הפרטה | בלעדי

עובדי צה"ל: המדינה מובילה להפרטת ייצור הטנקים והנגמ"שים

ארגון עובדי צה"ל מתכוון להחרים את טקס חגיגי שנקבע למחר להנחת אבן-פינה להקמת המרכז החדש בצפון לייצור הטנקים והנגמ"שים המשמשים את צה"ל • בארגון מוחים על ההחלטה להעתיק בשנים הקרובות את הפעילות לציפורית, בטענה כי משרד הביטחון מתעלם מעובדיהם, שעלולים לאבד בשל כך את פרנסתם

יו"ר ארגון עובדי צה"ל, משה פרידמן / צילום: ארגון עובדי צה"ל
יו"ר ארגון עובדי צה"ל, משה פרידמן / צילום: ארגון עובדי צה"ל

ארגון עובדי צה"ל מתכוון להחרים את טקס חגיגי שנקבע למחר (ה'), להנחת אבן-פינה להקמת המרכז החדש בצפון לייצור הטנקים והנגמ"שים המשמשים את צה"ל. מדובר במרכז השיקום והאחזקה החדש (מש"א) שמתוכנן לקום בשנים הקרובות באזור התעשייה ציפורית הסמוך לנצרת עילית. הפעילות במרכז החדש תרכז פעילויות ייצור והרכבה שנעשות כיום במרכזי שיקום ואחזקה שמשרד הביטחון מפעיל בתל-השומר ובחיפה, שבהם מועסקים אלפי אזרחים עובדי צה"ל ומשרתים עוד מאות אנשי קבע וחיילים.

בארגון עובדי צה"ל מוחים על ההחלטה להעתיק בשנים הקרובות את הפעילות ממרכזים אלה לציפורית, בטענה כי משרד הביטחון מתעלם מעובדיהם, שעלולים לאבד בשל כך את פרנסתם: "אין מדובר בעובדים שיכולים להעתיק את מקום המגורים שלהם בשלב זה של חייהם או לנסוע מדי יום במשך שעות ארוכות למקום עבודתם", אמר יו"ר הארגון, משה פרידמן, ל"גלובס". "עם העתקת המש"א לציפורית הם ייאלצו לפרוש, צה"ל ומערכת הביטחון יאבדו מוקדי ידע של עשרות שנים, ובשל המחסור בכוח-אדם מיומן באזור הצפון - לא יימצאו עובדים מתאימים בעלי הסיווג הביטחוני הדרוש כדי לאייש את קווי היצור וההרכבה".

בליבת הפעילות שנעשית במרכזי השיקום והאחזקה של משרד הביטחון - הייצור של טנקי המרכבה סימן 4 שמשמשמים את כוחות השריון של צה"ל. עיקר הייצור של הטנקים נעשה במש"א שבתל-השומר. לצד קו זה פועל קו ההרכבה של הנמ"ר - נגמ"ש המשמש את יחידות השדה של צה"ל; ובעתיד יורכבו במקום גם הנגמ"שים הגלגליים העתידיים של הצבא, המכונים "איתן".

ההחלטה להעתיק את מרכזי הייצור לציפורית התקבלה בתום עבודת מטה של משרדי הממשלה השונים, בהובלת משרד הביטחון. המעבר מתוכנן לעשור הקרוב, בהשקעה של מיליארדי שקלים, ובמסגרתו יפונו קרקעות בהיקף של מאות דונמים באזורי ביקוש ויוכשרו לבנייה למגורים.

על-פי הערכות, מדי שנה צה"ל מייצר עשרות טנקי מרכבה סימן 4 במש"א בתל-השומר, וזאת בהשקעה של כמעט מיליארד שקל. בנוסף מיוצרים באתר זה עוד עשרות נגמ"שים בכל שנה: "לא נעשו בדיקות היתכנות לגיוס כוח-האדם המתאים במש"א החדש בציפורית, ויש לי יותר מתחושה שמדובר בהפרטה ובחיסול העבודה המאורגנת, כך שבסופו של דבר יועסקו בקווים אלה עובדי קבלן - על חשבון מטה לחמם של עובדי צה"ל".

ארגון עובדי צה"ל טען עוד כי הוא נחשף לטקס הנחת אבן-הפינה שמתוכנן להיערך מחר בציפורית באקראי, וזאת בזמן שפניות שעשה למשרד המשרד הביטחון בניסיון להשמיע את הסתייגותו מהתוכנית ולקיים משא-ומתן שיבטיח את זכויות העובדים, זכו ליחס מתעלם: "לא נשתתף בטקס הזה, וברור לכל שהעתקת המש"א לא תתחרש בלי שייחתם הסכם קיבוצי", אמר פרידמן.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה כי "העתקתו לצפון הארץ של המש"א ובו מפעל טנק המרכבה, הוא פרויקט לאומי ראשון במעלה ויביא לפינוי של כ 670 דונם באזורי ביקוש במטרופולין תל-אביב, חיפה וראשון-לציון ולמאות רבות של מקומות עבודה לגליל.

"אזור התעשייה ציפורית נמצא כמתאים ביותר בתום עבודת מטה ממושכת ויסודית, ואף אושר בהחלטת הממשלה בנושא מהשנה שעברה. בניגוד לנטען, הפרויקט בינו הבעת אמון מלאה של מערכת הביטחון במש"א ובעובדיו - ולא להפך. ארגון עובדי צה"ל שותף, מעורב ומכיר את התוכנית לעומק".