התפטרתם והתחרטתם? המעסיק חייב לנמק למה לא יקבל אתכם שוב

לפי ההלכה הנוהגת, המעסיק אינו חייב לקבל חזרה מהודעת התפטרות אם העובד מסר אותה לאחר שבועיים מיום התפטרותו • אולם בפסיקה תקדימית נקבע כי חובת המעסיק לשמוע את העובד ולנמק את סירובו לקבל את החזרה מהודעת ההתפטרות

פיטורי עובדים / צילום: Shutterstock
פיטורי עובדים / צילום: Shutterstock

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב קובע: מעסיק שמסרב לקבל מעובד הודעה שמבטלת הודעת התפטרות, חייב לנמק לעובד מדוע הוא מסרב לבקשה. פסק הדין התקדימי התקבל על-ידי השופט אורן שגב בעתירה שהגישה התובעת ליאת חבאני נגד מעסיקה לשעבר, רוני נווה, בעל עסק להכנת טפסי הודעה על תאונות לחברות ביטוח.

חבאני עבדה אצל נווה במשך שש שנים וחצי ואז הודיעה על החלטת להתפטר בשל טיפול שהיא נדרשה לעבור. לאחר שבועיים מיום העבודה - שבמהלכם עבדה חבאני במסגרת תקופת ההודעה המוקדמת שנתנה למעסיק - היא הודיעה למנהל שלה כי היא חוזרת בה מהודעת ההתפטרות. זאת לדבריה, משום שנודע לה שהיא זכאית להיעדר מהעבודה בזמן הטיפול. אולם המעסיק השיב לה כי היא מנועה מלחזור בה מהודעת ההתפטרות, משום שכבר חלפו שבועיים מיום ההודעה. בעקבות זאת הגיעו לסיומם יחסי העבודה בין הצדדים.

תשלום מלוא הפיצויים

לפי פסק הדין של שגב, המעסיק לא ערך כל שיחה עם העובדת כדי לנסות ולהבין מדוע ניתנה הודעת ההתפטרות מלכתחילה ומדוע כעת העובדת חוזרת בה ממנה, ולמעשה מנע כל אפשרות שהודעת הביטול תישקל.

בהתאם להלכה הנוהגת, לאחר תקופה של שבועיים מיום ההתפטרות, המעסיק לא חייב לקבל את הודעת הביטול. זאת, בניגוד למקרה שבו הודעת התפטרות ניתנה בעידנא דריתחא, והודעת הביטול נמסרה בסמוך לאחר מכן - במקרה כזה המעסיק חייב לקבל את הודעת הביטול.

במקרה הנדון לא מדובר על הודעת התפטרות שניתנה בעידנא דריתחא, ואין מחלוקת שהודעת הביטול נמסרה לאחר שבועיים ימים.  למען שלמות התמונה, ייאמר כי המעסיק שילם לתובעת את מלוא פיצויי הפיטורים. זאת, למרות שאין חולק שהעובדת לא פוטרה אלא התפטרה.

חובת תום-הלב וההגינות

בית הדין פסק כי גם כשהודעת הביטול ניתנת לאחר שבועיים, "חובת תום-הלב וההגינות מחייבת את המעסיק, לכל הפחות לשמוע את נימוקי העובד מדוע החליט לחזור בו מהודעת ההתפטרות, ובמקרה שהוא אינו חפץ לקבל את הודעת הביטול, עליו לנמק זאת בפני העובד".

עוד נפסק כי חובת המעסיק לשמוע את העובד ולנמק את סירובו לקבל את החזרה מהודעת ההתפטרות, מוגברת בזמן שמדובר בעובד שעבד תקופה משמעותית, כמו במקרה הנדון. בית הדין הבהיר כי אין מדובר בחובת שימוע, כי אם בחובת הנמקה מרוככת, שנובעת מחובתם של הצדדים ליחסי עבודה לנהוג בתום-לב ובהגינות זה כלפי האחר.

עוד הובהר כי "לא חלה על המעסיק החובה לקבל בפועל את הודעת הביטול לאחר שחלפו שבועיים ימים ממתן הודעת ההתפטרות, כי אם רק לשמוע את העובד, לשקול בנפש חפצה את בקשתו לבטל את ההודעה ולנמק לעובד מדוע הוא מסרב לקבל אותה, ככל שהוא אכן מסרב".

באשר לפיצוי הראוי, נפסק כי בשים לב לכך שמדובר בהלכה חדשה ובכך שהמעסיק נהג באופן הגון עם התובעת, כששילם לה את מלוא פיצויי הפיטורים (למרות שהעובדת התפטרה ולא פוטרה) הפיצוי הראוי בגין הפרת חובת תום-הלב, יועמד על סכום השווה למחצית השכר החודשי - ובמקרה זה פיצוי בגובה של 3,500 שקל.