מעלות: יחסי העבודה בנמל אשדוד יפגעו בהכנסותיו השנה

ב-S&P מעלות צופים המשך צמיחה בהכנסות הנמל עד כניסת המתחרים החדשים לפעילות, הצפויה ב-2021, ומרווח תפעולי פוחת לאור צמיחה מהירה יותר בהוצאות • בחברת הדירוג מציינים את המינוף הנמוך של הנמל, וכן "ניהול וממשל תאגידי חיוביים יחסית למרות קשיים מול הוועד" • נמל אשדוד סיים את 2017 עם יותר מ-200 מיליון שקל רווח תפעולי

פורקים סחורה מיובאת בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
פורקים סחורה מיובאת בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

הנפקת החוב של חברת נמל אשדוד מתעכבת, ועדכון הדירוג השנתי שפרסמה חברת S&P מעלות בעניינה מציג כמה אתגרים העומדים בפתחה - העשויים להעיב על תוצאותיה הכספיות בעתיד. גם מערכת היחסים המורכבת שיש לעובדי הנמל מול ההנהלה, שעולה לכותרות מדי תקופה בעקבות סכסוכים בין הצדדים, מעיבה על הפעילות. במבט על השנה הנוכחית במעלות צופים "שיעור צמיחה בהכנסות נמוך יחסית כתוצאה מסוגיות ביחסי עבודה", זאת בנוסף להשבתת מנוף שנעשתה לצורך הגבהתו במהלך 2018. ככל הידוע, מערכת היחסים הסבוכה והמורכבת בין העובדים לבין המדינה, שהובילה להשבתת הנמל בחודש מאי, עומדת מאחורי העיכובים בגיוס האג"ח של החברה.

במעלות, שהעניקה לחברה דירוג AA פלוס בתחזית יציבה, סבורים כי נמל אשדוד נמצא "בסביבה של תחרות הולכת וגוברת. ב-2021 צפוי להיפתח נמל הדרום בצמוד לנמל אשדוד, אשר יתחרה בו ישירות, בעיקר בתחום המכולות. ב-2022 צפוי להיפתח נמל נוסף סמוך לנמל חיפה, אשר יתחרה גם הוא בשני הנמלים הגדולים הקיימים". 

ההנחה של מעלות היא כי עד כניסת הנמלים החדשים לתחרות, נמל אשדוד ייהנה מצמיחה בהכנסות. לצד זאת החברה צפויה להשקיע סכומי עתק בניסיון לשפר את "יכולותיה התחרותיות", והשיקה "תכנית השקעות רב-שנתית בהיקף של כ-2.3 מיליארד שקל" לצורך כך.

התכנית כוללת בין היתר שדרוג של חלק מהרציפים בנמל, כך שיוכלו לטפל באוניות מטען גדולות יותר מהיום, וכן הקמת מסוע להובלת גרעינים. במעלות צופים כי ההשקעות הגדולות הנדרשות ליישום התוכנית יובילו לכך שהחברה לא תחלק דיבידנד בשנים הקרובות.

במעלות צופים המשך צמיחה בהכנסות עד כניסת המתחרים החדשים לפעילות, הצפויה כאמור ב-2021, ומרווח תפעולי פוחת בשנים הקרובות לאור צמיחה מהירה יותר בהוצאות מאשר בהכנסות.

חברת נמל אשדוד, שכיום מוחזקת במלואה על ידי המדינה, מפעילה את נמל אשדוד - אחד מארבעת נמלי הים בישראל. הפעילות בו, המהווה כ-40% ממגזר נמלי הים בישראל "לפי היקפי מטען בטונות", ממקמת אותו לפי מעלות כנמל השני בגודלו בישראל אחרי נמל חיפה - ובענפי המכולות והמכוניות הוא מגיע לנתח שוק של כ-50%.

במעלות מציינים את המינוף הנמוך של הנמל, וכן מציינים "ניהול וממשל תאגידי חיוביים יחסית למרות קשיים מול הוועד", וכן מסגרת רגולטורית, משפטית, פוליטית וחוזית "תקינה, ואף חיובית לאור מספר צעדים שננקטו בשנים האחרונות לשיפור השקיפות ושינויים מבניים שנעשו לשיפור היעילות".

מגמת שיפור בהכנסות וברווח התפעולי

בדוח שפרסמה מעלות על הנמל היא מציגה גם את עיקר תוצאותיו הכספיות בשנים האחרונות, בהן הוא מציג, כמגמה, שיפור בהיקף ההכנסות וכן מגמה חיובית ברווחיו התפעוליים.

ב-2017 הכנסות הנמל הגיעו ל-1.25 מיליארד שקל - שיפור של 5% ביחס ל-2016, ועלייה של כ-20% מאז 2014, אז ההכנסות הסתכמו בכ-1 מיליארד שקל. הרווח התפעולי השנתי של הנמל אשתקד הגיע ל-209 מיליון שקל, עלייה מתונה של כ-2% ביחס ל-2016 וקפיצה של 29% ביחס לרווח התפעולי של 2014 שעמד על 92 מיליון שקל.

תוצאות נמל אשדוד
 תוצאות נמל אשדוד

נמל אשדוד היא אחת החברות המופיעה בתכניותיה של רשות החברות הממשלתיות מ-2014 להנפקות מיעוט של עד 49% - לצד כמה חברות שכבר נסחרות בבורסה באמצעות אג"ח ובהן חברת חשמל, רכבת ישראל, מקורות ונתג"ז (נתיבי הגז הטבעי לישראל). בתחום החוב, תכניות רשות החברות הממשלתיות משנה שעברה כללו גיוס סכום מצטבר של כ-10 מיליארד שקל, ששתיים מהן, של חברת נמלי ישראל (חנ"י) וחברת הדיור עמידר, יצאו לפועל במהלך החודשים האחרונים, וגייסו יחד כ-3.5 מיליארד שקל.

חנ"י, המנהלת ומפתחת את הנכסים של נמלי הים, מחזיקה בשלוש סדרות אג"ח בהיקף כולל כ-2.5 מיליארד שקל - שהונפקו בחודש מאי האחרון ונסחרות בתשואות של כ-1%-2%. בסיכום המחצית הראשונה של 2018 הכנסותיה של חנ"י נשחקו ב-6% ל-435 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה צלל ב-60% ל-98 מיליון שקל, בין היתר בהשפעת הכנסה חד פעמית ב-2017 והרעה ניכרת בסעיפי מימון.

חנ"י הוקמה ביולי 2004, בעקבות שינוי מבני ורפורמה בנמלי הים שביצעה הממשלה והחלה לפעול בפברואר 2005 כחברת הפיתוח והנכסים של נמלי הים חיפה, אשדוד ואילת. היא מחזיקה בקרקעות, בעיקר בתחומי שלושת נמלי ים אלה, מעמידה לאחרים קרקעות לשימוש בתחומי נמלי הים, מתכננת ומפתחת נמלי ים ופועלת לקידום התחרות "בין הגורמים הפועלים בנמלי הים". חנ"י פועלת במודל של "בעל בית" (Landlord) ומקבלת תשלום מחברות התפעול של נמלי הים: חיפה, אשדוד ואילת כמו גם מהיבואנים, מהיצואנים ומגורמים אחרים הפעילים בנמלים.