ברזיל וצ'ילה ב-730 דולר: חברת התעופה LATAM פותחת קו מת"א

ישראל ודרום אמריקה מעולם לא היו קרובות כל-כך: ב-13 בדצמבר תצא לדרך הטיסה הראשונה של החברה הדרום-אמריקאית LATAM, שתחבר את ת"א עם סאנטיאגו בצ'ילה, כולל עצירה בסאו פאולו בברזיל • "נקודת החוזק שלנו היא הקונקשן למגוון גדול של יעדים ברחבי אמריקה הלטינית"

חברת התעופה LATAM
חברת התעופה LATAM

ברזיל וצ'ילה ב-730 דולר - ישראל ודרום אמריקה מעולם לא היו קרובות כל-כך. ב-13 בדצמבר תצא לדרכה הטיסה הראשונה של החברה הדרום-אמריקאית LATAM, שתחבר את תל-אביב עם סאנטיאגו בצ'ילה, כולל עצירה בסאו פאולו בברזיל. טיסה לארגנטינה דרך סאו פאולו תתחיל במחיר של 800 דולר.

רשמית, LATAM הוקמה ב-2010 ממיזוג של שתי חברות תעופה LAN הצ'יליאנית ו-TAM מברזיל. החברה טסה ל-120 יעדים, 40 מהם בברזיל, 19 בפרו, 12 בארגנטינה, 5 באקוודור ועוד. כעת החליטה LATAM להרחיב את אחיזתה במדינות אירופה והאזור, כשהקו שהיא חונכת לתל-אביב מצטרף לשני קווים שחנכה לאחרונה, ברומא ובליסבון. הקו הבא ייחנך במינכן ויצטרף למדריד, פריז, יוהנסבורג ועוד.

לפני שנתיים החל החיזור של משרד התיירות אחרי LATAM, לאור העובדה שמזה כ-7 שנים אין למעשה טיסה ישירה מתל-אביב למדינות מרכז ודרום אמריקה. שאיפת המשרד היא לחזק את מספר התיירים המגיעים ארצה ממדינות כמו ארגנטינה, ברזיל, פרו וצ'ילה, כשבמשרד מבינים היטב שהמענק שתקבל החברה וגובהו - 750 אלף אירו ל-3 טיסות שבועיות - ישרת לא מעט גם את תנועת הנוסעים היוצאת מישראל לדרום אמריקה, תוך דגש על הקהילה העסקית מחד ועל חיילים משוחררים שבוחרים לעשות את הטיול שאחרי הצבא בדרום אמריקה. מענקים אלה ניתנים לחברות תעופה לטובת מהלכים שיווקיים המקדמים את ישראל כיעד תיירותי.

ל-LATAM יש נציגות בישראל מזה שנים. מי שייצג את החברה, דני פאיאנס, מונה כמנכ"ל החברה בישראל. במסיבת עיתונאים שכינסו בכירי החברה הבוקר (ד') בתל-אביב, פאיאנס לא הסתיר את התרגשותו יחד עם שאר הנוכחים. מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, סיפר כי בתום השירות הצבאי שלו הוא נסע לדרום אמריקה, וגם בנו חזר מטיול ממושך באזור, ש"הוא היעד מספר 1 לחיילים משוחררים.

"אין לכם מה לדאוג", אמר הלוי לנציגי החברה. "ראשית, הישראלים יתמכו בכם עם המטיילים של אחרי הצבא. שנית, אנחנו נמצאים במומנטום מעולה. שנה אחרי שנה אנחנו שוברים את שיא התיירים שבאים, דגש על מדינות דרום אמריקה. טיסות ישירות משמעותן תמיכה חשובה וגדולה במאמץ להגדיל את תנועת התיירים מדרום אמריקה. ראינו כבר שכניסת חברות כמו אייר אינדיה והיינאן הסינית מגדילות באופן מיידי את השוק, וזה יקרה גם כאן. אני מאמין שנפתח עוד קווים מיעדים בדרום אמריקה, ושנמשיך לשבור שיאים"

הקו של LATAM מתל-אביב רשמית הוא לסאנטיאגו. בדרך הטיסה עוצרת בסאו פאולו, והמחיר ההתחלתי, לטובת היכרות של השוק עם החברה, משקף הנחה של 25% מהמחיר הרגיל ועומד על 731 דולר בלבד לטיסה לסאנטיאגו או לסאו פאולו - מחיר תחרותי לאין-שיעור הכולל שתי מזוודות במשקל של 23 ק"ג לנוסעים במחלקת תיירים. 

הטיסות מישראל בתדירות של 3 פעמים בשבוע יפעלו במטוסי דרימליינר, הכוללים 213 מושבים במחלקת תיירים וכ-30 מושבים במחלקת עסקים. כרטיס במחלקת עסקים יעלה 2,700-3,000 דולר. 

רודריגו קונטראס, מנכ"ל אירופה, המזרח התיכון ואפריקה ב-LATAM, סיפר על השאיפות של החברה לבסס את מעמדה "ולהיות אחת מ-3 החברות הגדולות בעולם. זו הסיבה שאנחנו מחזקים את היעדים הבינלאומיים שלנו, ותל-אביב היא יעד מיוחד ואסטרטגי. גם העושר התרבותי של ישראל וגם שיתופי-פעולה מסחריים וכלכליים עם מדינות שונות באזורנו מהווים פוטנציאל לתנועת נוסעים. היעד שלנו הוא להגיע ל-65 אלף נוסעים בשנה ולהמשיך את הגידול של 20% במספר התיירים שהגיעו לישראל מדרום אמריקה בשנה שעברה. LATAM תהיה האופציה הטובה ביותר לטיסות ישירות מדרום אמריקה לישראל. בדרום אמריקה כל נוסע שני הוא נוסע שלנו. החברה מפעילה 1,300 טיסות ביום, והיקף הנוסעים שלנו בשנה הוא 68 מיליון".

צי המטוסים של LATAM מונה 314 מטוסים, 48 מתוכם הם מטוסים ארוכי-טווח (דרימליינר 787/8, 787/9 ואיירבוס 350). הגיל הממוצע של צי המטוסים הוא 7. "החברה יוצאת במהלך עצום לשדרוג ולהגדלת הצי שלנו בהשקעה של 400 מיליון דולר". LATAM היא אחת החברות המובילות בתחום בכל הנוגע לאחריות תאגידית ולפעילות סביבתית, והחברה זכתה בשורה של פרסים בנושא. 

משך הטיסה מתל-אביב לסאו פאולו הוא 15 שעות. הטיסות בתדירות של 3 פעמים בשבוע (בימים שלישי, חמישי וראשון) ממריאות בשעה 18:00 ונוחתות בסאו פאולו בשעות הבוקר (07:30). עד לסאנטיאגו נמשך המסע 19 שעות. טיסת החזור מברזיל לתל-אביב תימשך 13-14 שעות. המסלול לברזיל עובר מעל קפריסין, יוון, איטליה, צרפת, פורטוגל, קייפ ורדה וסנגל.

הפעם האחרונה שבה הופעלה טיסה ישירה מתל-אביב לברזיל הייתה טיסת אל-על בקו לסאו פאולו, קו שנעצר בשנת 2011; שנתיים בלבד אחרי השקתו גם קו שהפעילה אל-על למקסיקו נסגר - שניהם משיקולים מסחריים.

מנתוני הלמ"ס שפורסמו לאחרונה עולה כי מתוך כ-2.8 מיליון תיירים שהגיעו לישראל בין החודשים ינואר עד ספטמבר 2018, כמעט 300 אלף מהם הגיעו ממדינות אסיה, 1.6 מיליון תיירים הגיעו ממדינות אירופה, מצפון אמריקה הגיעו מתחילת השנה 704.7 אלף תיירים - מתוכם כ-620 אלף מארה"ב, והשאר מקנדה וממקסיקו (22.8 אלף). עוד לפי נתוני הלמ"ס, ממדינות דרום אמריקה הגיעו 93.2 אלף תיירים, כ-39 אלף מתוכם מברזיל ו-26.3 אלף מארגנטינה - מטרת החברה ומשרד התיירות היא להגדיל את המספרים הללו ב-20% מדי שנה.

"אנחנו מציעים טיסות לא רק מנקודה לנקודה אלא טיסות מתל-אביב ליבשת שלמה", אמר קונטראס. "החל מדצמבר הקרוב ישראל ואמריקה הלטינית יהיו קרובות ונגישות אחת לשנייה הרבה יותר מתמיד. נקודת החוזק שלנו היא הקונקשן למגוון גדול של יעדים. הנוסעים הישראלים יוכלו להגיע מסאו פאולו ליותר מ-120 יעדים וערים שונות ברחבי אמריקה הלטינית, במדינות כמו ברזיל, צ'ילה, ארגנטינה, קולומביה, אקוודור, פרו, אורוגוואי ופרגוואי".

LATAM נמנית על ברית התעופה Oneworld, בה חברות גם בריטיש איירווייז, אמריקן איירליינס, קתאי פסיפיק ועוד.

קבוצת LATAM Airlines נבחרה לאחרונה לחברת תעופה גלובלית בעלת דירוג "5 כוכבים" עבור חוויית הטיסה שלה, וזאת במסגרת APEX 2019 (בהתבסס על חוויות המתקבלות ממשובי הנוסעים).