החללית הישראלית הראשונה לירח תחכה לשנה הבאה

עמותת SpaceIL מודיעה על הדחייה בעקבות החלטת חברת השיגור של החללית, SpaceX של אלון מאסק • מנכ"ל SpaceIL, ד"ר עידו ענתבי: "חלון השיגור החדש יאפשר להעלות את רמת המוכנות"

מועד השיגור של החללית הישראלית הראשונה לירח שפיתחו עמותת SpaceIL בשיתוף התעשייה האווירית נדחה לתחילת 2019. בחודש יולי הודיעה העמותה כי החללית תשוגר לחלל בחודש דצמבר ותנחת על הירח ב-13 בפברואר, אך כעת SpaceIL מודיעה על דחייה של מספר שבועות בעקבות החלטה של חברת השיגור של החללית, SpaceX של אלון מאסק. לדברי העמותה, הדחייה נובעת מגורמים שאינם תלויים בה. מנכ"ל SpaceIL ד"ר עידו ענתבי אמר כי "חלון השיגור החדש יאפשר לנו לבצע בדיקות נוספות ולהעלות את רמת המוכנות שלנו למשימה".

עוד נמסר מהעמותה כי סדרת הבדיקות והניסויים בחללית, המתבצעים במפעל החלל של התעשייה האווירית ובוחנים את עמידותה בחלל, מתקדמת לפי התכנון וכי כל הניסויים עד כה הושלמו בהצלחה. בין היתר נערכו ניסויי הרעדה ובדיקות רעש אקוסטי קיצוני שמדמות את תנאי השיגור, והשבוע החל הניסוי המורכב ביותר שיחשוף את החללית לתנאי ואקום וטמפרטורות חום וקור קיצוניות במשך שבועיים.

בתוך כך, הודיעה סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע כי תתמוך בפרויקטים של עמותת SpaceIL בסכום של עד 7.25 מיליון שקלים, בהם מיזם החללית הישראלית והמחקר המדעי שתבצע על הירח, פעילויות חינוכיות בבתי ספר ועוד. "מיזם פיתוח ושיגור החללית של SpaceIL לירח יקנה למדינת ישראל יתרון בחקר החלל ובפיתוח טכנולוגיות חלל" אמר היום שר המדע אופיר אקוניס והוסיף כי "הפרויקט מעורר גאווה לאומית רחבה". בעבר העניקה הסוכנות שני מיליון שקלים לעמותה.

SpaceIL וסוכנות החלל הישראלית אף ישתפו פעולה עם נאס"א כדי לשפר את יכולת המעקב והתקשורת עם החללית בזמן המשימה. באמצעות רפלקטור לייזר שיותקן עליה תוכל נאס"א לאתר את מיקום החללית על הירח, והעמותה גם תשתף אותה בנתונים שיתקבלו מהניסוי המדעי שתבצע לאחר הנחיתה.

לפי SpaceIL, החללית אמורה להיות הקטנה ביותר שמיועדת לנחות על הירח: גובהה מטר וחצי, רוחבה כשני מטרים ובעת הנחיתה, היא תשקול 180 ק"ג בלבד. החללית צפויה להתנתק מטיל השיגור חצי שעה אחרי השיגור, ולהקיף את כדור הארץ במסלולים אליפטיים. כשקצה המסלול האליפטי יגיע לקרבת הירח, החללית תקיף אותו עד לעיתוי המתאים להיכנס לתהליך הנחיתה, שיבוצע בצורה אוטונומית בידי מערכת בקרת הניווט של החללית.

עם הנחיתה על הירח תציב עליו החללית את דגל ישראל, ותעביר צילומי סטילס, וידאו ואף תמונת סלפי. לאחר מכן החללית תחל בביצוע מדידות של השדה המגנטי במסגרת הניסוי המבוצע בשיתוף פעולה עם מכון ויצמן. לאחר יומיים החללית תסיים את משימתה ותישאר על הירח. המדינות היחידות שנחתו על הירח עד היום הן ארה"ב, בריה"מ לשעבר וסין.