמציג מכירות 89 שקל למ"ר ורשם עלייה של 2.3%. ריס מציינת לחיוב גם את ביג אילת (עלייה של 6%), עזריאלי הנגב (עלייה של 5.8%), והגרנד קניון באר-שבע עם עלייה בשיעור דומה.

אלא שלצד האופטימיות המסוימת כדאי לזכור דבר נוסף: מדד ריס משקף רשתות קמעונאיות חזקות בקניונים המובילים, וכמעט ואינו מייצג את הסוחרים הפרטיים, ולכן הוא מוטה לטובה באופן קבוע, בעוד שמי שסובל מהירידה במכירות הם דווקא הרשתות הקטנות יותר והסוחרים הפרטיים בקניונים הגדולים, שגם מתקשים יותר להיאבק על גובה דמי השכירות, משום שכוחם מול הקניונים נמוך יותר.

תמיר בן שחר, ממשרד הייעוץ צ'מנסקי בן שחר, אומר בשיחה עם "גלובס" כי "במדינה שבה יש גידול של 2% באוכלוסייה, כשההוצאה הפרטית גדלה בין 2% ל-5% בשנים האחרונות, היינו מצפים לגידול במכירות בקניונים של בין 5% ל-7%. אנחנו לא רואים גידול גם אצל קבוצות הגדולות עם הקניונים הטובים בישראל, וזה אומר שהמצב לא מזהיר. גם בחגים היה קיטון, ונשאלת השאלה מה הולך להיות לקראת החורף ששוב עלול להיות חם".